تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,547 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,407,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,425,843 |
مطالعهی مولفههای معنوی ایزدبانوهای «آناهیتا» و «کوبله» | ||
روانشناسی فرهنگی زن | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 43، فروردین 1399، صفحه 73-84 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا بایرامزاده* 1؛ لاله جهانبخش2؛ ساسان نجفی3 | ||
1دانشگاه ارومیه، گروه نقاشی، ارومیه، ایران. | ||
2دانشگاه هنر تهران، گروه پژوهش هنر، تهران، ایران. | ||
3دانشگاه ارومیه، گروه زبان و ادبیات فارسی، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی کارکردها و دلالتهای فرهنگی دو ایزدبانوی مهم از فرهنگهای باستانی ایران و آناطولی، یعنی آناهیتا و کوبله، و بازتاب این مولفهها در آثار هنری میباشد. جامعۀ پژوهش حاضر، ایزدبانوهای مهم ایران و آسیای صغیر بود. نمونه مورد بررسی ایزدبانوی مرتبط با ایران باستان، آناهیتا و ایزدبانوی آسیای صغیر، کوبله است. طرح پژوهش توصیفی تحلیلی است و اطلاعات توسط منابع کتابخانهای و مقالات معتبر جمعآوری شدند. با طبقهبندی مولفههای معنوی هر یک از ایزدبانوها و نحوهی تجلی آنها در آثار هنری باستان ایران و آسیای صغیر این نتایج حاصل شد: ایزدبانوی آناهیتا علاوه بر مقام والایی که در میان خدایان عصر خود داشت، الههی حاصلخیزی و باروری، الههی آب، الههی عشق و الههی جنگ بود. ایزدبانوی کوبله الههی حاصلخیزی و باروری، الههی کوهستان، الههی حیوانات وحشی و الههی نگهبان. آناهیتا شخصیتی مطهرکننده دارد. اما در مورد کوبله تمام نمادها و نحوه تجسم وی از قدرت وی خبر میدهند. الههی کوهستان و حیوانات وحشی و نگهبان شهرها، نمیتواند جز قدرت محور مرکزی دیگری داشته باشد. همین طور در تجسم عینی، آناهیتا تاثیراتی از کوبله پذیرفته است. نکته مشترک در نحوهی بازتاب مولفهها در آثار هنری نمادگرایی بصری بود. در نقشبرجستههای طاق بستان و مجسمه کوبله در موزه آنکارا، برای نشان دادن مولفهی حاصلخیزی از دو نماد، یعنی آب و انار استفاده شده بود. نکات افتراق اغلب از تفاوتهای معنوی ناشی شده، به عبارتی هر چه تلاش بر انعکاس زیبایی و مطهر بودن آناهیتا بود، در مورد کوبله اقتدار وی اهمیت بیشتری داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفههای معنوی؛ ایزدبانو؛ آناهیتا؛ کوبله؛ حاصلخیزی | ||
مراجع | ||
- بهار، مهرداد. (1375). ادیان آسیایی. تهران: چشمه. - بهار، مهرداد. (1376). از اسطوره تا تاریخ. تهران: چشمه. - بهار، مهرداد. (1377). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه. - پورداود، ابراهیم. (1347). یشتها. تهران: طهوری. - پورداود، ابراهیم. (1387). اوستا. تهران: دنیای کتاب - توحیدی، فائق. (1379). فن و هنر سفالگری. تهران: سمت. - رضی، هاشم. (1381). آیین مهر. تهران: بهجت. - ستاری، رضا.، خسروی، سوگل. (1392). بررسی خویشکاریهای آناهیتا و سپندارمذ در اسطوره و پیوند آن با پیشینه مادرسالاری. فصلنامهی ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، 9 (4)، 57-78. - قریشی، امان الله. (1380). ایران نامک. تهران: هرمس. - کومون، فرانتز. آناهیتا ایزدبانوی آیین مزدیسنا. ترجمه عبدالبشیر محمد فومشی. (1389). چیستا، 28 (2)، 3-25. - گویری، سوزان. (1371). آناهیتا، ایزد بانویی از تبار خدایان که. چیستا، 11 (2)، 1012 ـ 1042. - گویری، سوزان. (1375). آناهیتا در اسطورههای ایرانی. تهران: جمال الحق. - گیرشمن، رومن. تاریخ ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمود بهفرزی. (1379). تهران: جام. - لاهیجی، شهلا، کار، مهرانگیز. (1381). شناخت هویت زن ایرانی. چاپ سوم. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. - لیک، گوندولین. (1385). فرهنگ اساطیر شرق باستان. ترجمهی دکتر رقیه بهزادی، تهران: طهوری. - مجیدزاده، یوسف. (1370). تاریخ تمدن عیلام. تهران: مرکزنشردانشگاهی. - مظفری، علیرضا. (1381). فرضیهای در باب همانندیهای آناهیتا و معشوق شاعران ایرانی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، 35 (1)، 83-100. - شارپ، رالف نارمن. (1346). فرمانهای شاهنشاهان هخامنشی، شیراز: بینا. - نیبرگ، ساموئل. دینهای ایران باستان. ترجمه سیفالدین نجمآبادی. (1359). تهران: مرکز مطالعهی فرهنگها. - هینلز، جان. شناخت اساطیر ایران. ترجمهی ژاله آموزگار و احمد تفضلی. (1375). تهران: چشمه. - De Jong, A. (1997). Traditions of the Magi. Leiden: Brill. - Eliade, M. (1970). Patterns in comparative religion. translate by Rosemary Sheed, Cleveland: World Publishing. - Hansman, J. (1985). The Great Gods of Elymais. Acta Iranica: Papers in Honour of Professor Mary Boyce, 24 (1), 229–246. - James, E. O. (1959). The cult of the mother goddess. New York: Frederick A. Praeger. - Johnstone, P.A. (1996). Citing Herodotus. Histories, 4. 76-7. - Kuhrt, A. (2002). The Ancient Near East. V 2. New York: Rutledge. - Leeming, D. (1998). Mythology: The Voyage of the Hero. New York: Oxford University Press, 1998. - Linton, R. (1964). The tree of culture. New York: Alfred a. Knopf. - Motz, L. (1997). The Faces of the Goddess. London: Oxford University Press. - Murdock, D. M. (2013). Was the Persian Goddess Anahita the Pre-Christian Virgin Mother of Mithra?. Anahita: Ancient Persian Goddess and Zoroastrian Yazata. London: Avalonia. - Roaf, M. (2008). Cultural Atlas of Mesopotamia and the Ancient Near East. New York: Andromedia Oxford. - Roller, L. E. (1999). In Search of God the Mother: The Cult of Anatolian Cybele. Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press. - Russell, C. (2000). Dictionary of Ancient Deities. London: Oxford University Press. - Service, E. (1966). The hunters, foundation of modern anthropology series. Englewood cliffs: N, J. prentice-Hall. - Simpson, E. (1996). Phrygian Furniture from Gordion. in Georgina Herrmann (ed.), The Furniture of Ancient Western Asia, Mainz, 198–201. - Summers, K. (1996). Lucretius' Roman Cybele. London: in Lane - Takács, S. A. (1996). A terracotta statuette of a seated (mother) goddess giving birth with each hand on the head of a leopard or panther. Cybele, Attis and related cults: essays in memory of M.J. - Thomson, G (1961). Studies in ancient Greek society: the prehistoric Aegean. London: Laurence & wishart. - Vermaseren, M. J. (1987). Corpus Cultus Cybelae Attidisque. The Netherlands: LC. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |