تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,343,636 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,385,846 |
بررسی دین شناختی مساله شر از دیدگاه اسلام و یهودیت | ||
فقه و تاریخ تمدّن | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 66، مهر 1399، صفحه 30-42 اصل مقاله (299.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم قدرتی1؛ محمدرضا عدلی* 2؛ غلامحسین طریقی3؛ بخشعلی قنبری3 | ||
1دانشجوی دکتری ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2عضو هئیت علمی گروه ادیان و عرفان ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3عضو هئیت علمی گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مساله شر و شرور یکی از مباحث فلسفه دین به شمار می آید و جایگاه آن، مسأله اثبات وجود خدا است. مسئله شر در ادیان و مداهب مختلف به طرق مختلف بررسی شده و ارتباط آن با صفات خداوندی تفسیر گردیده است. در این رساله که با روش تحلیلی- توصیفی و تفسیری انجام شده است هدف بررسی مساله شر از دیدگاه ابن میمون (دین یهود) و امام محمد غزالی در دین اسلام است. بیانات متکلمان یهود همانند ابن میمون نشان میدهد که آنها وجود شرور را به خداوند سبحان نسبت ندادهاند: «شری پیدا نمیشود که از بالا نازل شده باشد». اما دانشمندان اسلامی چون امام محد غزالی مسئله شر را جدای از مسئله خلقت الهی ندانسته بلکه وجود آن را زمینه ای برای خیر بالاتر و دوری از شر بزرگتر می دانند و آن را در تطابق با عدالت و حکمت خداوندی می دانند. نتیجه اینکه ابن میمون شر را عدمی می داند و اصل وجود آن را ناشی از عواملی چون جهل و قدرت محدود انسان می داند و شر را بواسظه انسان بودن افراد می داند در حالی که غزالی شر و خیر را با هم آفریده خدا دانسته و اصل وجود شر را عاملی برای رسیدن به خیر بزرگتر و نامعلوم می داند. اسلام وجود شر را به اراده و مشیت الهی می داند و بیان می کند که اگر جن و انس و فرشتگان و شیاطین گرد هم آیند تا ذرهای از ذرات عالم را برخلاف اراده و مشیت الهی بجنبانند، عاجز و ناتوان خواهند بود. غزالی وجود و یا عدم بر ممکنات را ناشی از اراده و قدرت خداوندی می داند و بر بر حدوث عالم به هنگام تخصیص اراده بر وجود یا عدم ممکنات تأکید میکند و اراده خداوندی ویژگیهای هر یک از اشیاء را تعیین میکند و اضداد را مشخص و متمایز میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
شر و شرور؛ اسلام؛ یهودیت؛ قدرت خدا؛ مشیت الهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 758 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |