تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,340,492 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,383,869 |
بررسی وضعیت موجود و بهینه برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر مهارتهای معلمی از دیدگاه دانشجومعلمان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 10، شماره 2، مهر 1399، صفحه 95-112 اصل مقاله (539.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان فارس در مورد وضعیت موجود و بهینه برنامه درسی رشته علوم تربیتی(آموزش ابتدایی)، مبتنی بر مهارتهای معلمی است. بدین منظور از 208 نفر دانشجوی ترم آخر علوم تربیتی طبق جدول کرجسی مورگان، 130 نفر به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش اجرای این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته مهارتهای معلمی بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. جنبههای اصلی مورد سنجش مهارتهای معلمی در این ابزار عبارتند: از مهارتهای فردی معلم، ارتباطی، مدیریت کلاس، تدریس اثربخش، استفاده از تکنولوژی و ابزار، برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی، پژوهش و خلاقیت. این مهارتها، در ده عنصر الگوی برنامه درسی اگر در دو وضعیت موجود و بهینه محاسبه شده اند. نتایج این پژوهش نشان داد که هیچ یک از عناصر برنامه درسی در سطح بهینه نیستند. در این میان، عنصر نقش معلم از نظر مهارتهای آموزشی بیشترین اختلاف را با وضعیت مطلوب خود دارد. بنابراین برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان برای این که بتواند معلمان ماهرتری به بدنه آموزش و پرورش تزریق کند، نیاز به اصلاح و غنیسازی برنامه درسی خود دارد. تاریخ دریافت 8/7/1400 تاریخ انتشار 4/8/1400 | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: وضعیت موجود برنامه درسی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ مهارتهای معلمی؛ عناصر برنامه درسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |