تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,416 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,517 |
رویکرد عرفانی و تعلیمی برون و درونقصهای مثنوی معنوی براساس نظریة تداعی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 65، مهر 1399، صفحه 25-44 اصل مقاله (471.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی خزانه دارلو1؛ محمد کاظم یوسفپور1؛ حسین یاسری* 2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان. نویسنده مسئول: Hossein.yaseri30@gmail.com | ||
چکیده | ||
تداعی، یکی از توانمندیهای ذهنی است. این مقوله، به عنوان یک سبک در تعلیم، جایگاه ویژهای در متون ادبی و عرفانی، خاصه متون عرفانی دارد. در سبک آموزشی تداعی، امر آموزش از پیش تعیین شده و ساختگی نیست. این سبک، باعث تولید متن میشود، یا به سخن دیگر متن نویسا تولید میکند. مسیر و جهت آموزش را در جریان تعلیم مفاهیم عرفانی، مشخص میسازد. اصل و جوهر تداعی، حرکت و پویایی است. موضوع این پژوهش، بررسی کارکرد تعلیمی برون و درونقصهای مثنوی معنوی بر اساس نظریة تداعی است. پژوهش ما نشان میدهد که تداعی یک سبک آموزشی، تعلیمی و شیوة مولوی در مثنوی است. از جمله ویژگیهای تداعی در مثنوی: پروردگی مضامین عرفانی، تنوع اندیشگانی، پویایی و چندلایگیمتن و عدم یکنواختی تعلیم را میتوان نام برد. خلاقیت مولانا مقولة تداعی را- که فرایندی غیر ارادی است- در استخدام تعلیم که جنبة ارادی است، قرار داده و تعلیم را در خدمت تغییر درآوردهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
مثنویمولوی؛ عرفان؛ تداعی؛ شاخصههای برونقصهای؛ شاخصههای درونقصهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |