تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,619 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,305,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,360,032 |
معناشناسی توصیفی واژه «حکمت» با تکیه بر آیات و روایات | ||
فصلنامه مطالعات قرآنی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 47، مهر 1400، صفحه 61-87 اصل مقاله (684.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/qsf.2021.684496 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کاوند1؛ حسن احمدنیا2 | ||
1استادیار پایه 7 رشته تفسیر و علوم قرآن؛ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ دانشکده تفسیر و معارف قرآن کریم قم | ||
2کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
قرآن کتابی است که نیاز به تدبر دارد و مسلماً صاحبان خرد، بیشترین سهم را در این بهره گیری دارند. لغت یونانی «فیلوزوفیا» در متون منطقی قدیم که از یونانی به عربی ترجمه شده، به لفظ حکمت برگردانده شده و عرب، لغت فلسفه را نیز مرادف حکمت به کار برده است. شناخت اشیا را به بهترین نحو، «حکمت» مینامند. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر آیات و روایات بدین نتایج رسیدیم: معناشناسی واژه حکمت شامل سه بُعد کلمات همنشین، کلمات جانشین و کلمات متضاد است. از مفاهیمی که در آیات به همراه این کلمه ذکر شدهاند، میتوان واژه حکمت را جامعتر شناخت. کلماتی مانند خیر کثیر، شکر و افعالی مانند ایتاء، تعلیم و... . کلمات جانشین به واژگانی اطلاق میشود که سبکی مشابه حکمت را داشته باشند، مانند عقل، ذی حجر، لبّ و فکر. واژهای که دقیقاً متضاد حکمت میباشد، جهل است که شناخت جهالت، تأثیری شگرف در دستیابی به مقدمات حکمت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمت؛ مفاهیم همنشین؛ مفاهیم جانشین؛ ارتباط معنایی | ||
مراجع | ||
کتابنامه
قرآن کریم.
ابن منظور، جمال الدین ابوالفضل محمد بن مکرم. 1408ق، لسان العرب، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
اچسون، جین. 1385ش، زبان شناسی همگانی، ترجمه حسین وثوقی، چاپ دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
آلوسی بغدادی، شهاب الدین محمود. بی تا، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم وسبع المثانی، بیروت: دار الفکر.
باقری، مهری. 1384ش، مقدمات زبان شناسی، تهران: نشر قطره.
بحرانی، سید هاشم. 1416ق، تفسیر برهان، تهران: بنیاد بعثت.
بستانی، فواد افرام. 1375ش، فرهنگ ابجدی الفبایی عربی- فارسی، ترجمه رضا مهدیار، تهران: انتشارات اسلامی.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. 1385ق، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دمشق.
طالقانی، سید محمود. 1362ش، پرتوی از قرآن، تهران: شرکت سهامی انتشار.
طباطبایی، محمدحسین. 1376ش، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، چاپ چهارم، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضل بن حسن. 1371ق، مجمع البیان، بیروت: دار المعرفة للطباعة والنشر.
طیّب، سید عبدالحسین. 1378ش، تفسیر أطیب البیان، تهران: انتشارات اسلام.
فراهیدی، خلیل بن احمد. 1981م، العین، تحقیق مهدی المخزومی و ابراهیم السامرائی، الطبعة الثانیة، عراق: وزارة الثقافة والاعلام.
قرائتی، محسن. تفسیر نور، 1383ش، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
قرشی، سید علی اکبر. 1352ش، قاموس قرآن، چاپ ششم، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
قفطی، علی بن یوسف. 1371ش، تاریخ الحکماء، ترجمه فارسی از مترجم قرن یازدهم هجری، به کوشش بهین دارائی، تهران: دانشگاه تهران.
کاشانی، ملا فتح الله. 1336ش، منهج الصادقین فی الزام المخالفین، تهران: کتابفروشی محمدحسن علمی.
گنابادی، سلطان محمد. 1372ش، متن و ترجمه تفسیر شریف بیان السعادة فی مقامات العبادة، ترجمه محمد رضاخانی و حشمت الله ریاضی، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.
مدرسی، محمدتقی. 1377ش، تفسیر هدایت، ترجمه مترجمان، مشهد: آستان قدس رضوی.
مکارم شیرازی، ناصر. 1375ش، تفسیر نمونه، چاپ سی و پنجم، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
نجفی خمینی، محمدجواد. 1398ق، تفسیر آسان، تهران: انتشارات اسلامیه.
واحدی نیشابوری، ابوالحسن علی بن احمد. 1383ش، اسباب النزول، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، تهران: نشر نی.
کتب انگلیسی
Isutsu .Toshihico, 2002, Ethico-Religious Concepts in the Quran, London: Mcgill Queens Univ Pr.
مقالات
شاکر، محمدکاظم. 1380ش، «نگاهی دیگر به معنا شناسی کتاب و حکمت»، پژوهش دینی، سال اول، ش3، صص9-28.
شاکر، محمدکاظم. 1380ش، «نگاهی دیگر به معناشناسی کتاب و حکمت»، پژوهش دینی، سال اول، ش 3، صص9-28.
عظیمی ده علی، محمد. 1394ش، «معناشناسی تقیه در قرآن»، مطالعات قرآنی، ش 23، پاییز، صص 79-61. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 383 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 292 |