تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,511 |
تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک بر تنظیم شناختی هیجان و کاهش نشخوار فکری در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
دوره 9، شماره 34، شهریور 1399، صفحه 69-83 اصل مقاله (863.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهرناز نوش کیا1؛ محسن رسولی* 2؛ مهدی زارع بهرام آبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی مشاوره، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی و واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان سمت | ||
چکیده | ||
هدف: اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایعترین اختلالات اضطرابی مشاهده شده در مراکز بالینی و همچنین، جمعیت عمومی است که غالباً مزمن میباشد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک به شیوه گروهی بر نشخوار فکری و تنظیم شناختیهیجان مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مراجعان بزرگسال با شکایت در زمینه اضطراب مراجعه کننده به یکی از مراکز تخصصی روانپزشکی و رواندرمانی در سطح شهر تهران در سال 1398 بود، که از بین آنان به شیوه در دسترس تعداد 24 نفر انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. در گروه آزمایش، آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی در 10 جلسه و به صورت هفتهای 1 جلسه و هر جلسه به مدت 1 ساعت اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اختلال اضطراب فراگیر (اسپیتزر و همکاران، 2006)، مقیاس پاسخ نشخواری (نولمن-هوکسما و مارو، 1991) و مقیاس تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2002) بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد. یافتهها: میانگین سنی در گروه آزمایش 54/39 و کنترل 76/38 سال بود. براساس نتایج آزمون مجذور کای مشخص شد میان گروه های آزمایش و کنترل از نظر مشخصات جمعیتشناختی (سطح تحصیلات، وضعیت تأهل و جنسیت) تفاوت آماری معناداری وجود ندارد (05/0<P). نتایج نشان داد که آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک بر کاهش نشخوار فکری و بهبود تنظیم شناختی هیجان آزمودنیهای گروه آزمایش مؤثر میباشد (05/0>P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج، توصیه میشود که مشاوران و روانشناسان از روش رفتاردرمانی دیالکتیک در کنار سایر روشهای درمانی برای کاهش نشخوار فکری و بهبود راهبردهای تنظیم هیجان در مبتلایان به اختلل اضطراب فراگیر استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتاردرمانی دیالکتیک؛ نشخوار فکری؛ تنظیم شناختی هیجان؛ اختلال اضطراب فراگیر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 536 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 780 |