تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,267 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,222 |
بررسی مقایسهای افول فراروایت داستاننویسی در کولی کنار آتش روانیپور و هلال پنهان شیرزادی | ||
جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4، شهریور 1397، صفحه 15-22 اصل مقاله (411.99 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منیژه فرجیان محترم؛ دکترعلی دهقان* ؛ دکترایوب کوشان | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
افــول فراروایــت از ویژگــىهای مهــم داســتانهاى پسامدرنیســتى است. از نویسندگان پسانوگرا شیرزادی در رمان «هلال پنهان» و روانیپور در رمان «کولی کنار آتش» از منطق داستاننویسی کلاسیک عدول و فراروایت داستاننویسی را نقض کردهاند. اهمیت این موضوع در آن است که شیرزادی کوشیده میان نظام میدان رزم و فضای پسامدرن، همسانی بیافریند و روانیپور زوال فراروایتهای کلان در جامعة عشایری جنوب ایران را در رمان خود و طرز نگارش آن، بازنمایی کند. به دلیل تطبیق دو فضای زندگی پر از تکاپو(جنگ و زندگی عشایری)، رویکرد این دو نویسنده از جهاتی همانندی مییابد. از این رو در این مقاله سعی شده است شگردهای این دو نویسنده در تبیین مؤلفههای افول یافته در زمینة داستاننویسی مقایسه شود. مؤلفههایی که در این جستار تحلیل شدهاند، نشان میدهد شیرزادی با ارئة تصویری گویا از یک نوع ادبی نامنسجم، فروپاشی فراروایت نویسندگی را با ساختار خاص میدان رزم بازآفرینی کرده و بهخوبی توانسته است دلاوری و زبونی و آشفتگی و بحران هویت را منعکس کند و روانیپور نیز با نقض اصول داستاننویسیِ شیوۀ کلاسیک – به عنوان یک روایت بزرگ – توانسته در فضای پسامدرن، صحنة زندگی سنتی را در یک داستان بازسازی کند و با نمادپردازی، مهمترین ویژگی انسان پسامدرن، یعنی بیهویتی را ترسیم نماید. اما عناصر ناقض فراروایت داستاننویسی در هلال پنهان، متنوع و غنیتر از کولی کنار آتش است و برساختگی به عنوان شاخصة فنی «هلال پنهان» در «کولی کنار آتش» نمود اندکی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فراروایت؛ مقایسه؛ هلالپنهان؛ کولیکنارآتش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |