تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,985 |
تعداد مقالات | 83,469 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,601,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,712,514 |
«خودزنی»های رندانۀ حافظ | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 13، پیاپی 48، تیر 1400، صفحه 317-333 اصل مقاله (5.81 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2021.1921099.2184 | ||
نویسنده | ||
روح الله مظفری* | ||
مربی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
بس که در خرقۀ آلوده زدم لاف صلاح شرمسار رخ سـاقـی و مـی ر نـگـینـم «خودزنی» در دستور زبان فارسی از دیدگاه صرف، ترکیبی است که ساختار حاصل مصدر دارد و کاربرد آن در زبان فارسی مربوط به دورۀ معاصر و روزگار ما است. از زاویۀ آرایۀ ادبی ترکیبی کنایی به شمار می رود و چون تازگی دارد در هیچ یک از فرهنگ های زبان فارسی به آن نپرداخته اند. در میان سرایندگان بزرگ شعر فارسی نیز بجز حافظ از این آرایۀ بدیعی در سطح ویژگی سبکی سود نمی برد. زیرا به استناد یک ضرب المثل شایع در زبان فارسی: «هیچ بقّالی نخواهد گفت که ماست من ترش است» ولی حافظ از این آرایه به گونه ای رندانه و چندلایه در محکومیّت مدعیّان خود می کوشد. حافظ نیز مانند بزرگان ادبیات فارسی مصلح اجتماعی است. اصلاح جامعه همان چیزی است که امروزه به آن «تعهد یا رسالت» شاهر گفته می شود. زبان حافظ از دیدگاه ساختار و معنا بسیار هنری و پخته و دلنشین است، او زخم های کهنه و چرکین فرهنگی را به نیشتر قلم و اندیشه می شکافد تا شاید مرهمی برآنها بگذارد. یکی از آلودگی های بزرگ دورۀ حافظ ریاکاری و دورویی و تزویر است. دورویی اهل شریعت، طریقت و تصوّف، عالمان و دولتمردان چیزی نیست که هر مصلحی بتواند از کنار آن نادیده بگذرد لذا حافظ در ریاستیزی و تزویرسوزی سرآمد همگان است. او که حافظ قرآن است می داند که قرآن کریم توجّه زیادی به این ضایعۀ اجتماعی دارد. بارها قرآن از منافقان و دشمنی آنها یاد می کند، حتی سورهای را به این موضوع با عنوان «منافقین» اختصاص می دهد. در این مقاله کوشش می گردد با استفاده از روش (توصیفی ـ تحلیلی) به بررسی خودزنی های حافظ پرداخته گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودزنی؛ حافظ؛ رندی؛ تزویرستیزی؛ کنایۀ تعریض؛ بیت تخلّص | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (1384) همراه با ترجمۀ علی موسوی گرمارودی، چاپ دوم، تهران: مؤسسۀ انتشارات قدیانی.
بابا طاهر عریان (2536) شرح احوال و آثار و دو بیتی های باباطاهر، به کوشش جواد مقصود، تهران: سلسله انتشارات انجمن آثار ملّی.
بیهقی، ابوالفضل (2536) تاریخ بیهقی، تصحیح علی اکبر فیّاض، چاپ دوم، مشهد: انتشارات دانشگاه مشهد.
تجلیل، جلیل (1362) معانی و بیان، چاپ چهارم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
حافظ، شمس الدبین محمّد (1359) دیوان، به تصحیح پرویز ناتل خانلری، تهران:انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
خیّام، عمر (1342) ترانه های خیّام، گردآوری صادق هدایت، چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
رودکی، جعفر بن محمّد (1345) گزینۀ سخن پارسی، خلیل خطیب رهبر، چاپ سوم، تهران: بنگاه مطبوعاتی صفی علیشاه.
سعدی، مصلح الدّین (1362) کلیات، به اهتمام محمّدعلی فروغی، چاپ سوم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
سعدی، مصلح الدّین (1366) دیوان غزلیّات، شرح خلیل خطیب رهبر، چاپ اوّل، تهران: انتشارات سعدی.
سنایی، مجدود بن آدم (1358) دیوان، تصحیح مدرس رضوی، تهران: انتشارات کتابخانۀ سنایی.
شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1366) بیدل شاعر آینه ها، تهران: انتشارات آگاه.
صفا، ذبیحالله (2635) تاریخ ادبیّات در ایران، جلد 3، بخش 2، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
صفی پور، عبدالکریم (بی تا) منتهی الارب فی لغۀالعرب، جلد 1، تهران: انتشارات سنایی.
عر اقی، فخرالدّین (1338) دیوان، تصحیح سعید نفیسی، تهران: کتابخانۀ سنایی.
عقدایی، تورج (1380) بدیع در شعر فارسی، تهران: نیکان کتاب.
کزّازی، میرجلال الدبن (1368) زیباشناسی سخن پارسی، بیان، چاپ اوّل، تهران: نشر مرکز.
معین، محمّد (1357) فرهنگ فارسی، جلد 1و2، تهران: انتشارات امیرکبیر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |