تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,276 |
مرگِ سوژه مدرن درعصر پست مدرن و تاثیرآن در فهم الگوی مونتاژ در جامعه شناسی هنر | ||
مطالعات جامعه شناسی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 51، شهریور 1400، صفحه 129-143 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jss.2021.1922835.1301 | ||
نویسندگان | ||
سوده عشقی1؛ سید مصطفی مختاباد امرئی* 2؛ محمد رضا شریف زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، عضو مدعو گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول )mokhtabm@modares.ac.ir | ||
3دانشیار گروه فلسفه هنر ،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده بحران پسا نیچه ای در غرب،موجب افول سوژه از مفهوم آن در دوره مدرن شد.همچنین به دلیل ظهور گفتمان های پساساختارگرایانه در پست مدرنیسم، نسبی گرایی و عدم قطعیت جایگزین مفاهیمی شد که زمانی با عینیت و قطعیت سنجیده می شدند. اما گونه های هنری، تصاویر مونتاژگون که از تلفیق و دوباره سازی واقعیت های گوناگون خلق می شوند،حاصل همان نگرش ساختارزدایی شدند که برسوژه سایه افکنده بود.هدف از پژوهش حاضربررسی بحران پست مدرنیستی در سوژه و تبیین نسبت آن با فهم تصویری از الگوی مونتاژ در جامعه شناسی هنراست.بنابراین داده های سندکاوی شده با رویکرد کیفی وروش توصیفی-تحلیلی و بر اساس متغیرهای موجود، تحلیل به مضمون می شوند.تا ازجمله؛ به این یافته های مهم دست یابد که مفاهیمی چون طنز،کنایه و تکثرگرایی معانی در خلق فضای پست مدرنیستی موجب پدید آمدن تصاویری چند وجهی می گردند که افول سوژه از موقعیت استعلایی خود را به تصویر می کشانند. | ||
کلیدواژهها | ||
:اومانیسم روشنگری؛ پست مدرنیسم؛ تکثر هویت؛ هنر مونتاژ؛ مرگ سوژه | ||
مراجع | ||
بال، استیفن .(1392).زیباشناسی عکاسی.ترجمه: محمدرضا، شریف زاده. تهران: چاپ اول. انتشارات علمی. تابعی، احمد.(1384). رابطه میان ایده پسامدرن و عدم تعین: مطالعه ی تطبیقی فلسفه و هنر غرب. تهران: چاپ سوم. نشر نی. جیمسون، فردریک .(1391). پسامدرنیسم و جامعه مصرفی. .ترجمه: وحید، ولی زاده. تهران: چاپ اول. نشر پژواک. سانتاک، سوزان .(1390). درباره عکاسی. ترجمه:مجید، اخگر. تهران: انتشارات حرفه و هنرمند. شایگان، داریوش.(1393).افسون زدگی جدید: هویت چهل تکه و تفکر سیار. ترجمه: فاطمه، ولیانی. تهران : چاپ هشتم. نشر فرزان روز. ضیمران، محمد.(1393). مبانی نقد و نظر در هنر. تهران: چاپ اول. نشر نقش جهان. فوکو، میشل.(1387)، نیچه تبار شناسی تاریخ: در متن های برگزیده ازمدرنیسم و پست مدرنیسم، ترجمه: عبدالکریم، رشیدیان/سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی. قنادان، رضا.(1394).جای خالی معنا: مدرنیسم و پست مدرنیسم. تهران: چاپ اول. انتشارات مهر ویستا. کهون،لارنس.(1394). از مدرنیسم تا پست مدرنیسم.ترجمه: عبدالکریم، رشیدیان، تهران: چاپ دوازدهم، نشرنی. مالپاس، سایمون.(1386). پست مدرن. ترجمه: حسین، صبوری. تهران: چاپ اول. انتشارات دانشگاه تبریز. مقیم نژاد، سیدمهدی .(1384). «فتومونتاژ و استراتژی های چندگانگی هم نشینی تکنولوژی و هنر». کتاب ماه. شماره 87 و 88 .ص 52-42. مقیم نژاد، سیدمهدی.(1389). « فتومونتاژ واقع نما مشروعیت فلسفی تصویر دیجیتال». نشریه حرفه و هنرمند. شماره35.ص 91-88 . نوذری، حسینعلی.(1385). صورتبندی مدرنیته و پست مدرنیته بسترهای تکوین تاریخی و زمینه های تکامل اجتماعی. تهران : چاپ دوم. نشر نقش جهان. نوذری، حسینعلی.(1392). پست مدرنیته و پست مدرنیسم. تعاریف،نظریه ها ومکاتب. تهران: چاپ چهارم. نقش جهان. هاروی، دیوید.(1393). وضعیت پسامدرنیته: تحقیق در خاستگاه های تحول فرهنگی. تهران: چاپ سوم، پژواک. یزدانجو، پیام.(1381). ادبیات پست مدرن؛گزارش،نگرش،نقادی. تهران: چاپ اول. نشر مرکز. - Ades, Dawn. (1986).« Photomontage». USA, Thames ond Hudson. Rev Enl su edition. -Dilon,George.(2013).«Dada Photomontage and net.art Sitemaps». https://faculty.washington.edu/dillon/rhethtml/dadamaps/dadamaps2b.html.2020 .
-Gude,Olivia.(2004). «Postmodern Principles:In Search of 21th Century ArtEducation». https://www.academia.edu/848181/Postmodern_Principles_In_Search_of_a_21st_Century_Art_Education.Pp:5-15. -Kriebel,sabine T& Andres Mario Zervigon.(2019). «Is Photomontage over? A Special Issue of History of Photography».https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03087298.2019.169604 .Pp:119-121.
-Md Nor,Siti Fariza & Serana Abdullah.(2017). « Through the western eyes:Analysing the strategy of subversion YEE I-LANN’S Picturing PowerPhotomontages».Journal of Southeast Asian Studies. Volume 22.Pp:204-219. -Parker,WendyAnn.(2011).«Politicalphotomontage:transformation,revelation,and “Trust” » MA(Master of Arts) thesis. University of Lowa. http://ir.uiowa.edu/etd/2755. -Willette, Jeann.( 2012 ).«ContemporaryAesthetics, Contemporary Art, ContemporaryCulture, Postmodern».‹http://arthistoryunstuffed.com/postmodernism-in-photography›./2017.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 691 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |