تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,543,086 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,611,500 |
بررسی رویکرد عرفانی داستان حضرت موسی(ع) در تفاسیر عرفانی ( مطالعۀ موردی: تقاضای رؤیت خدا) | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 13، دوره 18، شماره 70، دی 1400، صفحه 265-282 اصل مقاله (228.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امالبنین صفری چمازکتی1؛ حمید محمدقاسمی* 2؛ سیداحمد میریان3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث ،واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی ،ساری ،ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی، ساری ،ایران.نویسنده مسئول: ghasemi831@yahoo.com | ||
3استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از موضوعات مهم و بحث برانگیز در اندیشه توحیدی،موضوع رؤیت خداست که جایگاه مهمی در دیدگاه کلامی و عرفانی داشته و بانام حضرت موسی گرهخوردهاست. درعینحال، متکلمین ناگریز از بحث درباره آن بوده و در آن اختلافات عمیقدارند. این موضوع دربیش از بیست آیه قرآن ذیل عبارات «لقاءالله» و «نظر در وجهالله» و درباره انواع رؤیت و شهود ذات الهی مانند شهود و رؤیت خدا نسبت به ذات خود و شهود موسی(ع) در شجره طور مطالبی بیانگردیدهاست. تقاضای رؤیت خداوند، مهمترین بخش زندگانی حضرت موسی(ع) است که از دیرباز موردتوجه عرفا بودهاست. بهنحویکه هریک تلاشنمودهاند. از دیدگاه خود به بیان علت پاسخ خداوند مبنیبر «لنترانی» پرداخته و نظرات گوناگونی را در این زمینه ارائهدهند. ازاینرو، استقراء آرای تفاسیر عرفانی دراین زمینه و جمعبندی آنها از اعتبار خاصی برخورداراست. این پژوهش نشانمیدهد که عرفا و برخی از حکمای متأله، مسأله رؤیتوشهود باطنی و رؤیت تجلیات خداوند را معادل لقاءالله در قرآن تلقینموده ولی برخی از فلاسفه و متکلمین شیعی و معتزلی باتکیهبر مبنای تنزیه کلامی صرف و باتمسکبه مسأله نفی جسمانیت و اعتقاد به انحصار امکان شهود خداوند در رؤیت مادی، به نفی امکان این موضوع پرداختهاند. این مقاله باروش پژوهشی - توصیفی از نوع تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون بودهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ عرفان؛ تفاسیر عرفانی؛ رؤیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 140 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 97 |