تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,340,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,090 |
طرح تدوین الگوی تولید کتابهای حسیلمسی | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 50، آبان 1399، صفحه 90-110 اصل مقاله (781.85 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرجان نیکبخت1؛ زهرا اباذری* 2؛ محسن حاجی زین العابدینی3؛ فهیمه باب الحوائجی4 | ||
1دانشجو دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران | ||
3استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
4گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش ارائۀ طرح تدوین الگوی تولید کتابهای حسیلمسی (از دیدگاه کارشناسان تولید و مربیان آموزشی کودکان 3 تا 6 سالۀ نابینا وکمبینا)است. روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع ترکیبی میباشد. در بخش کیفی جهت بهدست آوردن وفاق نظر کارشناسان تولید و نشر کتابهای حسیلمسی، از روش دلفی و در بخش کمّی برای تجمیع نظر مربیان آموزشی بهصورت پیمایشی تحلیلی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. ضریب روایی محتوای پرسشنامه بالاتر از 99/0 و شاخص روایی محتوای آن بالاتر از 79/0 گزارش شد. پایایی پرسشنامه نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 863/0 سنجیدهشد. جامعه آماری شامل کلیۀ 33 کارشناس تولید و نشر کتابهای حسیلمسی میباشد که از بین آنها 21 کارشناس بهعنوان اعضای پانل دلفی در بخش کیفی پژوهش بهصورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز کلیۀ 76 مربی آموزشی در حال خدمت از 23 مرکز آموزشی در سطح ایران که در ارتباط با کتابهای حسیلمسی فعالیت میکنند، انتخاب شدند. یافتهها: در روش دلفی طی سه مرحله، با توجه به پایین بودن میزان ضریب کندال در دور سوم (565/0) چنین نتیجه گرفته شد که در نهایت فرایند نظرخواهی کارشناسان تولید و نشر، در دور سوم با 37 گویۀ پرسشنامه متوقف شود. بررسی مقایسۀ معیارهای تولید کتابهای حسیلمسی از دیدگاه مربیان آموزشی جهت تعیین میزان تأیید آنها بیانگر آن است که معیار فنی تولید (72%)، معیار محتوا (74%)، و معیار ارائه نیز (72%) مورد تأیید قرار گرفت. در این میان کارشناسان، بیشترین میزان را به معیار محتوا با مقادیر (74%) اختصاص دادند. مربیان آموزشی نیز معیارهای تولید کتابهای حسیلمسی را با مقادیر (72%) مورد تأیید قرار دادند. نتیجهگیری: جهت پیبردن به مهمترین معیارهای تولید کتابهای حسیلمسی از دیدگاه کارشناسان تولید و نشر و مربیان آموزشی، پس از تجزیه و تحلیل مؤلفهها و تبدیل آنها به عاملهای جدید، بهکمک تحلیل عامل اکتشافی و شاخص کایدوی نسبی و عامل تأییدی برازش شدۀ مقتصد، ارائۀ الگوی طرح تولید کتابهای حسیلمسی تدوین و پیشنهاد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب حسیلمسی؛ نشر و ناشران؛ مربیان آموزشی؛ کتاب و مواد خواندنی کودکان؛ کودکان نابینا و کمبینا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 291 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |