تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,275,645 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,329,250 |
برآورد سیستم تقاضای بنزین، برق و گاز خانگی برای خانوارهای شهری ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدلسازی اقتصادی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 15، شماره 54، شهریور 1400، صفحه 21-46 اصل مقاله (1.07 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/eco.2021.1938310.2555 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسنده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علی اکبر خسروی نژاد* | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران (نویسنده مسوول)، پست الکترونیکی: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه اقتصاد بخش عمومی، تدوین سیاستهای جبرانی و قیمتگذاری حاملهای انرژی میباشد. هدف این مطالعه برآورد کششهای درآمدی، قیمتی و متقاطع حاملهای انرژی خانوارهای شهری ایران میباشد. لذا، سیستم تقاضای حاملهای انرژی شامل «بنزین»، «برق خانگی» و «گاز خانگی» برای خانوارهای شهری توسط دادههای تلفیقی «خانوار- سال» با 77758 خانوار طی دوره 1395 تا 1398 برآورد شده است. این برآورد در دو حالت تمامی خانوارهای شهری و خانوارهایی که بنزین مصرف کردهاند انجامگرفته است.از ویژگیهای متمایزکننده این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین، استفاده از دادههای ماهیانه شاخص قیمت همراه با دادههای مقطعی بودجه خانوار است. نتایج نشان میدهد که کالاهای موردمطالعه یعنی «بنزین»، «برق خانگی» و «گاز خانگی» ضروری میباشند. از سه کالای فوق، کالاهای بنزین و برق خانگی بی کشش بوده و گاز خانگی با کشش برآورد شده است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طبقهبندی: JEL: Q48؛ Q41؛ H31؛ C51؛ D01 کلیدواژهها: سیستم تقاضا؛ برآورد؛ بنزین؛ برق خانگی؛ گاز خانگی؛ کشش | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مبحث حاملهای انرژی از موضوعات بسیار مهم در حوزه رفتار مصرفکننده و تدوین سیاستهای جبرانی است. افزایش قیمت حاملهای انرژی چه به صورت دستوری در فرایند قیمتگذاری تحت کنترل دولت و چه در حالت مبتنی بر بازار، رفاه مصرفکننده را تحت تأثیر قرار میدهد که مسلماً دولتها با هدف حمایت از گروههای مختلف، خود را متعهد به جبران پیامدهای ناشی از تغییرات شدید قیمتها به ویژه در حالت قیمتگذاری دستوری میدانند. هدف این مقاله اندازهگیری آثار تغییرات قیمت حاملهای انرژی در سبد مصرفی خانوارهای شهری است؛ لذا دید سیستمی نسبت به رفتار مصرفکننده، مستلزم توجه به کل سبد مصرفی خانوارهاست. ازاینرو، در این مقاله سبد مصرفی به چهار زیرگروه «بنزین»، «برق»، «گاز خانگی» و «سایر کالاها» تقسیم شده است؛ بهگونهای که «سایر کالاها» دربرگیرنده گروههای کالاهای خوراکیها و سایر غیرخوراکیها به غیر از سه گروه پیشگفته است. لذا سیستم تقاضای حاملهای انرژی شامل «بنزین»، «برق خانگی» و «گاز خانگی» برای خانوارهای شهری توسط دادههای تلفیقی «خانوار- سال» با 77758 خانوار طی دوره 1395 تا 1398 در دو حالت، تمامی خانوارهای شهری و خانوارهایی که بنزین مصرف کردهاند، برآورد و تحلیل شده است. مطالب این مقاله به اینصورت سازماندهی شده است. پس از مقدمه مبانی نظری و سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل ارائه شده است. در قسمت سوم دادهها، سطح همفزونی و روش تخمین مدل آمده است. قسمت چهارم، برآورد سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل برای تمامی خانوارهای شهری و قسمت پنجم برآورد سیستم تقاضا برای خانوارهای شهری را که بنزین مصرف کردهاند، دربرمیگیرد. در نهایت، مقاله با جمعبندی و نتیجهگیری به پایان میرسد.
