تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,343,622 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,385,839 |
برنامه درسی پنهان و پیدا در پیکره آموزش عالی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 10، شماره 2، مهر 1399، صفحه 31-50 اصل مقاله (680.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده : هدف پژوهش حاضر، بررسی برنامه درسی پنهان است. این تحقیق از نوع توصیفی و آمیخته است. روش اجرای این پژوهش بدینگونه بوده است که برای جمع آوری این اطلاعات، پایگاه های اطلاعاتی iranmedexT,sid,magiran, pubmed, science و مجلات و فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزشی عالی با کلید واژه های برنامه درسی، برنامه درسی پنهان ، آموزش عالی، مولفه های برنامه درسی پنهان و ترکیبی از آن ها در بازه زمانی بین سالهای 2000 تا 2020 مورد جستجو قرارگرفت. مطالعاتی که نقش مولفههای برنامه درسی پنهان را در طول تحصیلات آموزش عالی مورد بررسی قرارداده بودند، با روش نمونهگیری هدفمند، از میان 40مقاله مورد بررسی شده، و 15 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب شدند. سپس با توجه به مولفههای برنامه درسی پنهان، مطالب مرتبط در زمینه مفهوم برنامه پنهان، نظریه های برنامه پنهان، مولفههای پدید آورنده برنامه درسی پنهان در آموزش عالی از مقاله های مرتبط استخراج و در قالب ساختاری تنظیم شد نتایج این پژوهش نشان میدهد که: در این پژوهش، مشخص گردید که برنامه درسی پنهان را باید از سرمایههای مفهومی رشته برنامه درسی به شمار آورد.طراحان و برنامه ریزان درسی نظام آموزش عالی آن چهرا که برای رشد و تربیت دانشجویان، طراحی و برنامهریزی میکنند، برنامه درسی رسمی است و به جنبه های برنامه درسی پنهان توجه نمیکنند. بنابراین ضروری است که توجه خاصی به این بعد از برنامه درسی صورت بگیرد تا تغییرات اساسی در زمینه آموزش دانشجویان، فراهم گردد. تاریخ دریافت 23/4/1400 تاریخ انتشار 4/8/1400 | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: برنامه درسی؛ برنامه درسی پنهان؛ نظریه برنامه درسی پنهان؛ آموزش عالی؛ مولفه های برنامه درسی پنهان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |