تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,556 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,640,963 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,698,319 |
بررسی رابطه مدیریت دانش با تعهد سازمانی در کارکنان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر | ||
دانش شناسی | ||
دوره 12، شماره 44، خرداد 1398، صفحه 115-127 اصل مقاله (175.64 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم لنگری1؛ محبوبه سلیمان پورعمران* 2؛ مصیب سامانیان3 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت اموزشی | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
3استادیار دانشگاه ازاد بجنورد | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش با تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شهر تهران انجام پذیرفته است. روش پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شهر تهران به تعداد 139 نفر بوده است که براساس جدول کرجسی و مورگان 100 نفر به شیوه تصادفی و از نوع طبقهای نسبی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهای استاندارد مدیریت دانش پروبست و همکاران(2000) و پرسشنامه بومی شده آلن و میر(1997) بوده است که پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب پرسشنامه مدیریت دانش0.942 و تعهد سازمانی0.716 محاسبه گردید. دادههای تحقیق توسط نرم افزار 19 SPSS و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها : نشان دهنده این است که بین مدیریت دانش با تعهدسازمانی در سطح اطمینان 05/0 رابطه معناداری وجود دارد. در فرضیه های فرعی پژوهش، بین مدیریت دانش با تعهدمستمر و تعهد عاطفی، بجز زیرشاخص ایجاد دانش، رابطه معناداری وجود دارد اما بین مدیریت دانش با تعهد هنجاری رابطه معناداری وجود ندارد . نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت با ارتقا مدیریت دانش، تعهد سازمانی در کارکنان سازمان های دانشی بهبود می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ تعهد سازمانی؛ کارکنان دانشگاه؛ کارکنان دانشگاه خواجه نصیر | ||
مراجع | ||
آراسته، ح.ر.؛ معماری، س. (1390). بررسی عوامل بنیادی مدیریت دانش در محیط های دانشگاهی: مطالعه ای موردی. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی،2-3 ( 10)، 14-1. اسماعیل خدائی، م.؛ موسوی، م.؛ ذبیحی، م.ر. .(1392). آمادگی برای پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه؛ دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. فصلنامه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 6 (1) 30-25. انواری رستمی ع.ا.؛ شهابی، ب. (1388).مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه. نشریهمدیریتفناوریاطلاعات، 1 (2)، 18-3. اشرفی، ب. (1375). تبیین عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی مدیران و کارکنان شرکت زغال سنگ البرز شرقی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. بردبار، ح. (1390). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای کارکنان(مطالعه شرکت نفتی در جنوب تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد پردیس قم، قم بهمنی بهلولی، م. (1390). رابطه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی در اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. تولایی، ر.؛ باقری، م. (1392). مفاهیم نوین در سازمان ها. دو ماهنامه علمی-ترویجی توسعه انسانی پلیس، (2)، 3-1. دهقان نجم، م. (1388). مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی. ماهنامهمهندسیخودرووصنایعوابسته، 10،52-47. حسن زاده،رضا؛ علیزاده، سامان (1396) بررسی رابطه اعتماد سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداری دانشگاه ارومیه. فصلنامه دانش شناسی، 10(36)، 19-28. خان شریفان، ع.؛ سلیمان پور عمران، م. (1393). واکاوی موانع،چالش ها و علل ایجاد فاصله بین وضع موجود و مطلوب مدیریت دانش در سازمانها. همایش تحقیق و توسعه در هزاره سوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول. درخشنده، ر.؛ ماشین چی، ع.ا.؛ عسگری، ا. (1395). بررسی تاثیر مدیریت دانش بر انگیزش کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان. فصلنامهمطالعاتمدیریتوحسابداری، 2(2)، 108-101. رضوی، م.ج.؛ جلیلی شیشیوان، ع.؛ حسینی، ح. و دیگران (1396). مدل ارتباطی نقش مدیریت دانش بر میزان کارآفرینی سازمانی و توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد، نشریه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4(16)، 11-20. ساعتچی، م.؛ کامکاری، ک.؛ عسکریان، م. (1389). آزمونهای روان شناختی. تهران: نشر ویرایش . شفقت، ا.؛ زاهدی، م.ج. ؛ نازک تبار، ح. و دیگران (1392). تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد شرکت های صنعتی بر اساس الگوی می یر و همکاران (مطالعه موردی شهرک های صنعتی استان مازندران). نشریه بهبود مدیریت، 7(1)، 85-70. صفری، ث. (1396) قابلیت های مدیریت دانش در ارتباط با اثربخشی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور). فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 3(3)، 11-19. فلاح، م.ر. (1397) شناسایی و تبیین پیشایندهای توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد مدیریت دانش. فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 4(16)، 11-20. کریمی،آ.؛ احمد پور داریانی، م.؛ باقرزاده لاکانی، ف. و دیگران (1393). تحلیل نقش و اثر مدیریت دانش در شناسایی و تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در دانشگاه تهران. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(3)، 550-529. مهدوی، م. ص.؛ وهاب، م. (1391). بررسی رابطه بین ویژگی های فردی با تعهد سازمانی کارکنان زن در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی. پژوهشنامهعلوماجتماعی،6 (3)، 40-23. ناظمی، ج.؛ ترکاشوند، ز.؛ سمیع زاده، ر. و دیگران (1390). الگوهای کارای مدیریت دانش در زنجیره تامین .نشریه آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 23 (89)، 74-59. نعمتی، م.ع.؛ محمدی، ی.؛ رئیسون، م.ر. (1394). رابطه ابعاد مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه. فصلنامه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی دانشگاه بقیه الله، ۸ (4)، ۲۰۳-۲۰۸. Drucker, P. (1993). Post-capitalist society. New York:Harper collins. Greenberg, J & Baron, R.A.(2000). behavior organizations. prentice -hall, INC, 7th ed, 2000. Haffman, J; Mark, L.Hoelster; Karma sheriff. (2005). Knoeledge management and sustained superior performance. Knowledge management, 9, 93-100. Miculcky, p., & Mikuleca, j. (1999). Active fools for better knowledge. ISIS 1999 anmual meeting washington D.C, 420-427. Meyer J P and Herscovitch L. (2001). Commitment in the Workplace: Toward a. General Model. Human Resource Management Review,11, 299-326. Lee, H.s; Choi, B.u. (2003). Knowledge Management Enablers,process and organozational performance:An interative view and Examination. Journal of Management Development, 20, 179-220. Rowley J.(2000). Is higher education ready for knowledge management? Int J Educ Manag. 14(7), 325-33. Wiig, & Karl, M. (2000). New Generation Knowledge Management:What May We Expect?. Knowledge Research Institute Inch. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |