تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,300 |
تبارشناسی جریان سیاسی اصلاحات و رابطهی آن با قرائت روشنفکری دینی پس از انقلاب اسلامی ایران | ||
علوم اجتماعی | ||
دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 50، آذر 1399، صفحه 24-1 اصل مقاله (524.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لفته منصوری1؛ احمدعلی حسابی* 2؛ نبی اله ایدر2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
2استادیار، گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی مقالهی حاضر تبارشناسی جریان سیاسی اصلاحات و رابطه آن با قرائت روشنفکری دینی پس از انقلاب اسلامی ایراناست. برای تحقق این هدف دوره مشروطه تا انقلاب اسلامی به اینسو موردبررسی قرار گرفت، اما تأکید بر نیروهای سیاسی پس از انقلاب و رابطه آن با روشنفکری دینی است. با استفاده از نظریهی لاکلاو و موفه به تبیین موضوع پرداخته شد. در طول تاریخ ایران، جدال دائمی «سنت» و «تجدد» موجد قرائتهای دینی و جریانهای سیاسی مختلفی شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که جریان اصلاحات بر مبنای قرائت روشنفکری دینی و در ادامه نهضت مشروطه شکل گرفت، در دههی سوم انقلاب اسلامی به قدرت رسید و سپس به حاشیه رانده شد. همچنین گفتمان اصلاحطلبی ریشه در گرایشهای تجددطلبانه و تحت تأثیر مدرنیسم بود؛ و بهنوعی در مقابل سنتگرایی برخاسته از اندیشههای سنتی و مذهبی در جامعه ایران قرار میگیرد. این گفتمان دال مرکزی «مردم» و دالهای جامعه مدنی، اصلاحات، توسعه سیاسی، آزادی و قانون را در زنجیرهی هم ارزی خود قرار داده و مفصلبندی جدیدی ارائه کرده است. اما این جریان در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری دچار تصلب معنایی شد و قابلیت اعتبار و دسترسی و درنهایت هژمونی خود را از دست داد. | ||
کلیدواژهها | ||
تبارشناسی؛ تحلیل گفتمان؛ قرائتهای دینی؛ جریانهای سیاسی؛ گفتمان اصلاحطلبی؛ روشنفکری دینی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 640 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383 |