2. مبانی نظری و سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل برای شناخت رفتار مصرفکننده در زمان تغییرات درآمد و بردار قیمتها لازم است یک سیستم تقاضا تصریح و با دادههای مقتضی برآورد شود. نقطه شروع بحث سیستمی تقاضا به سال 1948-1947 میلادی برمیگردد که کلاین و روبین (1949) در مقاله خود به معرفی تابع مطلوبیتی پرداختند که سیستم مخارج خطی از آن استخراج شده بود. سپس، استون در سال 1954 این سیستم را بر دادههای بریتانیا برازش کرد. سیستم مخارج خطی آشکارا از نظریه رفتار مصرفکننده استخراج شده و روش مرسومی برای بیان عکسالعمل مصرفکنندگان به قیمت و درآمد است. از آن زمان تاکنون تلاشهای زیادی برای تصریح و مشخص کردن شکل تبعی سیستم معادلات تقاضا انجام شده است که میتوان به الگوی رتردام تایل (1965) و برتن (1969)، الگوی ترانزلاگ کریستنسن و دیگران (1975)، سیستم کششهای ثابت، سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل دیتون و مولبر (1980) و فرم درجه دوم سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل بانکز و دیگران (1997) اشاره کرد. از میان سیستمهای تقاضای پیشگفته، سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل برای تبیین رفتار مصرفکننده و ارزیابی تغییرات رفاهی مقبولیت بیشتری یافته است؛ اگرچه پس از آن، فرم درجه دوم این سیستم بیشتر استفاده میشود. اکثر متخصصان اقتصاد کاربردی، برای مدلسازی تقاضا و تحلیل رفتار مصرفی خانوارها از الگوی تقاضای تقریباً ایدهآل استفاده کردهاند. این الگو در فرم اصلی خود الگویی غیرخطی بوده که برای خطی کردن آن در ادبیات اقتصاد کاربردی از شاخصهای قیمت مختلفی استفاده شده است. در این مقاله نیز برای شناخت الگوی تقاضای خانوارهای شهری از این سیستم استفاده شده است. سیستم تقاضای تقریباً ایدهآلی که دیتون و مالبر (1980) به ادبیات اقتصادی معرفی کردهاند، مبتنی بر «تابع مخارج (هزینه) تعمیمیافته لگاریتمی مستقل از قیمت»[1] است که اولینبار مالبر (1976) آن را معرفی کرد. تابع مذکور به صورت زیر است:
دیتون و مالبر برای استخراج سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل، تابع تقاضای جبرانی را بر اساس تابع مخارج (1) به دست آورده و پس از آن، تابع مطلوبیت غیرمستقیم را استخراج نموده و در نهایت، تابع تقاضای غیرجبرانی را به دست آوردهاند. معادلات سهمی غیرجبرانی سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل به صورت زیر است:
که به صورت زیر معرفی میشود:
مدل سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل (2) غیرخطی بوده که معمولاً برای خطی کردن آن از «شاخص استون»[2] به عنوان «جانشین»[3] برای شاخص واقعی استفاده میشود. شاخص استون به صورت زیر است:
معادله (4) مدل خطی شده و به راحتی قابل تخمین است که به آن اصطلاحاً فرم «تقریب خطی دستگاه معادلات تقاضای تقریباً ایدهآل»[4] میگویند در این سیستم محدودیتهایی چون «جمعپذیری»[5](5)، «همگنی»[6] (6) و «تقارن»[7] (7) تنها به مقدار پارامترهای نامشخص مدل بستگی دارد. محدودیتهای فوق عبارتند از:
از مجموعه قیدهای فوق، قیدهای همگنی و تقارن آزمون میشوند و قید جمعپذیری بر مدل تحمیل شده و احتیاجی به آزمون ندارد. کششهای قیمتی (جبران نشده) خودی و متقاطع و کشش درآمدی (مخارج) به ترتیب با روابط (8) تا (10) مشخص شدهاند:
در زمینه شکل تابعی مناسب، دیتون و مولبر (1980) الگوی قابل برآورد سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل را به صورت رابطه (11) - که توسط رابطه (2) ارائه شده- را معرفی میکنند.
که تقریب خطی آن به صورت رابطه (12) بوده و برابر با است.
همچنین، عبارت یک تابع درجه دوم از قیمت است که توسط شاخص استون تقریب زده میشود.
2-1. پیشینه پژوهش مطالعات انجام شده در مورد قیمت و مقادیر مصرف حاملهای انرژی را بسته به هدف مقاله و روش بررسی موضوع میتوان به چند دسته طبقهبندی کرد. بعضی از مطالعات به دنبال ارزیابی آثار تغییرات قیمت بر رفاه خانوار و یا کل جامعه بودهاند. بعضی دیگر، هدف خود را برآورد کششهای درآمدی و قیمتی قرار داده و به تحلیل ساختار و رفتار پرداختهاند. از نظر روش انجام کار مطالعات ارزیابی آثار رفاهی، از روشهای جدول داده- ستاده، مدلهای تعادل عمومی محاسبهپذیر (CGE) و تصریح و برآورد سیستم تقاضای مناسب استفاده کردهاند. در این قسمت، اهمّ مطالعاتی که از روش CGE و نیز روش سیستم تقاضا استفاده کردهاند، معرفی میشوند. سپس، در ادامه مطالعات خارجی بیان میشوند. یوری و بوید[8] (1997) به ارزیابی آثار اقتصادی افزایش قیمت حاملهای انرژی (قیمت برق) در مکزیک با روش CGE پرداختهاند. نتایج نشان داد افزایش قیمت، سبب کاهش مصرف انرژی توسط خانوارها و تولیدکنندگان، کاهش تولید در بخشهای تولیدی مصرفکننده این حاملهای انرژی و در نهایت، افزایش دریافتیهای دولت میشود. ابوالعینین و خیرالدین (2009) تأثیر حذف تدریجی یارانه فراوردههای نفتی در مصر را با استفاده از مدل CGEبررسی کردهاند. آنان نشان دادند حذف یارانههای انرژی، نابرابری توزیع درآمد را کاهش میدهد و بر این اساس، از رفاه چارکهای ثروتمند به میزان قابل توجهی کاسته میشود. لین و جیانگ (2010) با استفاده از مدل CGE به برآورد یارانههای انرژی و تأثیر اصلاح یارانههای انرژی در چین پرداختند. نتایج نشان داد با سناریوی حذف کامل یارانه، بدون بازتوزیع درآمد آن، رفاه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و اشتغال کاهش مییابد. اسکلند و فیضی اوغلو[9] (1997) برای بررسی کارایی سیاستهای به کار گرفته شده برای کاهش مصرف کالاهای مولد آلودگی در مکزیک به برآورد تابع تقاضای بنزین و اتومبیل به طور همزمان، پرداختهاند. آنها با فرض اینکه کششهای قیمتی و درآمدی مصرف بنزین ثابت هستند، از یک مدل لگاریتمی خطی استفاده کردند. نیکول (2000) در پژوهش خود به برآورد معادلات سیستم تقاضا، از جمله تقاضا برای بنزین در کشورهای کانادا و ایالات متحده پرداخته است. رویکرد وی طبق مدعای نویسنده دارای دو مزیت است: قابلیت برآورد کشش برای هر منطقه و نیز برآورد تقاضای بنزین به عنوان بخشی از سیستم تقاضا. نتایج نشان داد تفاوتهای منطقهای بر برآورد کششها و نیز تقاضای بنزین تاثیرگذار بوده است. همچنین، متغیرهای اندازه (بعد) خانوار و چگونگی تصرف محل سکونت بر تفاوت در کششها آثار بیشتری داشتهاند. کریدی[10] (2004) به مطالعه موردی در خصوص تغییرات رفاهی ناشی از افزایش فرضی مالیات بر مصرف بنزین (افزایش 5 و 15 سنتی هر لیتر بنزین) پرداخته است. تغییرات در مالیاتهای غیرمستقیم به تغییرات در قیمتها منجر میشود؛ بنابراین، اساس مدل وی بررسی آثار رفاهی ناشی از تغییرات قیمتهاست. وی با استفاده از سیستم مخارج خطی واکنشهای تقاضای خانوار به تغییرات قیمت را مدلسازی کرده است.
جدول 1. معرفی مطالعات انجام شده با روش سیستم تقاضا
منبع: گردآوری محقق
3. دادهها، سطح همفزونی و روش برآورد مدل در هر پژوهش، تعیین سطح همفزونی مطالعه به دو عامل بستگی دارد؛ یکی، هدف تحقیق و دیگری، اطلاعات موجود. از آنجا که هدف این مقاله اندازهگیری آثار تغییرات قیمت حاملهای انرژی در سبد مصرفی خانوارهای شهری است؛ بنابراین، دید سیستمی نسبت به رفتار مصرفکننده، مستلزم توجه به کل سبد مصرفی خانوارهاست. ازاینرو، در این مقاله سبد مصرفی به چهار زیرگروه «بنزین»، «برق»، «گاز خانگی» و «سایر کالاها» تقسیم شده است؛ به گونهای که «سایر کالاها» دربرگیرنده گروههای کالایی خوراکیها و سایر غیرخوراکیها به غیر از سه گروه پیشگفته است. برای تشریح هرچه بهتر رفتار مصرفی خانوار و ارائه تصویری شفافتر از این رفتار، در این مقاله آمار خام بودجه خانوار - که در آن، وضعیت هزینههای مصرفی تکتک خانوارها ارائه شده- استفاده شده است. استفاده از این آمارها به دو دلیل حائز اهمیت است: یکی اینکه سطح همفزونی دادهها را برحسب واحدهای آماری، جزییتر کرده و در عمل، مطالعه بر خردترین واحد مصرفی (خانوار) را امکانپذیر میسازد؛ دوم اینکه این آمارها، حجم وسیعی داشته و اگرچه کار کردن با آنها مستلزم وقت زیاد و فرایندهای پیچیده برنامهنویسی کامپیوتری با فرمتهای بانکهای اطلاعاتی است؛ ولی کثرت مشاهدات این مزیت را دارد که عمل برآوردهای اقتصادسنجی مدلها (سیستمهای تقاضا) را کاراتر کرده و تصویر شفافتری از رفتار مصرفی خانوارها و تفکیک آثار سیاستهای قیمتی بر خانوارها ارائه میکند. جدول (2) میانگین مخارج مصرفی به همراه سهم هر یک از گروههای مختلف کالایی را برای دوره زمانی 1395 - 1398 نشان میدهد. در این مقاله، در وهله نخست، میانگین مخارج بررسی میشود و سپس سهمها تحلیل خواهند شد. براساس جدول (2) میانگین مخارج مصرفی سالیانه خانوارهای شهری بر بنزین در سال 1395 برابر با 4937 هزار ریال با انحراف معیار 2/53 بوده است. متوسط مخارج بنزین برای سال 1396 به 5271 هزار ریال افزایش یافته و سپس به متوسط 6201 هزار ریال در سال 1397 رسیده است. در سال 1398 رقم متوسط مخارج بنزین به 7453 هزار ریال افزایش یافته است.
جدول 2. میانگین مخارج و سهم مخارج مصرفی سالیانه در گروههای مختلف کالایی (واحد: هزار ریال)
منبع: دادههای خام بودجه خانوار مرکز آمار ایران؛ سالهای مختلف.
همچنین، جدول (2) نشان میدهد میانگین مخارج مصرفی سالیانه برق در سال 1395 برابر با 3486 هزار ریال با انحراف معیار 4/27 بوده است. این متوسط مخارج به 3750 هزار ریال در سال 1396 افزایش یافته و سپس به متوسط 4196 هزار ریال در سال 1397 رسیده و در سال 1398 به 4415 هزار ریال افزایش یافته است. روند متوسط مخارج مصرفی گاز خانگی طی این چهار سال تقریباً هموار و با نوسان جزئی همراه بوده است؛ به گونهای که از 3874 هزار ریال در سال 1395 به 3984 هزار ریال در سال 1398 رسیده است. میانگین نرخ رشد سالیانه، متوسط مخارج گاز خانگی طی این دوره چهارساله برابر با 94/0 درصد بوده است؛ یعنی، افزایشی ملایم و آهسته. علت این امر را میتوان در انحصاری بودن ساختار طرف عرضه این حامل انرژی و قیمتگذاری کنترل شده دولت دانست که هدف آن حفظ رفاه خانوارهاست. اگر نوسانات مخارج مصرفی این سه حامل انرژی با هم مقایسه شوند، کمترین انحراف معیار در کل دوره مربوط به گاز خانگی یعنی 1/14 و بیشترین مربوط به بنزین با کمیت 5/30 است؛ ولی صحیحتر آن است که ضرایب پراکندگی این سه با هم مقایسه شوند. مقایسه این ضرایب پراکندگی حاکی از آن است که کمترین آن، 37/0 درصد برای گاز و سپس، 41/0 درصد برای برق و بیشترین آن، 51/0 درصد برای بنزین بوده است؛ همان نتیجه قبلی. میانگین مخارج مصرفی سالیانه سایر کالاها که شامل کالاهای گروه خوراکیها و غیرخوراکیها بجزء سه حامل انرژی بنزین، برق و گاز میشود در سال 1395 برابر با 240 میلیون ریال که در سال 1396 به 260 میلیون ریال افزایش، پس از آن به 325 میلیون ریال در سال 1397 و در انتها به 388 میلیون ریال در سال 1398 میرسد. میانگین مخارج کل دربرگیرنده تمام کالاها و خدمات در سبد مصرفی است که به عنوان درآمد در مطالعات کاربردی تقاضا استفاده میشود و در سال 1395 برابر 253 میلیون ریال بوده است. این متوسط مخارج کل در سال 1396 افزایش یافته به 273 میلیون ریال و سپس به 339 میلیون ریال در سال 1397 و نهایتاً به 404 میلیون ریال در سال 1398 میرسد. [11] بر اساس جدول (2) میانگین سهم مخارج مصرفی سالیانه خانوارهای شهری بر بنزین به مخارج کل برای سالهای 1395 - 1398 یک روند نزولی با شیبی بسیار ملایم را طی کرده است؛ بهگونهای که این سهم در سال 1395 برابر 821/1 درصد و پس از کاهش به 815/1 درصد در سال 1396 و همچنان با کاهشی جزئی به 77/1 درصد در سال 1397 میرسد. این نسبت در سال 1398 بهطور خیلی جزئی افزایش یافته و به 785/1 درصد میرسد که تفاوت آن با سال گذشته در رقم دوم اعشار است. میانگین سهم مخارج برق خانگی به مخارج کل در دوره مورد مطالعه روند نزولی داشته است. در سال 1395 این نسبت برابر 741/1 درصد، با کاهش جزئی به 739/1 درصد در سال 1396 و در ادامه به 566/1 درصد در سال 1397 و 371/1 درصد در سال 1398 میرسد. روند سهم مخارج مصرفی گاز خانگی به مخارج کل تقریباً همانند روند سهم بنزین بوده است؛ به این معنا که برای سالهای 1395 - 1398 شاهد روندی نزولی هستیم. این سهم در سال 1395 برابر با 972/1 و پس از کاهش به 831/1 درصد در سال 1396 و همچنان با کاهشی شدیدتر به 449/1 درصد در سال 1397 و پس از آن به 281/1 درصد در سال 1398 میرسد. میانگین سهم مخارج گاز خانگی در کل دوره چهارساله 624/1 درصد بوده است. میانگین سهم مخارج مصرفی سالیانه سایر کالاها به کل مخارج در سالهای 1395 - 1398 بین 5/94 تا 5/95 درصد در نوسان بوده است. جدول (3) میانگین شاخص قیمت ماهیانه گروههای حاملهای انرژی و سایر کالاها را برای دوره زمانی 1395 - 1398 نشان میدهد. برای دریافت نوسانات بیشتر در شاخص قیمتها بهعنوان متغیرهای توضیحی در مدلهای تقاضا که بهنوعی میتواند به افزایش معنادار ضرایب منجر شود، از دادههای ماهیانه استفاده شده است. این شاخصهای ماهیانه با توجه به کد ماه مراجعه به خانوار در پرسشنامه بودجه خانوار و دادههای خام، برای هر خانوار مشخص و برای وی درج شده است. این هماهنگی میان دادههای ماهیانه شاخص قیمت با دادههای سالیانه بودجه خانوار برای اولین بار در مطالعات بودجه خانوار در ایران استفاده شده است. جدول 3. شاخص قیمت در گروههای مختلف کالایی (100=1395)
منبع: مرکز آمار ایران؛ سالهای مختلف.
میانگین شاخص قیمت بنزین در سالهای 1395 - 1397 بهدلیل ثبات قیمت این حامل انرژی ثابت بوده است؛ ولی با تعدیل قیمت بنزین در زمستان سال 1398 این شاخص قیمت جهش کرده از عدد 100 در سال 1397 به عدد 7/132 میرسد. میانگین شاخص قیمت برق خانگی در سال 1395 برابر با 100 که در سال 1396 به 5/114 درصد افزایش یافته و سپس به 6/124 در سال 1397 و پس از آن به 6/138 در سال 1398 میرسد. میانگین شاخص قیمت گاز خانگی در سال 1395 برابر با 2/60 درصد که در سال 1396 به 8/106 درصد افزایش یافته سپس به 2/109 در سال 1397 میرسد. در سال 1398 ما شاهد افزایش قابل توجه در شاخص قیمت گاز خانگی هستیم؛ بهگونهای که این شاخص از 2/109 در سال 1397 به 6/138 در سال 1398 رسیده است. فصلی بودن تعرفه گاز و همچنین، تغییر آن برحسب مناطق جغرافیایی و همچنین، محدودیت دامنه افزایش قیمت سالیانه میتواند از دلایل افزایش جزئی سالیانه و وجود نوسانات قیمت در هر سال باشد. این پدیده نیز بهنوعی در مورد بازار و شاخص قیمت برق خانگی نیز صدق میکند. برای گروه کالایی «سایر کالاها» از شاخص قیمت کالاها و خدمات به عنوان یک متغیر پراکسی یا جانشین برای کل سبد مصرفی استفاده شده است. میانگین این شاخص در سال 1395 برابر با 1/100 بوده است. سپس افزایش یافته به 2/108 درصد در سال 1396 رسیده و با افزایش شدیدتری به رقم 137 درصد در سال 1397 میرسد. در سال 1398 همانند سه شاخص دیگر، شاهد افزایش قابلتوجه در شاخص قیمت سایر کالاها هستیم؛ به طوری که این شاخص از 5/132 در سال 1397 به 3/167 در سال 1398 افزایش یافته است. روش تخمین دادههای استفاده شده در این مقاله دارای دو بعد زمان و مقطع (واحدهای مقطعی) است. به عبارت دیگر، این مقاله از دادههای ادغام شده برای برازش سیستم تقاضا بهره برده است. نکته مهم در اینجا آن است که تعداد واحدهای مقطعی در تمامی سالها با هم برابر نیستند. به عبارت دیگر، با دادههای ادغام شده غیر همتراز مواجه هستیم. انتخاب روش مناسب تخمین برای برآورد مدلهای ادغام شده به پیشفرضهای پژوهشگر در مورد شکلگیری بردار ضرایب میان واحدهای مقطعی در طی زمان بستگی دارد. چنانچه پیشفرض مبنی بر ثابت بودن ضرایب مد نظر باشد از روش رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط4 استفاده میشود.5 بحثهای قبل مبنیبر انتخاب روش رگرسیونهای بهظاهر نامرتبط برای برآورد سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل بود. در این مقاله نیز از این روش برای برآورد سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل استفاده شده است. برای این منظور در دستگاه معادلات (12) اندیس را برای خانوارها (واحدهای مقطعی در هر سال) در نظر گرفته و به منظور تصادفی کردن معادله جمله اختلال را به آن اضافه میکنیم، در آن صورت داریم:
در دستگاه بالا نماینده تعداد کالاهای مورد مطالعه (شامل 4 کالا و یا گروه کالایی)، نشاندهنده خانوار ام در سال و اندیس برای سال (4 سال) است. استفاده از روش رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط برای دستگاه (13) علاوه بر پیشفرضهای پیشگفته در مورد ساختار جملات اختلال به معلوم بودن مقدار ضریب نیز وابسته است. معمولاً تخمین مستقیم دشوار است. اگر تمام قیمتها برابر با یک باشد، برابر حداقل معاش یا حداقل مخارج الزامی میتواند قلمداد شود. در این مقاله با در نظر گرفتن مقدار اولیه[12] برای ، از روش حداقل مربعات غیرخطی تعمیمیافته شدنی[13] استفاده شده است.
برآورد مدل برای تمامی خانوارهای شهری با اعمال قیدهای جمعپذیری، همگنی و تقارن یعنی رابطههای (5) تا (7) بر مدل (13) برای تمامی خانوارهای شهری (هم خانوارهایی که بنزین مصرف کرده یا نکردهاند) پارامترها برآورد گردید. نتایج حاصل از برآورد پارامترهای مدل در جدول (4) آمده است. تمامی ضرایب برآورد شده از نظر آماری معنادار هستند.
