تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,530 |
بررسی عوامل موثر بر شکلپذیری دیوار برشی فولادی با ورق موجدار تحت بارگذاری چرخهای | ||
آنالیز سازه - زلزله | ||
دوره 17، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 55-69 اصل مقاله (1.97 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زمان مجیدی نیا1؛ کوروش مهدی زاده* 2؛ عباسعلی صادقی3؛ سیده وحیده هاشمی4 | ||
1گروه عمران، دانشکده مهندسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران | ||
2گروه عمران، دانشکده مهندسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران. | ||
4گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه استفاده از دیوار برشی فولادی بدون سختکننده توصیه میشود. یکی از نوآوریهای دیوار برشی فولادی، استفاده از ورقهای موجدار بهجای ورقهای ساده است. بنابراین برای به تعویق انداختن وقوع کمانش از ورقهای موجدار استفاده میشود. در این تحقیق، با توجه به اهمیت موضوع، برای اطمینان از صحت مدلسازی، نمونهی آزمایشگاهی چوی و پارک برای راستی آزمایی انتخاب و پس از اطمینان از درستی نتایج، تعداد 8 نمونهی دیوار برشی فولادی با ورق موجدار توسط نرمافزار آباکوس (ABAQUS) مدلسازی گردید. در این نمونهها به بررسی پارامترهایی از قبیل ضخامت ورق فولادی، نسبت طول به عرض ورق (a/b) و تغییر مشخصات هندسی المانهای محیطی پرداخته شده است. نتایج عددی نشان دادند که پایداری چرخههای منحنی هیسترزیس در نمونه با ضخامت ورق 8 میلیمتر ثابت نبوده، به طوری که در گامهای آخر بارگذاری، افت مقاومت و کمانش موضعی در چرخههای بارگذاری مشاهده شده است. از نظر عددی میتوان گفت که نمونه با ضخامت ورق 8 میلیمتر نسبت به نمونههایی با ضخامت ورقهای 4 و 6 میلیمتر دارای بیشترین ظرفیت باربری میباشد. تأثیر المانهای مرزی در عملکرد نمونهها ناچیز بوده است. در نهایت مشخص شد که با افزایش طول ورق نسبت به ارتفاع آن، میزان شکل پذیری افزایش قابلتوجهی یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ظرفیت باربری؛ شکلپذیری؛ دیوار برشی فولادی؛ ورق موجدار؛ بارگذاری چرخهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 236 |