تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,348 |
پیشبینی نگرانی از تصویر بدنی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 63، شهریور 1399، صفحه 1-16 اصل مقاله (339.93 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عاطفه احمدی1؛ زینب السادات توکلی2؛ سادات میرعلمی3؛ فاطمه محمدآبادی* 4؛ المیرا اعزازی بجنوردی5 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، علوم و تحقیقات تهران (واحد آیتالله آملی)، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران | ||
5کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی وو روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نگرانی از تصویر بدنی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی انجام شد. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش 400 دانشجوی دختر کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای نگرانی از تصویر بدنی (لیتلتون، 2005)، طرحوارههای ناسازگار اولیه (یانگ، 1998) و سبکهای دلبستگی (کولینز و رید، 1990) بودند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه شامل طرحوارههای خودگردانی و عملکرد مختل، بریدگی و طرد، دیگر جهتمندی، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری و محدودیتهای مختل و سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا با نگرانی از تصویر بدنی در دانشجویان دختر رابطه مثبت و معنیدار و سبک دلبستگی ایمن با نگرانی از تصویر بدنی آنان رابطه منفی و معنیدار داشتند. متغیرهای پیشبین یعنی طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی به طور معنیداری توانستند 6/46 درصد از تغییرات نگرانی از تصویر بدنی در دانشجویان دختر را تبیین نمایند (05/0p <). با توجه به نتایج برای کاهش نگرانی از تصویر بدنی در دانشجویان دختر میتوان از طریق کارگاههای آموزشی میزان طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی ناایمن را کاهش و میزان سبک دلبستگی ایمن را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرانی از تصویر بدنی؛ طرحوارههای ناسازگار اولیه؛ سبکهای دلبستگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 409 |