تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,741 |
اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر افزیش ظرفیت حافظه کاری | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 21، خرداد 1396، صفحه 21-35 اصل مقاله (511.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
یاسمین زینب زحمتکش* | ||
دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحواره درمانی هیجانی بر افزیش ظرفیت حافظه کاری در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد. روش: مطالعه حاضر از لحاظ هدف بنیادی از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی و از نظر روش کمی بود. جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395. روش نمونه گیری پژوهش حاضر نمونه گیری خوشه ای مرحله ای هدفمند بود. حجم نمونه حاضر به استناد پژوهشهای پیشین انتخاب شد . در پژوهش حاضر جهت ارزیابی متغیر های وابسته پژوهش از بسته آموزش طرحواره درمانی هیجانی و پرسشنامه ظرفیت حافظه کاری( دانیمن وکارپنتر ،1980 ) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد که اثر طرحواره درمانی هیجانی بر افزایش ظرفیت حافظه کاری با مقدار (341/ 12 f = ) و سطح معناداری (42 /0= p ) در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم معنادار بود. نتیجه گیری: اگاهی از نقاط قوت وضعف فردی و تمرکز بر نقاط قوت و درس گرفتن از نقاط منفی و استفاده بهینه از دانش مربوط به خود و محیط اطراف به برنامه ریزی و کارایی بهتر دانش آموزان کمک می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ذهن آگاهی؛ طرحواره درمانی هیجانی؛ ظرفیت حافظه کاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |