تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,006 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,619 |
معرفت به حق از نظر عرفا | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 17، شماره 66، دی 1399، صفحه 153-172 اصل مقاله (360.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ماه نظری* | ||
دانشیارگروه زبان وادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. Nazari113@yahoo.com | ||
چکیده | ||
شناخت خداوند بلندمرتبه، به دو صورت ممکنمیشود: شناختیکه از راه وصول علم استوشناختیکه ازراهوصولِحالاست، چنانکهحاصلسیروسلوکعارفدرمشربشیخمحمودشبستری، معرفت، فنایدرحق است.معرفتبهحق، عاریشدنازصفاتبشریاستتازمانیکهحضورفرددرمیاناست، بندهدرحجابخودیباقی میماند.معرفت، براساسآگاهیوتغییرسطحآگاهیبشریاست زیراتاتندردیگِ محنت وابتلای آتش ریاضت گداخته نگردد به کمال ومعرفت دست نمی یابد. انسانزمانیمُدرکحقوجهانهستیمیشودکهصاحب مقام شده وبه مسأله استبطان وبینندگی، دست یافته باشد.زمانیکه سالک ازخود پرستی فارغ نشود، خداپرستنمی گردد.اول قدم بایدبنده بود تا باریاضت وعنایت الهیآزادی یابد. زیرا هدف ازمعرفتِسالک، جهت وصال نیازبه زمانوادوات مادیدارد چون برای سیر بهکمال، دل ِآدمی به روزگار نیازمند است. اسباب وادوات یا مُلکی(آن چهمربوطبه قالب وظاهر)اندویا ملکوتی(هرچهتعلقبهباطندارد چون:حضور، خشوع، محبت، شوق و..). اهمیت موضوع دراین عبارت خلاصه میشود که آیا عرفا در مورد معرفت دارای آرای یکسانند یاخیر؟ این مقاله با شیوه توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. مسأله این است که آیا ریاضت وسیر وسلوک به تنهایی منجر به معرفت میشود ؟یا عنایت باید شامل عارف گردد؟ همچنین آیا معرفت دارای مراتبی است ؟ آیا عارف میتواند ذات الهی را آن چنان که هست ادراک کند؟ | ||
کلیدواژهها | ||
معرفت؛ ریاضت؛ عرفا؛ عنایت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |