تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,365,722 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,395,627 |
اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر نشانگان درونیسازی و خودکنترلی در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 38، شهریور 1400، صفحه 11-20 اصل مقاله (802.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرهاد اکبرپور1؛ مهدی زارع بهرامآبادی* 2؛ مهدی دوایی3؛ فریبا حسنی4 | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علوم رفتاری، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان سمت، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر نشانگان درونیسازی و خودکنترلی در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر بود. روش: این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان نوجوان متوسطه دوم با گرایش به رفتارهای پرخطر منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 50 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) مهارتهای تنظیم هیجان را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خطرپذیری (زاده محمدی و همکاران، 1390)، مقیاس مشکلات رفتاری (آخنباخ و رسکورلا، 2001) و مقیاس تجدیدنظرشده خودکنترلی (گراسمیک و همکاران، 1993) استفاده و برای تحلیل آنها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-26 با سطح معنیداری (05/0) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بهطورمعناداری باعث کاهش شکایات جسمانی و افزایش خودکنترلی شد (001/0˂P)، اما تاثیر معناداری بر کاهش اضطراب/ افسردگی و گوشهگیری/ افسردگی نداشت (05/0P>). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بهرهگیری از روش آموزش مهارتهای تنظیم هیجان میتواند با کاهش مشکلات درونیسازی و افزایش خودکنترلی ریسک رفتارهای پرخطر را در نوجوانان مستعد رفتارهای پرخطر و سایر گروههای آسیبپذیر را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ نشانگان درونیسازی؛ خودکنترلی؛ نوجوانان؛ رفتارهای پرخطر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 850 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 638 |