تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,611 |
تأثیر مبانی فکری ابوالعلاء معری و خیّام بر سبک زندگی متعارض آنها (با رویکرد فلسفه و اسطورهشناسی) | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
دوره 16، شماره 61، دی 1399، صفحه 281-311 اصل مقاله (649.1 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ریحانه السادات موسوی1؛ طاهره چال دره* 2؛ کتایون فلاحی2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار | ||
2استادیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار | ||
چکیده | ||
ابوالعلاء معری و عمر خیام از شاعران برجستة زبان و ادبیات عربی و فارسی هستند که زمینههای تشابه فکری این دو شاعر نامی، بستر پژوهشهای بسیاری بوده است. در این مقاله از تأثیر فلسفه، شعر و اسطوره بر سبک زندگی و زیست متعارض ابوالعلاء معری و عمر خیام سخن رفته است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ تطبیقی ، در پی پاسخ به این پرسش است که با توجه به اشتراکات فراوان میان معری و خیام، چرا این دو شاعر سبک زیست کاملاً متفاوتی را برگزیدهاند؟ علت و یا علل این تفاوت سبک زندگی در چیست؟ آیا میتوان گفت این تفاوت برایند تغذیۀ تفکر این دو شاعر از خاستگاه و آبشخورهای متمایز فکری ایشان است؟ همچنین تلاش شده است تا با استناد به نظر افلاطون و کاسیرر، خاستگاه بدبینیهای معری و خوشبینیهای خیام بررسی شود. حاصل نتایج به دست آمده حاکی از آن است که به رغم اشتراکات فراوان میان معری و خیام، بدبینی و ناشاد زیستن معری، برخاسته از هویت شاعرانه و تفکر اسطورهای این شاعر است؛ در حالیکه منشأ خوشبینی، زندگی شاد و امیدوارانۀ عمر خیام نشأت گرفته از جهانبینی فلسفی و حکیمانة وی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ اسطوره؛ خیام؛ معری؛ کاسیرر | ||
مراجع | ||
آقایانی چاووشی، جعفر. ۱۳۸۰. «حکیم عمر خیام، فیلسوف ناشناخته». فرهنگ، ویژۀ بزرگداشت خیام (۲). ترجة محمدمهدی فولادوند. س۱۴. ش۳و۴. صص۲۸-۱. اباذری، یوسفعلی. ۱۳۸۰. «رولان بارت و اسطوره و مطالعات فرهنگی». ارغنون. ش۱۸. صص۱۵۷-۱۳۷. اباذری، یوسفعلی و عباس خورشیدنام. ۱۳۹۰. «اسطورة اسطورهشناسی». مطالعات جامعهشناختی. س۱۸. ش۳۹. صص۲۲۱-۱۹۷. ابراهیمی دینانی، غلامحسین. ۱۳۸۴. «درخشش ابنرشد در حکمت مشاء». چ۱. تهران: طرح نو. احمدیان، حمید و محمدمصلح صمیمی و مریم اسماعیلی. ۱۳۹۳. «نقد روانشناختی بدبینی ابوالعلاء معری». مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. س۱۰. ش۳۰. صص۱۳۳-۱۰۹. اذکایی، پرویز. ۱۳۸۴. حکیم رازی حکمت طبیعی و نظام فلسفی محمدبن زکریای صیرفی. تهران: طرح نو. اردستانی رستمی، حمیدرضا. ۱۳۹۲. «بررسی افکار و باورهای گنوسی ابوالعلاء معری و صادق هدایت». فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س۹. ش۳۱. صص۴۴-۱۱. اقبال آشتیانی، عباس. ۱۳۲۳. «جشن هزارسالة تولد ابوالعلاء معری». یادگار. س۱. ش۳. صص۱۲-۱. الفاخوری، حنا. ۱۳۸۳. تاریخ الادب العربی. چ۳. تهران: توس. امیری، منوچهر. ۱۳۳۱. «قدیمیترین نسخههای خطی رباعیات خیام». یغما. ش۵۲. صص ۳۲۰-۳۱۸. بارت، رولان. پاییز۱۳۸۰. «اسطوره در زمانۀ حاضر». ارغنون. ترجمة یوسفعلی اباذری. ش ۱۸. صص۱۳۵-۸۵. بیات، محمدحسین. ۱۳۸۶. «نگاهی خردورزانه به خیام». مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. صص۱۷۸-۱۵۳. جلالی نائینی، سیدمحمدرضا. ۱۳۷۸. «حکیم عمربن ابراهیم خیام نیشابوری». فرهنگ، ویژۀ بزرگداشت خیام ۲. س۱۲. ش۱و۲. صص۸ـ۱. جمعه، حسین. ۲۰۰۱م. مرایا للالتقاء و الارتقاء بین الادبین العربی و الفارسی. چ۱. دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب. ـــــــــــــ . ۲۰۱۱م. «الاغتراب فی حیاه المعری و ادبه». مجله جامعه دمشق. ج۲۷. ش۱و۲. حسین، طه. ۱۳۴۴. در زندان ابوالعلاء. ترجمۀ حسین خدیوجم. تهران: تهران مصور. ــــــــــ . ۱۹۴۴م. تعریف القدماء بابی العلاء المعری، قاهره: دارالکتب المصریه. خوارزمی، جمالالدین ابوبکر. ۱۴۱۸ق. مفید العلوم و مبید الهموم، تصحیح عبداللهبن ابراهیم انصاری. بیروت: مکتبه عنصریه. خورسندی، محمود و رسول دهقان زادشهرضا. ۱۳۸۶. «تشاؤم در شعر ابوالعلاء معری». مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. س۵۸. ش۱۸۱. صص ۱۱۸-۹۹. دریاباری، سیّده فاطمه و علیرضا فولادی. ۱۳۹۰. «بررسی تطبیقی مضامین حکمی در شعر ابوالعلاء معری با ناصرخسرو قبادیانی». پایاننامة کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی کاشان. دشتی، علی. ۱۳۷۷ش. دمی با خیام. چ۲. تهران: امیرکبیر. ذکاوتی قراگزلو، علیرضا. ۱۳۷۵. «آیا ابوالعلاء ملحد بوده است؟». مجلۀ شعر. ش۲۰. صص۲۱-۱۹. ــــــــــــــــــــــ . ۱۳۸۰. «آن تیرهچشم شاعر روشنبین، معارف». س۱۸. ش۱. صص۱۴۲-۱۰۸. ــــــــــــــــــــــ . ۱۳۸۳. «عمر خیام نیشابوری حکیم شاعر». آینة پژوهش. ش۸۷. صص۲۵-۱۵. راوندی، مرتضی. ۱۳۸۲. تاریخ اجتماعی ایران، چ۲. تهران: نگاه. رستگار فسایی، منصور. ۱۳۷۸. «خیام، فرزاد و نسخۀ جعلی رباعیات». فرهنگ، ویژة بزرگداشت خیام. س۱۲. ش۳۲-۲۹. صص۲۰۲-۱۸۲. رضازاده ملک، رحیم. ۱۳۷۷. دانشنامۀ خیامی. چ۱. تهران: علم وهنر و صدای معاصر. زعیمیان، تغرید. ۱۳۸۶. مقارنة آراء عمر الخیام و ابی العلاء المعری، تهران: جهاد دانشگاهی. سیّدی، سیّدحسین و فرامرز آدینهکلات. ۱۳۸۹. «بررسی تطبیقی مفهوم مرگ در اندیشة ابوالعلاء معری و عمر خیام نیشابوری». نشریة ادبیات تطبیقی. س۱. ش۲. صص۱۳۷-۱۱۷. شورابی، ابراهیم امین. ۱۹۵۴م. حافظ الشیرازی، شاعر الغناء و الغزل. چ۱. قاهره: دار المعارف. شیروانی، فردین و حسن شایگان. ۱۳۵۱. «سیمای راستین خیام». هنر و مردم. ش۱۲۲. صص۶۶-۶۲. صفا، ذبیحالله. ۱۳۵۶. تاریخ ادبیات در ایران. ج۲. چ۲. تهران: امیرکبیر. فخری العبهری، میسون محمود. ۲۰۰۵م. النقد الاجتماعی فی لزومیات ابی العلاء المعری. پایاننامه دکتری. فلسطین: جامعة النجا الوطنیه، کلیة الدراسات العلیا. فرانکنا، ویلیام کی. ۱۳۸۹. فلسفه اخلاق. ترجمۀ هادی صادقی. چ۳. قم: طه. فردوسی، ابوالقاسم. ۱۹۶۵م. شاهنامهبر اساس نسخه چاپ مسکو. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. فرزاد، عبدالحسین. ۱۳۵۸. «دو عصیانگر عالمسوز؛ خیام و ابوالعلا». نگین. ش۱۷۲. صص۲۰-۱۹. فرزاد، مسعود. ۱۳۸۰. «فیتز جرالد مترجم انگلیسی ترانههای خیام». فرهنگ، ویژۀ بزرگداشت خیام (۲). س۱۴. ش۳و ۴. صص۲۵۸-۲۵۳. فروخ، عمر. ۱۳۸۱. عقاید فلسفی ابوالعلاء. ترجمه حسین خدیوجم، تهران: علمی و فرهنگی. فروزانفر، بدیعالزمان. ۱۳۸۳. تاریخ ادبیات ایران بعد از اسلام تا پایان تیموریان. به کوشش عنایتالله مجیدی. تهران: ورزات فرهنگ و ارشاد اسلامی. فولادوند، مهدی. ۱۳۷۹. خیامشناسی. چ۱. تهران: الست فردا. قنبری، محمدرضا. ۱۳۸۴. خیامنامه، چ۱. تهران: زوار. کاسیرر، ارنست. ۱۳۷۸. فلسفة صورتهای سمبلیک: اندیشة اسطورهای. ترجمة یدالله موقن. تهران: هرمس. کریستینسن، آرتور. ۱۳۶۸ش. ایران در زمان ساسانیان. ترجمۀ رشید یاسمی. چ۶. تهران: دنیای کتاب. ـــــــــــــــــــ. ۱۳۷۴. بررسی انتقادی رباعیات خیام. ترجمة فریدون بدرهای. چ۱. تهران: توس. کلینی، کامیار و رهام شرف. ۱۳۹۶. «بررسی و تحلیل لذتگرایی اخلاقی در رباعیات خیام». پژوهشنامة اخلاق. ش۳۷. صص۱۲۶-۱۰۷. گرجی، مصطفی و فاطمه کوپا و زهره تمیمداری. ۱۳۹۴. «تحلیل مقایسهای دریافت و پاسداشت لحظه در تفکر خیامی ونگره بودایی». فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س۱۱. ش۳۹. صص۲۶۲-۲۳۳.. گنجیان خناری، علی. ۱۳۸۹. «بدبینی فلسفی در اندیشۀ فلسفی ابوالعلاء معری و آرتور شوپنهاور». مطالعات ادبیات تطبیقی. س۴، ش۱۳. صص۱۵۷ـ۱۳۷. محسنی هنجنی، فریده. ۱۳۸۵. «انعکاس اندیشة خیام در آثار سعدی». فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س۲. ش۴. صص۱۱۷-۱۰۲. محسنینیا، ناصر. ۱۳۸۹. «خیامپژوهی با تکیه بر جهان معاصر عرب». متنشناسی ادب فارسی. س۲. ش۳. صص۲۰-۱. معری، ابوالعلاء. ۱۹۹۹. ابو العلاء المعری ملامح حیاته و أدبه. به تصحیح محمد طاهر حمصی. بیجا: دار ابن کثیر. ـــــــــــــــ. ۲۰۰۱. دیوان أبیالعلاء المعری (اللزومیات او لزوم ما لا یلزم). بیجا: دار الکتب العلمیة للنشر و التوزیع. ـــــــــــــــ. بیتا. لزوم ما لا یلزم. بیروت: دار صادر. مقدممتقی، امیر. ۱۳۸۴. «بررسی آرا و اندیشههای خیام و ابوالعلاء معری». نامه پارسی. ش۳۷. صص۲۵-۵. مکاریک، ایرنا ریما. ۱۳۸۳. دانشنامة نظریههای ادبی معاصر. ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگاه. ممتحن، مهدی و مسلم رجبی. ۱۳۹۲. «نوستالژی فلسفی در شعر ابوالعلاء معری و عطار نیشابوری». فصلنامۀ مطالعات ادبیات تطبیقی. س7. ش۲۵. صص۱۷۸ـ۱۶۱. موقن، یدالله. ۱۳۶۸. «منطق اسطوره». نشر دانش. ش۵۲. صص۵۵-۵۲. هدایت، صادق. ۱۳۴۲. ترانههای خیام. چ۴. تهران: امیرکبیر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |