تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,622 |
تحلیل جمالشناسانة تقابل مرگ و حیات در مثنوی مولانا | ||
زیباییشناسی ادبی | ||
دوره 11، شماره 46، اسفند 1399، صفحه 33-55 اصل مقاله (511.39 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رقیه پورمقدم چوکامی* 1؛ رضا حیدری نوری2؛ رضا فهیمی3 | ||
1حق التدریس آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی رشت | ||
2هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات ساوه | ||
3مدیر گروه هیات علمی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد ساوه | ||
چکیده | ||
چکیده صورتهای خیالی و عناصر بدیعی زمانی زیبا هستند که همچون جزئی از ساختار درهمکنش با لفظ و ساختار معنایی کلام در هر متن ایفای نقش کنند و از سویی در التزام با معنا ،خلق شده باشند و در این راه نقش راهبلدی مطمئن را بازی کنند. آثار هنری جاودانه و ماندگار چون مثنوی مولانا از آنجا که عمدتاً بر بنیاد آفرینش هستی خلق شدهاند بیتردید حاصل برخورد جمالشناسانه با عناصر و مظاهر این آفرینش هستند از سوی دیگر، یکی از راههای کشف جهان ذهنی هنرمند، بررسی تصاویر ادبی و بلاغی شعر شاعر است. مثنوی مولانا نوعی مکاشفه و اشراق درونی شاعر در برخوردی زیباییشناسانه با جان مایة هستی یعنی مسألة مرگ و حیات است. وحدت و تنوع و تکرار مقولة مرگ و زندگی در قالب تضاد و تقابلی هنرمندانه از مباحثی است که موجب پویایی زبان و معنا به صورت هرچه بیشتر در شعر مولانا شده است؛ تا جایی که میتوان این هنر تقابل را نوعی ویژگی سبکی مولانا دانست که به ویژه در اندیشة عرفانی او و مسألة تقابل وحدت و کثرت ریشه دارد. در این نوشتار تقابل جمالشناسانة مرگ و زندگی در مثنوی با توجه به فرآیند کثرت در دل وحدت و وحدت در بطن کثرت ، با توجه به مرگ و حیات به روش کتابخانهای و به شیوة توصیفی - تحلیلی مورد واکاوی و بررسی قرار خواهد گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مولانا؛ مثنوی؛ تضاد و تقابل؛ جمالشناسی؛ مرگ و زندگی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع و مآخذ کتب 1ـ قرآن کریم. 2ـ ابودیب، کمال. ور خیال در نظریه جرجانی. ترجمه: فرزان سجودی و فرهاد ساسانی، تهران: علم، 1393. 3ـ احمدی، بابک. حقیقت و زیبایی. چاپ پنجم، تهران: مرکز، 1380. 4ـ بریس، گات. دانشنامه زیباییشناسی. ترجمه: منوچهر صانعی و گروه مترجمان، تهران: فرهنگستان هنر، 1382. 5ـ پالمر، فرانک. نگاهی تازه به معنیشناسی. ترجمه: کورش صفوی، چاپ سوم، تهران: مرکز، 1381. 6ـ پورنامداریان، تقی. در سایه آفتاب. تهران، سخن، 1380. 7ـ پورنامداریان، تقی. رمز و داستانهای رمزی. چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی، 1380. 8ـ جرجانی، عبدالقاهر بن عبدالرحمن. اسرار البلاغه. ترجمه: جلیل تجلیل، چاپ پنجم، دانشگاه تهران، 1389. 9ـ دیچز، دیوید. شیوههای نقد ادبی. ترجمه: غلامحسین یوسفی و محمدتقی صدیقیانی، چاپ پنجم، تهران: علمی، 1389. 10ـ زرینکوب، عبدالحسین. نقد ادبی. چاپ سوم، تهران: امیرکبیر، 1361. 11ـ شپرد، آن. مبانی فلسفه هنر. ترجمه: علی رامین، چاپ ششم، تهران: علمی ـ فرهنگی، 1386. 12ـ فاطمی، سیدحسین. تصویرگری در غزلیات شمس. چاپ سوم، تهران: امیرکبیر، 1383. 13ـ کروچه، بندتو. کلیات زیباییشناسی. ترجمه: فؤاد روحانی، چاپ هفتم، تهران، علمی و فرهنگی، 1388. 14ـ گودرزی، مرتضی. هنر مدرن. بررسی و تحلیل هنر معاصر. چاپ دوم، تهران، سورۀ مهر، 1385. 15ـ مولانا، جلالالدین محمد بلخی. مثنوی. تصحیح: رینولد آلن نیکلسون، تهران، مولی، 1390. 16ـ ولک، رنه. تاریخ نقد جدید. ترجمه: سعید ارباب شیرانی، تهران، نیلوفر، 1372. 17ـ همایی، جلالالدین. فنون بلاغت و صناعات ادبی. چاپ سی و یکم، تهران، هما، 1384. مقالات 1ـ پورنامداریان، تقی و معرفت، لاله (1395)، تقابلهای همجوار. عنصری بلاغی و معنیساز در مثنوی، ادب فارسی، سال 6، شمارۀ 1، پیاپی 17، صص 56 ـ 37. 2ـ حجازی، بهجتالسادات (1390)، مطالعه تطبیقی زیباییشناسی در اندیشه مولانا و بعضی نظریهپردازان، نشریۀ ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورۀ جدید، شمارۀ 29، پیاپی 26، صص 84 ـ 63. 3ـ صهبا، فروغ (1384)، مبانی زیباییشناسی شعر، مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ 22، شمارۀ 3، صص 109ـ90. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |