تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,086 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,270 |
رؤیت خدا در پرتو آیات و روایات با تأکید بر نظر متکلمان وعرفا | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 17، شماره 66، دی 1399، صفحه 89-108 اصل مقاله (353.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مینا شمخی* 1؛ نانسی ساکی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران. نویسنده مسؤل: m.shamkhi@scu.ac.ir | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
ظاهر شماری از آیات قرآن بر رؤیت خداوند در قیامت دلالت دارد مانند آیه: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ الى رَبِّها ناظِرَةٌ» (قیامت /23-22)؛ اما ظاهر برخی دیگر آیات از جمله آیه: «لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ» (انعام /103) رؤیت خداوند را انکار میکند. آیة «الى رَبِّها ناظِرَةٌ» (قیامت/23) از مهمترین آیات مورد اختلاف مفسران اشاعره، معتزله و امامیه و نیز عرفا میباشد. در این آیه شریفه چیستی معنای واژههای «الی» و «ناظره» مورد دقت مفسران قرار گرفته است. این آیه با عطف توجه به واژه «ناظره»، یکی از مستندات قائلین به جواز رؤیت خداوند از جمله اشاعره میباشد. مفسرین معتزله و امامیه ضمن تبیین معنای صحیح آیه، قول اشاعره را نادرست اعلام کردهاند اما خود در بیان معنای آیه دچار اختلاف شدهاند. در بیان عرفا، مفهوم رؤیت و نظر با آنچه که متکلمان برداشت میکند متفاوت است؛ رؤیت همـان علـم شـهودی و حضوری است که جـز بـه خـود انسـان و متعلقـات او تعلق نمی گیرد. در این پژوهش به روش اسنادی و کتابخانه ای، به شیوه تحلیلی و مقایسه ای، سعی در بیان و بررسی اقوال مختلف مفسران داشته و با جمعآوری تمام احتمالات معنایی به همراه گونههای مختلف عقلی- نقلی به بررسی و تبیین این آیات پرداخته است. نتایج نشان میدهد که امکان «رؤیت خدا» با چشم سر، چه در این دنیا و چه آخرت، امکان پذیر نیست و نظر صحیح، انتظار کشیدن رحمت، ثواب و نعمتهای خداوند میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ آیات متشابه؛ رؤیت خداوند؛ عقل؛ روایت؛ عرفا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |