تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,158,284 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,205,743 |
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مثبتنگر بر داغ اجتماعی و خودمراقبتی در سالمندان با سندرم آشیانه خالی | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 38، شهریور 1400، صفحه 1-10 اصل مقاله (967.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سهند شایستهمهر1؛ لیلا عسگری دوست2؛ احمد ترابی* 3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مثبتنگر بر داغ اجتماعی و خودمراقبتی در سالمندان با سندرم آشیانه خالی انجام شد. روش: مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش سالمندان با سندرم آشیانه خالی دارای مشکلات روانی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر ساری در سال 1399 بودند. تعداد 40 نفر از سالمندان پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 75 دقیقهای (هفته ای یک جلسه) تحت آموزش شناختی رفتاری مثبتنگر قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه داغ اجتماعی کینگ و همکاران (2007) و مقیاس خودمراقبتی سالمندان یونسی بروجنی و همکاران (1399) بودند. دادهها با آزمونهای خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-25 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون از نظر داغ اجتماعی و خودمراقبتی تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>)، اما در مرحله پسآزمون هر دو متغیر مذکور تفاوت معنیداری داشتند (001/0˂P). همچنین، نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش شناختی رفتاری مثبتنگر باعث کاهش داغ اجتماعی و افزایش خودمراقبتی سالمندان با سندرم آشیانه خالی شد (001/0˂P). نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش، متخصصان و درمانگران سلامت سالمندان میتوانند از روش آموزش شناختی رفتاری مثبتنگر جهت بهبود ویژگیهای روانشناختی سالمندان بهویژه کاهش داغ اجتماعی و افزایش خودمراقبتی در سالمندان با سندرم آشیانه خالی استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شناختی رفتاری مثبتنگر؛ داغ اجتماعی؛ خودمراقبتی؛ سالمندان؛ سندرم آشیانه خالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 663 |