تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,340,820 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,102 |
شناسایی عناصر نظام مند ارتقای سواد فرهنگی؛ مورد مطالعه: آموزش و پرورش ایران | ||
پژوهش های جامعه شناسی | ||
دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1399، صفحه 45-75 اصل مقاله (470.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
روناک احمدی پور1؛ مجتبی معظمی* 2؛ صدیقه طوطیان3؛ اسماعیل کاووسی4 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ،تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده مدیریت، ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ،تهران، ایران ( نویسنده مسئول) | ||
3استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب،تهران، ایران | ||
4دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عناصر تشکیل دهنده ارتقای سواد فرهنگی در آموزش و پرورش ایران انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر دادهها کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد و از نظر ماهیت اجرا، توصیفی است. جامعه آماری متشکل از افراد خبره و مطلعین کلیدی در قلمرو موضوعی تحقیق بودند که بر اساس رویکرد آگاهانه و به روش هدفمند و گلوله برفی تعداد 20 نفر برای مصاحبه انتخاب شد. مطالعه میدانی و روش تحقیق کتابخانهای بود. برای تعیین اعتبار یافتهها از مصاحبه با افراد متخصص و صاحبنظر و تکنیک اشباع نظری، رویههای ویژه کدگذاری و در تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری نظری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که الگوی نظام مند ارتقای سواد فرهنگی در آموزش و پرورش دارای 6 بعد، 29 مولفه و 134 شاخص است که اجزای مدل پارادایمی نهایی عبارتند از: شرایط علی(قوانین و مقررات، امکانات آموزشی، تکنولوژی، رسانه ها)؛ شرایط مداخلهگر(عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، مهارتهای درون و برون فردی، تهاجم فرهنگی)؛ بستر و زمینه حاکم(سیاستهای کلان فرهنگی،اسناد و برنامه های تحول و بنیادین، برنامه های مصوب درسی، مدیریت کلان آموزش و پرورش، خانواده). مقوله محوری(سواد فرهنگی)؛ راهبردها(ادبیات ملی، ادبیات جهانی، معماری، مشاهیر، تاریخ ملی و جهانی، موسیقی، دین و مذهب، هنر، نمایش، اقوام و آداب و رسوم، ورزش و بازی، پادشاهان و سلسله های پادشاهی) و پیامدها(افزایش غرور و افتخار ملی، افزایش کارایی و اثربخشی، افزایش آگاهی فرهنگی) است. | ||
کلیدواژهها | ||
عناصر نظام مند؛ سواد فرهنگی؛ آموزش و پرورش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |