تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,550 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,478,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,507,390 |
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانش آموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابله ای | ||
روانشناسی فرهنگی زن | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 48، تیر 1400، صفحه 55-68 اصل مقاله (4.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره جلالی؛ پرویز عسگری* ؛ علیرضا حیدرئی؛ بهنام مکوندی | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، گروه روان شناسی، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی روش درمانی مبتنی برشفقت و درمان مبتنی برتعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانش آموزان دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای بود. جامعه آماری شامل تمام دختران دبیرستانی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش نمونه گیری بدین صورت بود که از بین کلیه مدارس دخترانه جامعه مذکور، دانش آموزان دختری که طبق نظر متخصصین مراکز مشاوره آموزش و پرورش تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای گرفته بودند، تعداد 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دوگروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. هر گروه شامل 20 نفر بود. طرح پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004) بود. روش های مداخله برای گروه اول آزمایشی درمان مبتنی بر شفقت گیلبرت (2014) و گروه دوم آزمایشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش هیز و همکاران (2012) بود که هر کدام از درمان ها در 8 جلسه 90 دقیقهای و به صورت هفتهای یک بار اجرا شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس یک متغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر متغیر دشواری تنظیم هیجان در دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای تاثیر داشت و نتایج حاکی از برتری روش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برکنترل بهتر هیجان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان مبتنی بر شفقت؛ درمان مبتنی برپذیرش وتعهد؛ دشواری تنظیم هیجان؛ اختلال نافرمانی مقابله ای | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. (2007). Behavior problems in children and adolescents. Center of knowledge on Healthy Child Development. Afford Center for Child Studies. http://www.aacap.org American Psychiatric Association, DSM-5 Task Forcr. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM–5). America, American Psychiatric Publishing, Inc,. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 Azizi, A., Mirzaei, A., & Shams, J. (2010). Correlation between Distress Tolerance and Emotional Regulation With Students Smoking Dependence. Journal of Hakim, 13(1), 18. http://irisweb.ir/files/site1/rds_journals/84/article-84-41675.pdf Balkis, M., & Duru, E. (2017). Gender differences in the relationship between academic procrastination, satifaction with academic life and academic performance. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), 105–125. https://doi.org/10.14204/ejrep.41.16042 Basharpoor, S., & Issazadegan, A. (2013). Role of self-compassion and forgiveness in prediction of depression severity among university students. Journal of Research in Behavioural Sciences, 10(6), 452-461. [Persian] URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-278-fa.html Esmaeili, L., Amiri, Sh., Abedi, M. R., & Molavi, H. (2018). The Effect of Acceptance and Commitment Therapy Focused on Self -Compassion on Social Anxiety of Adolescent Girls. Journal of Clinical Psychology Studies, 8(30), 117-137. DOI: 10.22054/JCPS.2018.8605 Gado, C., Gilbert, P., Read, N., & Goss, K. (2014). An evaluation of the impact of introducing compassion focused therapy to a standard treatment programme for people with eating disorders. Clinical psychology & psychotherapy, 21(1), 1-12. DOI: 10.1002/cpp.1806 Ghadampour, E. A., & Mansouri, L. (2018). The Effectiveness of Compassion Focused Therapy on Increasing Optimism and Self-compassion in Female Students with Generalized Anxiety Disorder. The Quarterly Journal of Psychological Studies, 14(1), 59-74. DOI: 10.22051/PSY.2017.13705.1329 Ghasemi, N., Goudarzi, M., & Ghazanfari, F. (2019). The Effectiveness of compassion-based therapy on cognitive emotion regulation, Shame and Guilt-Proneness and mindfulness components in patients with mixed anxiety- depression disorder. Clinical Psychology Studies, 9(34), 145-166. DOI: 10.22054/JCPS.2019.41020.2108 Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53(1), 6-41. DOI: 10.1111/bjc.12043 Gilbert, P. (2015). Self-disgust, self-hatred, and compassion focused therapy. in Powell, P. A. et al (eds.) 'The Revolting Self: Perspectives on the Psychological, Social, and Clinical Implications of Self-Directed Disgust. London: Karnac Books. URL: http://hdl.handle.net/10545/622179 Gloster, A. T., Klotsche, J., Aggeler, T., Geisser, N., Juillerat, G., Schmidlin, N., ... & Gaab, J. (2019). Psychoneuroendocrine evaluation of an acceptance and commitment based stress management training. Psychotherapy Research, 29(4), 503-513. DOI: 10.1080/10503307.2017.1380862 Gooding, H., Stedmon, J., & Crix, D. (2019). All these things don’t take the pain away but they do help you to accept it: making the case for compassion-focused therapy in the management of persistent pain. British Journal of Pain, 14(1), 31-41.DOI: 10.1177/2049463719857099 Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 41-54. DOI:10.1007/s10862-008-9102-4 Hamilton, S., & Armando, J. (2008). Oppositional defiant disorder. American family Physician. 78(7), 861-868. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18841736/ Hayes, S.C., Strosahl, K.D., & Wilson, K.G. (2012). Acceptance and Commitment Therapy: The Process and Practice of Mindful Change (2nd Edition). New York, NY: The Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2012-00755-000 Heshmati, A., Saed, O., Mohammadi, J., Zenoozian, S., & Yousefi, F. (2018). The efficacy of group acceptance and commitment therapy on reducing academic procrastination and improving difficulty in emotion regulation: A randomized clinical trial. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences, 23 (5), 65-77. URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-4316-fa.html Keenan, K. (2012). Mind the Gap: Assessing impairment among children affected by proposed revisions to the diagnostic criteria for oppositional defiant disorder. Journal of Abnormal Psychology, 121(2), 352-359. DOI: 10.1037/a0024340 Neff, K.D. (2003). The development andvalidation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(5): 223-252. https://doi.org/10.1080/15298860309027 Neff, K.D. (2008). Self-compassion: Moving beyond the pitfalls of a separate self-concept. In: Wayment HA, Bauer (Eds), Transcending self-interest: Psychological explorations of the quiet ego. 1st ed. Washington DC: American Psychological. DOI:10.1037/11771-009 Rouhani , A., & Izadi, S. (2021). The effect of play therapy with cognitive-behavioral approach on aggression, coping disobedience disorder, attention deficit-hyperactivity disorder in primary school male students. Journal of Analitical-Cognitive Psycholoy, 11(43), 25-37. http://psy.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_679424.html Thompson, R.J., Dizén, M., & Berenbaum, H. (2009). The unique relations between emotional awareness and facets of affective instability. Journal of Research in Personality. 43(3): 875–9. DOI: 10.1016/j.jrp.2009.07.006 Weitmann, D. (2006). Internalizing and externalizing symptoms among children with oppositional defiant disorder, conduct disorder or depression. ETD Collection for Pace University: New York. https://digitalcommons.pace.edu/dissertations/AAI3222743/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 480 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 449 |