جدول 4. برآورد پارامترهای سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل حاملهای انرژی برای تمامی خانوارهای شهری سالهای 1398-1395
تمامی ضرایب در سطح بالاتر از 99 درصد معنادار بودهاند.
کششهای درآمدی و قیمتی برای تمامی خانوارهای شهری براساس فرمولهای (8) تا (10) کششهای درآمدی و قیمتی و برآوردهای حاصل از پارامترها در قسمت قبلی، کششهای درآمدی و قیمتی محاسبه شده است. جدول (5) کششهای درآمدی (مخارج کل) را برای گروههای کالایی نشان میدهد. جدول 5. کششهای درآمدی (مخارج) برای تمامی خانوارهای شهری
منبع: یافتههای پژوهش
با توجه به جدول (5) کششهای درآمدی برق و گاز خانگی کوچکتر از واحد بوده و کالایی ضروری قلمداد میشوند. این در حالی است که کشش درآمدی «سایر کالاها» اندکی بیش از یک یا به اغماض برابر واحد است که مسلماً کالای ضروری نبوده و با توجه به تنوع گسترده کالاها در این زیرگروه عمده غیرضروری نبودن آنها با قضاوتها و برداشتهای اولیه خارج از الگو، سازگار است. نکته بسیار مهم کشش درآمدی بنزین است که رقمی بزرگتر از یک یعنی 275/1 را ارائه داده است. پذیرش این رقم شاید با برداشتهای اولیه از الگوی ترجیحات مصرفکننده در تباین باشد. یکی از علتهای این امر در نظر گرفتن تمام خانوارها اعم از بنزین مصرف کرده یا نکرده، است. احتمالاً با محدود کردن مشاهدات بر خانوارهایی که بنزین مصرف کردهاند، نتیجه کشش درآمدی بنزین اصلاح میشود (ر. ک. به بخش چهارم پژوهش حاضر). کششهای قیمتی خودی و متقاطع مارشالی (غیرجبرانی) در جدول (6) آمده است. مقادیر کششهای خودی بر روی قطر اصلی (از راست و بالا به چپ و پایین) جدول قرار داشته که برای تمایز بهصورت دو خط در حاشیه مشخصشدهاند و مقادیر غیرقطری، کششهای متقاطع هستند. کالاهای مورد مطالعه بنزین، برق خانگی، گاز خانگی و سایر کالاها هستنند. در جدول (6) کشش قیمتی خودی گاز خانگی با مقدار (384/1-) با کششتر از سایر کالاها بوده و بقیه کالاها یعنی بنزین، برق خانگی و گروه سایر کالاها بیکشش یا کمکشش هستند.
جدول 6. کششهای قیمتی خودی و متقاطع مارشالی (جبران نشده) برای تمامی خانوارهای شهری
منبع: یافتههای پژوهش
کششهای قیمتی خودی و متقاطع هیکسی (جبرانی) در جدول (7) آمده است. مقادیر کششهای خودی بر روی قطر اصلی جدول (7) قرار داشته و مقادیر غیرقطری، کششهای متقاطع هستنند.
جدول 7. کششهای قیمتی خودی و متقاطع هیکسی (جبران شده) برای تمامی خانوارهای شهری
منبع: یافتههای پژوهش
برآورد مدل برای خانوارهای شهری مصرفکننده بنزین از آنجا که تقاضا بر خصوصیت تحقق تمایل به خرید تأکید میکند و منظور از تقاضای خانوار، تقاضایی است که خانوار در عمل خرید خود را از کالای مورد نظر انجام داده است و همچنین با تأکید این مقاله بر برآورد تقاضای بنزین در گروه حاملهای انرژی در سبد مصرفی خانوار، در این قسمت برای عمل برآورد سیستم تقاضا فقط خانوارهایی مد نظر قرار گرفتهاند که به خرید بنزین اقدام کردهاند و میزان مخارج آنها بر بنزین صفر نیست. برای شناخت بیشتر از دادههای آماری این خانوارها، تعداد مشاهدات خانوارها در دو حالت پیشگفته، میانگین سهم کالاها و میانگین مخارج صرف شده بر هر کالا در قالب جدولهای مقتضی گزارش شده است. جدول (8) تعداد مشاهدات در دو حالت تمامی خانوارها و خانوارهای مصرفکننده بنزین به همراه میانگین سهم گروههای مختلف کالایی برای خانوارهای مصرفکننده بنزین را نشان میدهد. براساس جدول (9) در سال 1395 تعداد 10792 خانوار از 18809 خانوار (4/57 درصد) بنزین مصرف کردهاند. در سال 1396 نسبت خانوارهای مصرفکننده بنزین از کل خانوارها به 6/58 درصد افزایشیافته و متعاقب آن در سال 1397 این نسبت با افزایش مجدد به 03/61 درصد میرسد؛ در سال 1398 دوره مورد مطالعه یعنی سال 1398 نسبت مذکور با یک کاهش جزئی نسبت به سال قبل به رقم 1/60 درصد میرسد. به عبارت دیگر، نسبت خانوارهای مصرفکننده بنزین به کل خانوارها طی دوره مطالعه تقریباً یک روند صعودی داشته است.
جدول 8. تعداد مشاهدات و میانگین سهم گروههای مختلف کالایی برای خانوارهای مصرفکننده بنزین
منبع: دادههای خام بودجه خانوار مرکز آمار ایران، سالهای مختلف.
همچنان که جدول (8) نشان میدهد میانگین سهم مخارج مصرفی سالیانه بنزین به مخارج کل برای خانوارهای شهری مصرفکننده بنزین برای تمامی سالهای 1395 - 1398 تقریباً یک روند نزولی با شیبی بسیار ملایم را طی کرده است؛ به گونهای که این سهم در سال 1395 برابر با 18/3 درصد و پس از کاهش به 10/3 درصد در سال 1396 و همچنان با کاهشی مجدد به 90/2 درصد در سال 1397 و در ادامه مسیر با اندکی افزایش جزئی به 94/2 درصد در سال 1398 میرسد. برای برق خانگی میانگین سهم مخارج به مخارج کل در طول دوره مطالعه روند نزولی را طی کرده است. این سهم در سال 1395 برابر با 57/1 درصد و با کاهش خیلی جزئی به 56/1 درصد در سال 1396 رسیده است؛ این کاهش ادامه داشته و به 39/1 درصد در سال 1397 و پس از آن به 23/1 درصد در سال 1398 نزول یافته است. میانگین سهم مخارج برق خانگی در کل دوره چهارساله 43/1 درصد بوده است. روند سهم مخارج مصرفی گاز خانگی به مخارج کل تقریباً همانند روند سهم بنزین یک روند نزولی بوده است. این سهم در سال 1395 برابر 64/1 درصد و پس از کاهش به 53/1 درصد در سال 1396 و همچنان با کاهشی شدیدتر به 22/1 درصد در سال 1397 و در ادامه به 10/1 درصد در سال 1398 میرسد. میانگین سهم مخارج گاز خانگی در کل دوره چهارساله 36/1 درصد بوده است. جدول (9) میانگین مخارج مصرفی گروههای مختلف کالایی برای خانوارهای مصرفکننده بنزین در دوره زمانی 1395 - 1398 را نشان میدهد. میانگین مخارج مصرفی سالیانه بنزین برای سالهای 1395 - 1398 یک روند صعودی داشته است؛ به گونهای که در سال 1395 برابر با 8605 هزار ریال که پس از افزایش به 9001 هزار ریال در سال 1396 و متعاقباً به 10200 هزار ریال در سال 1397 و در ادامه به 12300 هزار ریال در سال 1398 میرسد.
جدول 9. میانگین مخارج مصرفی گروههای مختلف کالایی برای خانوارهای مصرفکننده بنزین
منبع: دادههای خام بودجه خانوار مرکز آمار ایران، سالهای مختلف.
میانگین مخارج مصرفی سالیانه برق خانگی نیز روند صعودی داشته است. در سال 1395 این میانگین برابر با 3904 هزار ریال که پس از افزایش به 4188 هزار ریال در سال 1396، در سال 1397 به 4571 هزار ریال و در سال 1398 به 4837 هزار ریال میرسد. میانگین مخارج برق خانگی برای این خانوارها در کل دوره 4394 هزار ریال بوده است. برای گاز خانگی میانگین مخارج مصرفی روند نزولی داشته است. در سال 1395 میانگین آن برابر با 4083 هزار ریال که با کاهش به 4018 هزار ریال در سال 1396 و پس از کاهش مجدد به 3898 هزار ریال در سال 1397 و در سال 1398 به 4241 هزار ریال میرسد. میانگین مخارج گاز خانگی برای این خانوارها در کل دوره 4059 هزار ریال بوده است. با اعمال قیدهای جمعپذیری، همگنی و تقارن یعنی رابطههای (5) تا (7) بر مدل (13) برای خانوارهای شهری که بنزین مصرف کردهاند، پارامترها برآورد شد. نتایج حاصل از برآورد پارامترهای مدل در جدول (10) آمده است. تمامی ضرایب برآورد شده از نظر آماری معنادار هستند.
جدول 10. برآورد پارامترهای سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل حاملهای انرژی برای خانوارهای شهری که بنزین مصرف کردهاند (سالهای 97-1395)
تمامی ضرایب در سطح بالاتر از 99 درصد معنادار بودهاند. براساس فرمولهای (8) تا (10) کششهای درآمدی و قیمتی و برآوردهای حاصل از پارامترها در قسمت قبلی، کششهای درآمدی و قیمتی برای خانوارهای مصرفکننده بنزین محاسبه شده است. جدول (11) کششهای درآمدی (مخارج کل) را برای گروههای کالایی نشان میدهد.
جدول 11. کششهای درآمدی (مخارج) برای خانوارهای شهری مصرفکننده بنزین
منبع: یافتههای پژوهش
با توجه به جدول (11) کششهای درآمدی بنزین، برق و گاز خانگی کوچکتر از واحد بوده و به عنوان کالای ضروری قلمداد میشوند. این در حالی است که کشش درآمدی بنزین در حالت تمامی خانوارها عدد 275/1 (جدول 5) برآورد شده بود و بنزین را کالای غیرضروری قلمداد میکرد. این اصلاح مجدد یعنی برآورد فقط برای خانوارهای مصرفکننده بنزین، کشش درآمدی بنزین را 665/0 برآورد کرد که ضمن قلمداد شدن در گروه کالاهای ضروری مقدار این کشش را میتوان با برداشتهای اولیه و خارج از الگو هماهنگ دانست. همانند بخش چهارم، کشش درآمدی «سایر کالاها» در این بخش اندکی بیش از یک یا به اغماض برابر واحد است که مسلماً کالای ضروری نبوده با توجه به تنوع گسترده کالاها در این زیرگروه عمده غیرضروری نبودن آنها با قضاوتها و برداشتهای اولیه خارج از الگو، سازگار است. برآورد کششهای قیمتی خودی و متقاطع مارشالی (غیرجبرانی) برای خانوارهایی که بنزین مصرف کردهاند، در جدول (12) آمده است. در جدول (12) کشش قیمتی خودی گاز خانگی با مقدار (435/1-) با کششتر از سایر کالاها بوده و بقیه کالاها یعنی بنزین، برق خانگی و گروه سایر کالاها بیکشش یا کمکشش هستند.
جدول 12. کششهای قیمتی خودی و متقاطع مارشالی (جبران نشده) برای خانوارهای شهری مصرفکننده بنزین
منبع: یافتههای پژوهش
کششهای قیمتی خودی و متقاطع هیکسی (جبرانی) در جدول (13) آمده است. مقادیر کششهای خودی بر قطر اصلی جدول قرار داشته و مقادیر غیرقطری، کششهای متقاطع هستند.
جدول 13. کششهای قیمتی خودی و متقاطع هیکسی (جبران شده) برای خانوارهای شهری مصرفکننده بنزین
منبع: یافتههای پژوهش
یکی از موضوعات مهم در حوزه رفتار مصرفکننده و تدوین سیاستهای جبرانی، مبحث حاملهای انرژی است. هدف این مقاله اندازهگیری آثار تغییرات قیمت حاملهای انرژی در سبد مصرفی خانوارهای شهری بوده است؛ بنابراین، سبد مصرفی به چهار زیرگروه «بنزین»، «برق»، «گاز خانگی» و «سایر کالاها» تقسیم شده است؛ بهگونهای که «سایر کالاها» دربرگیرنده گروههای کالایی خوراکیها و سایر غیرخوراکیها به غیر از سه گروه پیشگفته است. سپس سیستم تقاضای حاملهای انرژی شامل «بنزین»، «برق خانگی» و «گاز خانگی» برای خانوارهای شهری طی سالهای 1395 - 1398 در دو حالت تمامی خانوارهای شهری و خانوارهایی که بنزین مصرف کردهاند، برآورد و تحلیل شده است. از نکات بارز این مقاله نسبت به مطالعات قبلی استفاده از دادههای ماهیانه شاخص قیمت همراه با دادههای سالیانه بودجه خانوار است. این شاخصهای ماهیانه با توجه به کد ماه مراجعه به خانوار در پرسشنامه بودجه خانوار و دادههای خام، برای هر خانوار مشخص و برای وی درج شده است. نتایج نهایی برای خانوارهایی که بنزین مصرف کردهاند نشان میدهد که کالاهای مورد مطالعه یعنی «بنزین»، «برق خانگی» و «گاز خانگی» ضروری هستند. درجه ضرورت این کالاها میان طبقات و درون طبقات (در مقایسه با یکدیگر) متفاوت است. نکته قابل توجه آن است که نتایج کششها بر اساس میانگین درآمد و میانگین بردارهای قیمتی در طبقات مختلف خانوارها به دست آمده است. اگر کششها در زیرگروهی از خانوارها یا سال خاص محاسبه شود، نتایج کمی متفاوت خواهد بود. از سه کالای فوق، کالاهای بنزین و برق خانگی بیکشش بوده و گاز خانگی با کشش برآورد شده است. به نظر میرسد بیکشش بودن بنزین هدف مدیریت مصرف و کاهش آن در سیاست تعدیل قیمت بنزین در سال 1398 را چندان قابل حصول نمیتوان دانست.
[1] Price Independent Generalized Logarithmic (PIGLOG). [2] Stone Index [3] Proxy [4] Linear Approximate Almost Ideal Demand System La/Aids [5] Adding – Up [6] Homogeneity Restriction [7] Symmetry Restriction [8] Uri & Boyd [9] Eskeland & Foyozioglu [10] Creedy [11] به دلیل محدودیت تعداد صفحات از ارائه اعداد آن در قالب جدول پرهیز شده است. 4 Seemingly Unrelated Regression 5.برای اطلاع بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید: - Judge, G., W. Griffiths, R.Hill, H.Lutkepohl, and T. Lee., (1985), PP.515-518. - علیاکبر خسروینژاد، زمستان 1380. [12] این مقدار اولیه توسط لگاریتم حداقل مخارج کل از درون دادههای خام انتخاب شد. [13] Iterated Feasible Generalized Nonlinear Least-Squares Estimation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 224 |