تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,245 |
توسعه مدل آیروالاستیسیته پره کامپوزیتی و تحلیل اثر چرخش و افزایش طول بر فرکانسهای طبیعی | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 38، خرداد 1399، صفحه 7-17 اصل مقاله (675.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
رضا اثباتی لواسانی1؛ شاهرخ شمس* 2 | ||
1دانشگاه تهران، دانشکده علوم و فنون نوین | ||
2دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش معادلات آیروالاستیسیته خطی پره توربین بادی با روش گسسته سازی المان محدود جهت درنظر گرفتن اثر چرخش و افزایش طول بر فرکانسهای طبیعی استخراج شده است. پره یک تیر یکسر گیردار اویلر-برنولی کامپوزیتی در نظر گرفته شده و با روش المان محدود مدل شده است. با بکارگیری روش همیلتونین معادلات حرکت را بدست آمده است. ماتریسهای المان محدود با تعیین جابجایی گرهها و فرض رابطه خطی در جابجایی محوری و تابع هرمیشن در جهات عرضی و پیچشی محاسبه میشوند. اعتبار سنجی معادلات به صورت عددی بر روی پره با شبیه سازی سیستم معادلات و بررسی فرکانسهای طبیعی و شکل مدها انجام شده است. همچنین اثر افزایش طول پره و چرخش پره در پره کوتاه و بلند کامپوزیتی بررسی شده است. بررسی فرکانسهای طبیعی نشان میدهد فرکانسهای اول و دوم پرههای بلند تحت تاثیر افزایش طول و چرخش هستند. اما در فرکانسهای بالا و همچنین در پره کوتاه اثر افزایش طول و چرخش کمتر از یک درصد است. | ||
کلیدواژهها | ||
توربین بادی؛ آیروالاستیسیته؛ المان محدود؛ فرکانس طبیعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |