تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,340,791 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,077 |
تدوین و آزمون مدل خودکارآمدی جمعی با اشتیاق شغلی و نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده معلمان متوسطه | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 41، خرداد 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رفیق حسنی* 1؛ آزاده نیک شبانی2 | ||
1استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی جمعی با اشتیاق شغلی و نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده معلمان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه شهرستان سنندج بودند که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 197 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش جهت اندازهگیری متغیر خودکارآمدی جمعی معلمان از مقیاس شان- مور و بار، اشتیاق شغلی از مقیاس اساوفیلی و همکاران و برای اندازهگیری حمایت سازمانی از مقیاس آیزنبرگ استفاده شده است. همچنین کلیه تحلیلهای آماری با نرمافزار SPSS و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد که بین ابعاد خودکارآمدی جمعی با اشتیاق شغلی، بین حمایت سازمانی ادراک شده با اشتیاق شغلی و بین خودکارآمدی جمعی با اشتیاق شغلی با در نظر گرفتن نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده رابطه وجود دارد (01/0>P). در نهایت میتوان به این نتیجه رسید که از طریق حمایت سازمانی میتوان اشتیاق شغلی معلمان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی جمعی؛ اشتیاق شغلی؛ حمایت سازمانی؛ معلمان متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 362 |