تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,985 |
تعداد مقالات | 83,469 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,604,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,716,219 |
مفهوم پردازی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران | ||
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش | ||
دوره 10، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 47-56 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرحناز شمس* 1؛ مرجان صفاری2؛ محمد احسانی2؛ شهرام عروف زاد3 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان | ||
2دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
امروزه دانش آموزان ما بیش از هر چیز نیاز به محیطی سرشار از انعطاف پذیری و آزادی عمل دارند که فوق برنامه ها می تواند چنین محیطی را فراهم نماید. هدف این مقاله مفهوم پردازی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران بود. پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با مدیران ارشد تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، معلمان تربیت بدنی فعال در فوق برنامه ها، اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان و استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی، به جمع آوری اطلاعات پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، دستورالعمل های تربیت بدنی آموزش و پرورش، کتب و کلیپ های مرتبط با تکنیک مثلث سازی از طریق روش و داده، جمع آوری و به روش تئوری سازی داده بنیاد با رویکرد چارمز، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروه بندی کدها، چهار مولفه اصلی و یازده زیر مولفه را در سه سطح ورودی، فرآیند و خروجی نشان داد. بر اساس نتایج این پژوهش، در مرحله ورودی، عناصر مشارکت ورزشی شامل محرک ها و بازدارنده ها می باشند. در مرحله فرآیند، حوزه های تعلیم و تربیت شامل: شناختی، مهارتی و نگرشی است و مرحله خروجی، پیامدهای جسمانی، روانی و اجتماعی را نشان داد همچنین تسریع کننده هایی چون همکاری با ذینفعان، بستر سیاسی، منابع حمایتی و تشویقی و منابع مالی در سرعت بخشیدن به مشارکت ورزشی دانش آموزان دخیل می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان؛ فوق برنامه؛ مدارس؛ مشارکت ورزشی؛ مفهوم پردازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 361 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |