تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,332 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,465 |
ارائه مدل روابط سیستمی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد دیماتل فازی از منظر جامعهشناسی سازمانها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 12، شماره 45، اسفند 1398، صفحه 123-141 اصل مقاله (983.18 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jss.2020.672488 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مهرداد غفاری زنوزی1؛ سراجالدین محبی2؛ کرماله دانشفرد3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیارگروه مدیریت (نویسنده مسئول)، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استاد گروه مدیریت،واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در دنیای رقابتی امروز، یکی از رموز کلیدی موفقیت سازمانها در بررسی و ارزیابی به موقع و صحیح اثربخشی سرمایههای انسانیشان نهفته است. الگوسازی در راستای ارتقای اثربخشی میتواند در دیالکتیکی تنگاتنگ با مقولههایی همچون ارتقای بهرهوری، کیفیت زندگیکاری و ایجاد رضایت در کارکنان، ارتقای فعالیتهای ارزشآفرین، دانش و مهارت شغلی و ارتقای نگرشها و رفتار کارکنان نهفته باشد. در این تحقیق، عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد سیستمی ساختاری- تفسیری بررسی و مدلسازی شده است. این تحقیق به لحاظ ماهیت و نحوه جمعآوری دادهها، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاهی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی مستقر دراستان آذربایجانشرقی بوده است. ابزار گردآوری دادهها دو نوع پرسشنامه محققساخته است که اولی در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه و بر مبنای طیف 5 گزینهای لیکرتتهیه و تنظیم گردید. پرسشنامه نوع دوم نیز بر مبنای انجام مقایسه زوجی مورد نیاز برای رویکرد سیستمی دیماتل فازی تهیه و تنظیم گردید. اعتبار پرسشنامه ها با رویکرد محتوایی و پایایی براساس رویکردهای سازگاری درونی و آزمون مجدد بررسی شده است. پس ازگردآوری پرسشنامه نوع اول، پاسخها وارد نرمافزار آماری SPSS شده و تحت آزمونهای آماری تی تک نمونهای قرار گردید. یافتههای تحقیق، در مرحله اول 5 عامل اصلی را به عنوان عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه از منظر اعضای هیئت علمی در جامعه تحت مطالعه شناسایی کرده است. در گام دوم پرسشنامه نوع دوم برمبنای مقایسه زوجی مرتبط با 5 عامل موثر تشکیل و توزیع گردید. یافتههای مرتبط با رویکرد سیستمی دیماتل نشان داد که ارائه آموزشهای هدفمند و بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی به عنوان دو عامل با برآیند اثرگذاری و اثرپذیری بالا در سیستم تحت مطالعه است. همچنین بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی به عنوان عاملی که دارای برآیند بالاتری از منظره اثرگذاری بر سایر عاملهای سیستم بوده است شناسایی شد. به علاوه دو عامل توسعه شایستگیهای منابع انسانی و زمینهسازی برای بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری در سازمان به عنوان دو عامل با برآیند اثرپذیری از سایر عاملها شناسایی شده است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ارتقای اثربخشی اعضای هیئت علمی دانشگاهی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ دیماتل فازی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ارائه مدل روابط سیستمی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد دیماتل فازی از منظر جامعهشناسی سازمانها مهرداد غفاری زنوزی[1] دکتر سراجالدین محبی[2] دکترکرماله دانشفرد[3] تاریخ دریافت مقاله:9/7/1398 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:8/11/1398 چکیده در دنیای رقابتی امروز، یکی از رموز کلیدی موفقیت سازمانها در بررسی و ارزیابی به موقع و صحیح اثربخشی سرمایههای انسانیشان نهفته است. الگوسازی در راستای ارتقای اثربخشی میتواند در دیالکتیکی تنگاتنگ با مقولههایی همچون ارتقای بهرهوری، کیفیت زندگیکاری و ایجاد رضایت در کارکنان، ارتقای فعالیتهای ارزشآفرین، دانش و مهارت شغلی و ارتقای نگرشها و رفتار کارکنان نهفته باشد. در این تحقیق، عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد سیستمی ساختاری- تفسیری بررسی و مدلسازی شده است. این تحقیق به لحاظ ماهیت و نحوه جمعآوری دادهها، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاهی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی مستقر دراستان آذربایجانشرقی بوده است. ابزار گردآوری دادهها دو نوع پرسشنامه محققساخته است که اولی در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه و بر مبنای طیف 5 گزینهای لیکرتتهیه و تنظیم گردید. پرسشنامه نوع دوم نیز بر مبنای انجام مقایسه زوجی مورد نیاز برای رویکرد سیستمی دیماتل فازی تهیه و تنظیم گردید. اعتبار پرسشنامه ها با رویکرد محتوایی و پایایی براساس رویکردهای سازگاری درونی و آزمون مجدد بررسی شده است. پس ازگردآوری پرسشنامه نوع اول، پاسخها وارد نرمافزار آماری SPSS شده و تحت آزمونهای آماری تی تک نمونهای قرار گردید. یافتههای تحقیق، در مرحله اول 5 عامل اصلی را به عنوان عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه از منظر اعضای هیئت علمی در جامعه تحت مطالعه شناسایی کرده است. در گام دوم پرسشنامه نوع دوم برمبنای مقایسه زوجی مرتبط با 5 عامل موثر تشکیل و توزیع گردید. یافتههای مرتبط با رویکرد سیستمی دیماتل نشان داد که ارائه آموزشهای هدفمند و بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی به عنوان دو عامل با برآیند اثرگذاری و اثرپذیری بالا در سیستم تحت مطالعه است. همچنین بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی به عنوان عاملی که دارای برآیند بالاتری از منظره اثرگذاری بر سایر عاملهای سیستم بوده است شناسایی شد. به علاوه دو عامل توسعه شایستگیهای منابع انسانی و زمینهسازی برای بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری در سازمان به عنوان دو عامل با برآیند اثرپذیری از سایر عاملها شناسایی شده است. واژگان کلیدی: ارتقای اثربخشی اعضای هیئت علمی دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، دیماتل فازی. مقدمه در جهان امروز، گسترش علم و فناوری تمام فعالیتهای اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. از مشخصات بارز این عصر، که آن را عصر فراصنعتی نیز نامیدهاند، اهمیت روزافزون دانایی، پژوهش و سرمایههای انسانی دانش مدار نسبت به سایر عوامل تولید مشهود است. بر این اساس، در عصر نوین علم و پژوهش، همگان بر این نکته اتفاق نظر دارندکه تعالی جوامع بشری در گرو توسعه در پرتو آموزش و پژوهش مبتنی بر نظامهای دانشمدار بوده و این امر بایستی به عنوان هدفی اصلی و راهبردی برای جوامع تبدیل شود(کالینگز و همکاران، 2018). برای رسیدن به توسعه دانشمداری و دستیابی به جامعهای داناییمحور، بایستی از مسیر توسعه آموزش عالی و ارتقاء کیفیت و اثربخشی آن عبور نمود. دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از مهمترین منابع تأثیرگذار بر توسعه و پیشرفت جوامع بشری هستند که سطح رشد، تعالی و اثربخشی نیروی انسانی آنها در قالب اعضای هیأت علمی، میتواند بر رشد، توسعه و تعالی جوامع بشری تأثیر مستقیمی داشته باشد(آگراوال[4]، 2017). اثربخشی اعضای هیأت علمی با توجه به اهدافکلان تعیین شده و میزان همسو بودن فعالیتها با اهداف ارزیابی شده و معیار و محک ارزیابهای مرتبط با اهداف کلان در جوامع مورد ارزیابی قرار گیرد(اولسن و همکاران[5]، 2018). بر این اساس، ارتقای اثربخشی این سرمایههای انسانی، یکی از اهداف راهبردی و بسیار اساسی دانشگاهها به شمار میآید که همواره در راستای دستیابی به آن تلاش میشود. یک مدیریت اثربخش در زمینه هدایت سرمایههای انسانی، نیاز به ایجاد و توسعه راهبردهای مناسب دارد. در واقع اثربخشی سازمانی، درجه نزدیکی یک سازمان به هدفهای تعیین شده را نشان میدهد، به عبارت دیگر اندازهای استکه یک سازمان به اهدافش تحقق میبخشد(تی بوداکس و فاویلا[6]، 1996). از منظر توتو[7](2001)، اثربخشی تنها به تحقق هدف محدود نمیشود، بلکه وی معتقد است که اثربخشی سازمانی فرایندی چرخشی و مدام است که از طرح برنامه شروع میشود و شامل تمام فعالیتهایی استکه همه در جهت دستیابی به اهداف سازمان است و هم تعیین میکند که انجام آنها تا چه اندازه خوب و مطلوب صورت گرفته است(شیرازی، 1376). اثربخشی میتواند به عنوان میزان یا حدی که یک سازمان بتواند از منابع و سرمایههای انسانی خود در راستای بالندگی و پیشرفت خود و دستیابی به اهداف بلند مدت وکوتاه مدت خود استفاده نماید و همچنین حدی که توانسته است عوامل استراتژیک مؤثر خود را شناسایی نموده و خواستههایشان را برآوده کند، تعریف شود(رابینز، 1376). به جرأت میتوان گفت که در بررسی و پیگیری اثربخشی در سازمانها، دغدغه بیشتر بر عوامل موثر بر ارتقای اثربخشی بوده تا ارزیابی میزان اثربخشی منابع انسانی(سولوکانا و ساجوین، 2017). شاید دلیل این امر نیز به ذات و ماهیت خدمات برگردد(حنیف[8]، 2011). از سوی دیگر و از آنجا که سازمان بدون مدیریت، درواقع اسمی است بیمسمّی و ماهیتاً هیچ یک از ویژگیهای سازمان واقعی را دارا نیست، لذا زمانی میتوان از اثربخشی سازمانی صحبت نمود که پیش از آن و به منزله زیربنای آن، اثربخشی مدیریت را مدنظر قرار داد(میرکمالی، 1375). چه این که بین اثربخشی سازمان و اثربخشی عملکرد مدیریت و به خصوص مدیریت و هدایت سرمایههای انسانی آن، پیوندی منطقی و معقول برقرار است. مدیریت سرمایههای انسانی، فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع انسانی در قالب فراگردهای برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت میگیرد(اودانل و همکاران، 1389؛ پیفر و همکاران[9]، 2019). بنابراین اثربخشی منابع انسانی، در ایفای وظایف و نقشهایی که در سازمان ایفا میکند، خلاصه میگردد. برآیند اثربخشی منابع انسانی در سازمان موقعیتی استکه در آن سازمان و ابعاد مختلف آن به نحوی مرتبط شده باشند که هر یک با محور قرار گرفتن هدف، با هم در ارتباط بوده به صورتی هماهنگ تحقق آن را میسر سازند. به همین ترتیب اثربخشی مدیریت حالتی است که در آن کلیه وظایف مدیریتی در ارتباط با هدف و به نحوی هماهنگ، اعمال مدیریت درمسیر تحقق هدف را به بهترین نحو میسر سازند. بنابراین در بررسی اثربخشی منابع انسانی توجه همزمان به وظایف مدیریت و قلمداد نمودن آنها به منزله اجزاء و عناصر یک سیستم که در ارتباط با یکدیگر و بر محور تحقق هدف، همدیگر را تعیین و تعریف میکنند، امری بسیار ضروری به شمار میآید (امیری، ۱۳۹۰). با توجه به موارد اشاره شده در پاراگرافهای فوق، تحقیق حاضر در راستای بررسی روابط سیستمی ما بین عوامل و راهبردهای ارتقای اثربخشی منابع انسانی درسازمانهای آموزشی- پژوهشی به خصوص دانشگاهی انجام شده است؛ در این راستا ابتدا عوامل مزبور در قالب جدول زیر به عنوان جمعبندی ادبیات تحقیق آورده شده است. بدیهی است که تحلیلهای تحقیق، بر مبنای بررسی عوامل و راهبردهای آورده شده در این جدول انجام شده است. جدول شماره (1): عوامل و راهبردهای ارتقای اثربخشی منابع انسانی
سوال اصلی پژوهش روابط سیستمی ما بین عوامل و راهبردهای ارتقای اثربخشی منابع انسانی در سازمان های آموزشی و پژوهشی بخصوص دانشگاهی کدامند؟
هدف اصلی تحقیق ارائه مدل روابط سیستمی عوامل مؤثر برارتقای اثر بخشی منابع انسانی در دانشگاه بارویکرد دیماتل فازی.
روش تحقیق تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی است، از نظر وسعت از نوع مطالعات پهنانگر[11] و از نظر زمانی نیز، تحقیق از نوع مقطعی است.
جامعه و نمونه آماری جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمامی اعضای هیئت علمی اجرایی، کارکنان و متخصصین در حوزه منابع انسانی، پژوهش، گزینش و مدیران اجرایی و ارشد مشغول به فعالیت در واحدهای دانشگاه آزاد در استان آذربایجانشرقی و همچنین اعضای هیئت علمی در این واحدهای دانشگاهی بوده است. تعداد جامعه آماری 750 نفر برآورد شده است. حجم نمونه آماری با مقدار بحرانی متغیر نرمال استاندارد در جدول 96/1=z، سطح اطمینان 95%=α-1و خطای قابل اغماض074/0=ε و با استفاده از رابطه کوکران برای جوامع آماری محدود و با تعداد معلوم، به تعداد 230 نفر محاسبه شده است.
به منظور تعیین انحراف معیار، با توجه به این که طیف سوالات پنج گزینهای است، از رابطه زیر استفاده شده است(مومنی و فعال قیومی، 1386).
ابزار گردآوری دادهها ابزارهای گردآوری دادهها در این تحقیق دو نوع پرسشنامه محقق ساخته بوده است. پرسشنامه نوع اول در قالب شناسایی عوامل موثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه بوده است که به صورت طیف لیکرت ۵ گزینهای تهیه و تنظیم و ما بین نمونه آماری توزیع شده است. پرسشنامه نوع دوم از گونه مقایسه مقایسات زوجی بوده و در قالب مورد نیاز برای انجام تحقیقات مربوط به رویکرد دیماتل فازی تهیه و تنظیم شده است. این پرسشنامه ما بین 17 نفر از خبرگان جامعه تحت مطالعه توزیع شده است. شرایط خبرگی تعریف شده برای افراد مذکور شامل سابقه و فعالیت علمی در زمینه مدیریت اثربخشی و ارتقاء آن در سازمانهای آموزشی و پژوهشی به خصوص دانشگاهها بوده و همچنین وجود سوابق اجرایی در پستهای معاونت آموزشی مدیریت آموزش معاونت پژوهشی و ریاست دانشگاه لحاظ شده است.
یافتهها پس از تهیه و تنظیم پرسشنامه نوع اول، پرسشنامه مزبور از نظر اعتبار در اختیار چهار نفر از اساتید هیئت علمی دانشگاهی قرار داده شد و از آنها در خصوص اعتبار آن نظر خواهی گردید. پس از دریافت نظرها اصلاحات خواسته شده از طرف ایشان در پرسشنامه اعمال شد و مجدداً به آنها اجرا گردید. پس از اخذ تایید نهایی پرسشنامه ازطریق رویکرد اعتبار محتوایی ازطرف ایشان، پرسشنامه مزبور برای بررسی پایایی ما بین ۱۵ نفر از اعضای نمونه تحقیق توزیع شد. پس از گردآوری دادهها، آزمون آماری بررسی پایایی با رویکرد آلفای کرونباخ بر دادهها پیادهسازی شد و نتایج در قالب جدول زیر آورده شده است.
جدول شماره (2): یافتههای بررسی پایایی پرسشنامه نوع اول
با توجه به این که ضرایب آلفای کرونباخ هر کدام از سازههای پرسشنامه، بزرگتر از مقدار 7/0 به دست آمده است، لذا پرسشنامه از پایایی درونی مناسبی برخوردار میباشد. پس از اطمینان از پایایی و اعتبار، پرسشنامه نوع اول ما بین اعضای نمونه آماری توزیع و دادهها گردآوری گردید. در گام بعدی وارد نرم افزار SPSS شد و با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف از منظر نوع توزیع دادهها مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان دادکه دادههای مزبور از لحاظ توزیع آماری دارای توزیع نرمال بوده است. درمرحله بعدی دادها به ازطریق آزمون آماری تیتک نمونهای مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها در جدول زیر نشان داده شده است.
جدول شماره (3): یافتههای آزمون تی تک نمونهای در خصوص شناسایی راهبردهای ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه
گام بعدی شناسایی روابط سیستمی مابین راهبردهای ارتقای اثربخشی شناسایی شده در گام قبلی بوده است. دراین راستا از رویکرد دیماتلسازی استفاده شده است. برای انجام این کار پرسشنامه نوع دوم برمبنای یافتههای پرسشنامه نوع اول در قالب شناسایی روابط سیستمی ما بین راهبردهای پنجگانه مزبور تنظیم شده است. دیماتل فازییکی از انواع روشهای تصمیمگیری سیستمنگر بر پایه مقایسات زوجی است که با بهرهمندی از قضاوت خبرگان، میتواند ازمراحل استخراج عوامل یک سیستم تا ساختاردهی سیستماتیک و شناسایی شدت روابط عوامل یا مؤلفهها بر یکدیگر به کارگیری شود. پذیرش روابط انتقالناپذیر و توانایی نمایش تمامی بازخورهای ممکن، از دلایل ارجحیت این شیوه نسبت به سایر شیوههای متکی بر تئوری گرافها به شمار آید. همچنان که خروجی روش دیماتل غیرفازی در قالب ساختاری شامل شدت روابط تأثیرگذاری و تأثیرپذیری متقابل عوامل موجود در سیستم تحت مطالعه است؛ دیماتل فازی نیز، دارای همین خصوصیات میباشد، به استثنای آن که در ثبت قضاوتهای ذهنی خبرگان، به جای اعداد قطعی از اعداد فازی استفاده میشود. در ادامه، مراحل پیادهسازی دیماتل فازی آورده شده است. مرحله اول: شناسایی عنوان مسئله، تعیین هدف تصمیمگیری و تشکیل گروه خبره. در این مرحله موضوع تحت مطالعه شناسایی شده و گروهی از افراد آشنا به موضوع، در قالب متخصصین و کارشناسان در قالب گروه خبره تشکیل میگردد. مرحله دوم: شناسایی و تعیین معیارها (یا عوامل) مرتبط با مسئله یا موضوع تحت مطالعه. برای انجام این کار، ابتدا به کمک یکی از روشهای ایدهآفرینی مانند طوفان فکری[12]، فکرنویسی، روش دلفی[13] و نظایر اینها، فهرستی از عوامل موجود و مؤثر در خصوص موضوع یا مسئله مورد بررسی، به کمک گروه خبره تحقیق استخراج میشود. سپس، عوامل استخراج شده دوباره به گروه خبره ارجاع داده شده، در نهایت، این عوامل یا معیارها، در قالب مجموعه که تعداد n عامل یا معیار جداگانه را در بر دارد، ( ) نهایی میگردد. مرحله سوم: طراحی یا تعیین مقیاس کلامی فازی. در این مرحله لازم است تا مقیاس کلامی فازی برای سنجش میزان تأثیر مستقیم هر عامل بر سایر عوامل تعیین گردد. با توجه به ابهامات موجود در ارزیابیهای خبرگان با متغیرهای کلامی در دیماتل از نوع قطعی، در این مرحله از دیماتل فازی از مفاهیم تئوری فازی بهرهگیری میشود. استفاده از مفاهیم تئوری فازی میتواند مشکل ابهام موجود در متغیرهای کلامی را تا حد زیادی جبران نماید. در مواردی که با متغیرهای کلامی مواجهیم، استفاده از شیوههای قطعی و غیرفازی میتواند به دو دلیل مورد انتقاد قرار گیرد: 1. این شیوهها ابهام مرتبط با قضاوتهای افراد و تغییرات ارزش آنها را هنگام انتقال به اعداد نادیده میگیرند. 2. قضاوت ذهنی، انتخاب و اولویت ارزیابیکنندگان تأثیر زیادی روی نتایج این روشها دارد. یکی از مقیاسهای کلامی و متناظر فازی مورد استفاده در چنین تحقیقاتی، مقیاس کلامی فازی پیشنهادی لی[14](1999)، است که در جدول زیر، نشان داده شده است.
جدول شماره (4): اعداد فازی مرتبط با متغیرهای کلامی استفاده شده برای دیماتل فازی
همان گونه که در جدول فوق مشاهده میگردد، از اعداد فازی مثلثی برای تبدیل واژههای کلامی بهرهگیری شده است. همان گونه که قبلاً اشاره گردید، یک عدد فازی مثلثی میتواند به صورت زیر تعریف شود.
تابع عضویت نیز، به صورت رابطه زیر قابل تعریف است.
مرحله سوم: جمعآوری نظرات تصمیمگیرندگان در قالب ماتریسهای شدت روابط مستقیم فازی و تشکیل ماتریس نهایی شدت روابط مستقیم فازی . به منظور ارزیابی روابط مابین مجموعه معیارهای ، گروه تصمیمگیری تشکیل شده در مرحله اول شامل تعداد کارشناس (گروه خبرگان)، مورد سوال قرار میگیرند تا در نهایت، مجموعهای از ماتریسهای مقایسات زوجی بر حسب عبارات کلامی در قالب ماتریس روابط مستقیم علی و معلولی مابین عاملها به دست آید. بدین گونه که ابتدا تعداد ماتریس فازی با استفاد از نظرات کارشناس، به طور جداگانه تهیه میگردد. در واقع، ماتریسهای تهیه شده از نظرات کارشناسان، ماتریس روابط مستقیم فازی از دیدگاه هر کارشناس یا خبره درخصوص روابط مابین معیارها در خصوص مسئله تحت مطالعه میباشد. به طور مثال، ماتریس شدت روابط مستقیم فازی برای کارشناس k ام به صورت زیر است.
سپس، بااستفاده از رابطه زیر میانگین نظرات خبرگان اخذ میگردد تا ماتریس رابطه مستقیم فازی که حاصل ماتریسهای به دست آید.
در رابطه فوق، به معنی مجموع ماتریسهای فازی مستخرج از نظرات p خبره یا کارشناس میباشد. فرضکنید و دوعدد فازی مثلثی باشند، حاصل عملیات جمع و که به صورت نشان داده میشود، به صورت رابطه ذیل خواهد بود.
نهایتاً، ماتریس شدت روابط مستقیم ، به صورت زیر به دست میآید.
مرحله چهارم: بیمقیاسسازی ماتریس فازی شدت روابط مستقیم . برای بیمقیاسسازی و تبدیل مقیاس معیارها به مقیاسهای قابل مقایسه، از تبدیل مقیاس خطی به عنوان یک رابطه بیمقیاسسازی استفاده میشود. برای انجام بیمقیاسسازی خطی از رابطه زیر استفاده میشود.
که در آن داریم& Tzeng, 2012) (Jeng :
رابطه فوق، با توجه به این که عدد فازی مثلثی را میتوان از مجموع ستونی درایههای ماتریس فازی به صورت زیر تشکیل داد، نوشته شده است.
نهایتاً، ماتریس فازی روابط مستقیم بیمقیاس (بهنجار یا نرمال) شده که با علامت مشخص میشود، به صورت رابطه زیر تشکیل میشود.
مرحله پنجم: استخراج ماتریسهای قطعی ، و از ماتریس فازی . فرض کنید در ماتریس فازی ، هر درایه به صورت عدد فازی باشد. لذا، سه ماتریس قطعی که عناصر آن از ، به قرار زیر قابل استخراج است.
مرحله ششم: تشکیل ماتریس فازی و محاسبه مقادیر ، ، و . در تشکیل ماتریس فازی که شدت اثر نسبی حاکم برروابط مستقیم و غیرمستقیم در سیستم تحت مطالعه را نشان میدهد، بایستی مطابق با روش دیماتل قطعی از رابطه زیر استفاده گردد.
انجام این کار به صورت مستقیم از ماتریس فازی امکانپذیر نمیباشد. بنابراین، برای انجام آن، ابتدا هرکدام از ماتریسهای قطعی ، و را به صورت جداگانه از طریق رابطه به ماتریسهای قطعی ، و تبدیل میکنیم. یعنی داریم:
با توجه به موارد فوق، فرض کنید ماتریس به صورت زیر تعریف شود:
هر درایه دلخواه از ماتریس فوق، به صورت میباشد که در آن:
با توجه به قضیه فوق، ماتریس فازی که شامل ترکیب درایههای ، و در قالب اعداد فازی ، تشکیل میگردد. پس ازمحاسبه ماتریس فازی ، مقادیر ، ، و به ازای ، برای هر کدام از عاملها، جهت انجام تحلیلهای روش دیماتل محاسبه میگردد. مشابه با روش دیماتل قطعی، مجموع درایههای فازی سطری و مجموع درایههای فازی ستونی ماتریس میباشد. لذا، در نهایت به تعداد عاملها (یا معیارها)، اعداد فازی ، ، و به دست میآید. در یک جمعبندی، اطلاعات مستخرج از مسئله تا مرحله حاضر به صورت جدول زیر قابل ارائه است.
جدول شماره (5): خلاصه اطلاعات مستخرج از تحلیل دادهها تا مرحله ششم
مرحله هفتم: فازیزدایی از اطلاعات مسئله. در گام بعدی، پس از این که مقادیر ، ، و در قالب اعداد فازی مثلثی برای هر کدام از معیارها مطابق با جدول (5) به طور جداگانه محاسبه شدند، به منظور فازیزدایی هر کدام از آنها، از معیار [15]BNP به صورت رابطه زیر استفاده میشود.
خروجی معیارBNP، اعدادی قطعی هستندکه به صورت ، ، و نیز نمادگذاری میگردند. لذا، اطلاعات مستخرج از مسئله در مرحله حاضر، به صورت اعداد قطعی و در قالب جدول زیر قابل ارائه است.
جدول شماره (6): خلاصه اطلاعات مستخرج از تحلیل دادهها تا مرحله هفتم
مرحله هشتم:رسم نمودار شدت اثرگذاری و اثرپذیری عوامل یا معیارهای تحت مطالعه. پس از فازیزدایی، نمودار شدت اثرگذاری و اثرپذیری از طریق دادههای جدول (6) رسم میشود؛ در واقع، نمودار مذکور یکی از معیارهای مهم تصمیمگیری در روش دیماتل است(Jassbi et al., 2010). برای انجام این کار، برای هرکدام از عوامل یا معیارهای تحت مطالعه، مقادیر را بر روی محور افقی و مقادیر را بر روی محور عمودی مشخص میکنیم تا مختصات عامل در نمودار شدت اثر- وابستگی به دست آید. در واقع برای هر عامل، مطابق با اطلاعات جدول (6) یک زوج مرتب از اعداد قطعی به صورت زیر قابل شناسایی میباشد.
هر کدام از ارزشهای ، میزان اهمیت هر عامل را از نقطه نظر میزان تجمعی نفوذگذاری و نفوذپذیری بر سایر عوامل موجود درمدل را نشان میدهند. لذا، عواملی که مقدار بالاتری از این ارزش را به خود اختصاص دهند، از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. مقادیر که در محور عمودی مشخص میشوند، عوامل را به دو گروه نفوذگذار مطلق (علت) و نفوذپذیر مطلق (معلول) تقسیم مینماید. به طوری که اگر مثبت شود عامل مورد نظر به گروه علت و اگر منفی شود به گروه معلول تعلق دارد(Shieh et al, 2010). در ادامه روابط علت و معلولی بین عاملهای یاد شده با استفاده از روش دیماتل فازی و با توزیع پرسشنامه نوع دوم تحقیق مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای انجام این کار، جهت بررسی روابط علت و معلولی بین عوامل موثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه از اعداد فازی مثلثی جدول (4) مطابق با تحقیق لی[16](1999)، به منظور مقایسات زوجی در روش دیماتل فازی استفاده شده است. با لحاظ نمودن مراحل فوق در فازیسازی پاسخهای ارائه شده، پس از اخذ مقایسات زوجی از تمامی خبرگان و بازنویسی و متغیرهای کلامی به اعداد فازی متناظرشان (مشابه با نمونه فوق)، میانگین تمامی مقایسات زوجی از 17 نفر خبره از داخل نمونه آماری اخذ شده و ماتریس نهایی مقایسات زوجی اخذ شده و به صورت جدول زیر تشکیل شده است.
جدول شماره (7): میانگین فازی مقایسات زوجی اخذ شده از خبرگان تحقیق
اکنون مطابق با گام چهارم، برای نرمالیزه کردن ماتریس فوق، ماکزیمم مقدار را مشخص میکنیم. لذا باجمع سطری و ستونی مقادیر u برای هر کدام از مؤلفهها معلوم میشود که ماکزیمم مقادیر مرتبط با جمع سطری مؤلفه C1 با مقدار 749/5 میباشد:
در ادامه، ماتریس فازی روابط مستقیم بیمقیاس (بهنجار یا نرمال) شده ( ) به صورت جدول (8) قابل تشکیل است. جدول شماره (8): ماتریس فازی نرمالیزه شده
مطابق با روند مرحله بعدی در تکنیک دیماتل فازی، ماتریسهای قطعی ، و از ماتریس فازی به صورت جداول زیر استخراجشده است:
جدول شماره (9): ماتریس قطعی
جدول شماره (10): ماتریس قطعی
جدول شماره (11): ماتریس قطعی
در ادامه و مطابق با مرحله ششم، ماتریسهای قطعی ، و ، جهت تشکیل ماتریس فازی به صورت جداول زیر تشکیل شده است.
جدول شماره (12): ماتریس قطعی
جدول شماره (13): ماتریس قطعی
جدول شماره (14): ماتریس قطعی
نهایتاً، با توجه به ماتریسهای فوق، ماتریس فازی که شدت اثر نسبی حاکم بر روابط مستقیم و غیر مستقیم مؤلفههای سیستم، به قرار جدول زیر به دست میآید:
جدول شماره (15): ماتریس فازی شدت اثر نسبی روابط مستقیم و غیر مستقیم مؤلفهها ( )
پس از محاسبه ماتریس فازی ، مقادیر ، ، و ، برای هرکدام از مولفهها جهت انجام تحلیلهای روش دیماتل فازی محاسبه میگردد. مشابه با روش دیماتل قطعی، مجموع درایههای فازی سطری و مجموع درایههای فازی ستونی ماتریس میباشد. لذا، در نهایت به تعداد عاملها (یا معیارها)، اعداد فازی ، ، و به دست میآید. در یک جمعبندی، اطلاعات مستخرج تا مرحله حاضر به صورت جدول زیر قابل ارائه است.
جدول شماره (16): جمعبندی از اطلاعات مربوط به ، ، و برای هر مؤلفه
در گام بعدی ستون های مربوط به اعداد فازی و دفازی میشوند. اعداد دیفازی شده ستون های و جدول زیر آورده شده است.
جدول شماره (17): مقادیر دفازی شده شاخص های و
درجدول زیر، عوامل تحت بررسی قرار گرفته شده در تحقیق براساس مقادیر معیارهای و به صورت نزولی مرتب شدهاند.
جدول شماره (18): ترتیب نزولی مؤلفه ها بر اساس مقادیر مقادیر معیارهای و
نتیجهگیری و بحث در شرایط معاصر، رقابت به عنوان مقولهای تعیین کننده در توسعه کسب و کارها به شمار میآید. در ایران و در سالیان اخیر در حوزه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی غیر انتفاعی رقابتی همهجانبه وجود دارد که از رقابت در زمینه انجام طرحها و تحقیقات علمی و جذب دانشجویان و فعالیتهای تجاریسازی علم جریان دارد. در این راستا، وجود تیم ستادی و منابع انسانی قوی یک عامل قوت در برابر رقبا میتواند به شمار آید. از سوی دیگر، چگونگی هدایت و به کارگیری منابع سازمانی در سازمانهای تحقیقاتی و دانشگاهی از ویژگیهای خاص خود برخوردار میباشد. دراین گونه سازمانها با دوگونه متفاوت از سرمایه انسانی سر و کار داریم: کارمندان و اساتید. هدایت صحیح سرمایههای انسانی در راستای بهرهگیری از آنها در فعالیتهای اجرایی، به عنوان یک دغدغه عمده برای این گونه سازمانها محسوب میشود. در این راستا، یافتههای تحقیق حاضر در قالب بررسی روابط سیستمی عوامل موثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در سازمانهای پژوهشی و دانشگاهی بررسی شد و با توجه به یافتهها، آموزشهای هدفمند در راستای ارتقای اثربخشی منابع انسانی بر باقی عوامل خاصیت اثرگذاری داشته است. درک ویژگیهای مشترک آموزشی به عنوان یک بعد از ابعاد اثربخشی منابع سازمانی بوده و شامل گویههای داشتن اهداف پژوهشی مشترک ما بین دو یا چند عضو هیئت علمی، مشابهت اهداف و ارزشهای اخلاقی افراد با سازمان، احساس این که اهداف سازمان به مثابه اهداف فردی میباشد، تبیین شده است. یافتههای مرتبط با رویکرد سیستمی دیماتل نشان داد که ارائه آموزشهای هدفمند و بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی به عنوان دو عامل با برآیند اثرگذاری و اثرپذیری بالا در سیستم تحت مطالعه است. همچنین بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی به عنوان عاملی که دارای برآیند بالاتری از منظره اثرگذاری بر سایر عاملهای سیستم بوده است شناسایی شد. به علاوه دو عامل توسعه شایستگیهای منابع انسانی و زمینهسازی برای بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری در سازمان به عنوان دو عامل با برایند اثرپذیری از سایر عاملها شناسایی شده است.
منابع باقری، مسلم؛ عباسی، عباس؛ و خدائی، هانیه. (1397). طراحی مدل سنجش اثربخشی دانشگاههای سازمانی دولتی (مورد مطالعه: مرکز علمیکاربردی کارخانههای مخابراتی ایران)، مطالعات مدیریت دولتی ایران. 1 (2)، صص 112-95. پورجاوید، سهیلا؛ و علی بیگی، امیرحسین. (1391). اثربخشی تدریس اعضای هیئتعلمی: مطالعة پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، نامه آموزش عالی. 5 (20)، صص 80-61. حاتمی، حسین. (1388). ارزیابی و سنجش اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت دفتر مطالعات نیروی انسانی در ارتقای عملکرد مدیران، هیات علمی و کارکنان واحدهای دانشگاهی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. پاییز، دوره 2، شماره 5، صص 100-77. حسینپور، داود؛ قربانی پاجی، عقیل. (1396). تأثیر راهبردهای توسعه منابع انسانی بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجی اعتماد متقابل و رضایت شغلی کارکنان در سازمان ورزش و جوانان استان مازندران، پژوهشهای مدیریت راهبردی. 23 (65)، صص 75-45. خدیوی، اسدالله؛ و الهوردیخان وزیری، آیدا. (1394). طراحی و تدوین الگویی برای ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجانشرقی، مدیریت بهرهوری. 9 (34)، صص 174-161. سیدجوادین، سیدرضا؛ و فراحی، محمدمهدی. (1387). مدیریت منابع انسانی، نگرشهای کارکنان و توسعه مدیریت دانش در سازمان، فصلنامه علوم مدیریت ایران. بهار، دوره 3، شماره 9، صص 72-43. عبدی، حمید؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ و ربیعی، مهدی. (1390). رابطه دانش فراشناختی و میزان اثربخشی تدریس اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی، اندیشههای نوین تربیتی. تابستان، دوره 7، شماره 2، صص 106-84. Agrawal, A. (2017). HRM Effectiveness through E-HRM. Paper presented at the National Conference on, Contemporary Issues in Management & Entrepreneurship, 04th March, Jointly organized by The Confederation of Indian Industry (CII). Caligiuri, P. (2014). Many moving parts: Factors influencing the effectiveness of HRM practices designed to improve knowledge transfer within MNCs, Journal of International Business Studies. 45 (1), P.p: 63-72. Collings, D. G., Wood, G. T., & Szamosi, L. T. (2018). Human resource management: A critical approach Human Resource Management. P.p: 1-23, Routledge. Olson, E. M., Slater, S. F., Hult, G. T. M., & Olson, K., M. (2018). The application of human resource management policies within the marketing organization: The impact on business and marketing strategy implementation, Industrial Marketing Management. 69, P.p: 62-73, doi:https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.01.029. Pifer, M. J., Baker, V. L., & Lunsford, L., G. (2019). Culture, colleagues, and leadership: The academic department as a location of faculty experiences in liberal arts colleges, The Review of Higher Education. 42 (2), P.p: 537-564. Rimi, N. N., Yusliza, M. Y., Walters, T., & Basher Rubel, M. R. (2017). The role of devolution in HR‐line manager collaboration and HRM effectiveness relationship: A study of private commercial banks in Bangladesh, Global Business and Organizational Excellence. 36 (4), P.p: 43-51. Sulochana, K., & Sajeewanie, T. (2017). The Impact of HRIS on HRM Effectiveness: A Study in Large Scale Group of Company in Sri Lanka, Human Resource Management Journal. 3 (1).
1. گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. 2. استادیارگروه مدیریت (نویسنده مسئول)، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. 3. استاد گروه مدیریت،واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
[4]. Agrawal [5]. Olson et al. [6]. Thibodeaux & Favilla [7]. Toto [8]. Hanif [9]. Pifer et al. [10]. Caligiuri [11]. Extensive [12]. Brain Storming [13]. Delphi Method [14]. Lee [15]. Best Non-fuzzy Performance [16]. Lee | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
باقری، مسلم؛ عباسی، عباس؛ و خدائی، هانیه. (1397). طراحی مدل سنجش اثربخشی دانشگاههای سازمانی دولتی (مورد مطالعه: مرکز علمیکاربردی کارخانههای مخابراتی ایران)، مطالعات مدیریت دولتی ایران. 1 (2)، صص 112-95. پورجاوید، سهیلا؛ و علی بیگی، امیرحسین. (1391). اثربخشی تدریس اعضای هیئتعلمی: مطالعة پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، نامه آموزش عالی. 5 (20)، صص 80-61. حاتمی، حسین. (1388). ارزیابی و سنجش اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت دفتر مطالعات نیروی انسانی در ارتقای عملکرد مدیران، هیات علمی و کارکنان واحدهای دانشگاهی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. پاییز، دوره 2، شماره 5، صص 100-77. حسینپور، داود؛ قربانی پاجی، عقیل. (1396). تأثیر راهبردهای توسعه منابع انسانی بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجی اعتماد متقابل و رضایت شغلی کارکنان در سازمان ورزش و جوانان استان مازندران، پژوهشهای مدیریت راهبردی. 23 (65)، صص 75-45. خدیوی، اسدالله؛ و الهوردیخان وزیری، آیدا. (1394). طراحی و تدوین الگویی برای ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجانشرقی، مدیریت بهرهوری. 9 (34)، صص 174-161. سیدجوادین، سیدرضا؛ و فراحی، محمدمهدی. (1387). مدیریت منابع انسانی، نگرشهای کارکنان و توسعه مدیریت دانش در سازمان، فصلنامه علوم مدیریت ایران. بهار، دوره 3، شماره 9، صص 72-43. عبدی، حمید؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ و ربیعی، مهدی. (1390). رابطه دانش فراشناختی و میزان اثربخشی تدریس اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی، اندیشههای نوین تربیتی. تابستان، دوره 7، شماره 2، صص 106-84. Agrawal, A. (2017). HRM Effectiveness through E-HRM. Paper presented at the National Conference on, Contemporary Issues in Management & Entrepreneurship, 04th March, Jointly organized by The Confederation of Indian Industry (CII).
Caligiuri, P. (2014). Many moving parts: Factors influencing the effectiveness of HRM practices designed to improve knowledge transfer within MNCs, Journal of International Business Studies. 45 (1), P.p: 63-72.
Collings, D. G., Wood, G. T., & Szamosi, L. T. (2018). Human resource management: A critical approach Human Resource Management. P.p: 1-23, Routledge.
Olson, E. M., Slater, S. F., Hult, G. T. M., & Olson, K., M. (2018). The application of human resource management policies within the marketing organization: The impact on business and marketing strategy implementation, Industrial Marketing Management. 69, P.p: 62-73, doi:https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.01.029.
Pifer, M. J., Baker, V. L., & Lunsford, L., G. (2019). Culture, colleagues, and leadership: The academic department as a location of faculty experiences in liberal arts colleges, The Review of Higher Education. 42 (2), P.p: 537-564.
Rimi, N. N., Yusliza, M. Y., Walters, T., & Basher Rubel, M. R. (2017). The role of devolution in HR‐line manager collaboration and HRM effectiveness relationship: A study of private commercial banks in Bangladesh, Global Business and Organizational Excellence. 36 (4), P.p: 43-51.
Sulochana, K., & Sajeewanie, T. (2017). The Impact of HRIS on HRM Effectiveness: A Study in Large Scale Group of Company in Sri Lanka, Human Resource Management Journal. 3 (1). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |