تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,340,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,383,868 |
تاثیر شیوه های مختلف تدریس تربیت بدنی بر مشارکت ورزشی دختران دارای اضطراب اجتماعی اندام | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 10، شماره 2، مهر 1399، صفحه 77-94 اصل مقاله (726.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده: دانش آموزان نگران هستند که دیگران در خلال تمرینات ورزشی، ظاهر بدنی آنها را چگونه ارزیابی می کنند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تدریس مشارکتی و رقابتی بر مشارکت ورزشی دانش آموزان دچار اضطراب اجتماعی اندام است. از میان تعداد 250 دانش آموز دختر دوره راهنمایی به صورت خوشهای نمونهگیری صورت گرفت و سپس به صورت تصادفی به سه نمونه 40 نفره تقسیم شدند. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس وکوواریانس با اندازههای تکراری و آزمون t زوجی، باکس، گرین هاوس – گیزر و ماچلی تحلیل شدند. در پیش آزمون و پس آزمون، تمامی افراد پرسشنامه انگیزش ورزشی و اضطراب اجتماعی اندام و عزت نفس را تکمیل کردند. پس از 14 جلسه، یک پس آزمون به عمل آمد. نمونههای انتخاب شده، در پیش آزمون که شـامل عوامـل آمـادگی جسـمانی و حرکتی بـود، شـرکت کردنـد. یافتههای این تحقیق نشان دادند که هر دو شیوه تدریس رقابتی و مشارکتی، بر روی دانش آموزان دارای اضطراب اندام موثر است. ولی تأثیر تدریس مشارکتی مثبت و دارای ثبات بیشتری است. روش رقابتی هر چند که منجر به افزایش مشارکت ورزشی میشود. ولی عزت نفس شده را در آنها کاهش و اضطراب را افزایش میدهد. تدریس مشارکتی در کاهش اضطراب اجتماعی اندام و افزایش مشارکت ورزشی موثرتر از تدریس رقابتی است. تاریخ دریافت 11/7/1400 تاریخ انتشار 4/8/1400 | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: تدریس مشارکتی؛ تدریس رقابتی؛ اضطراب اجتماعی اندام؛ مشارکت در ورزش؛ عزت نفس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |