تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,002 |
تعداد مقالات | 83,589 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,172,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,192,491 |
ضرورت فهم متون مقدس؛ نمونهپژوهیِ نامۀ 28 نهج البلاغه | ||
نامه الهیات | ||
دوره 14، شماره 54، اردیبهشت 1400 اصل مقاله (540.09 K) | ||
نویسندگان | ||
سید محمد مهدی جعفری* 1؛ الهه ویسی2؛ مریم حاجی عبدالباقی3؛ حمیدرضا مستفید3 | ||
1استاد دانشگاه شیراز، گروه زبان و ادبیات فارسی | ||
2دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
3استادیار دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
چکیده | ||
دین اسلام جزء ادیان مبتنی بر وحی و متنمحور است و طبیعتاً فرهنگ دینی برگرفته از آن نیز اکنون و در درجۀ اول، با متن شناخته میشود یعنی متن قرآن و احادیث پیامبر(ص) و سایر ائمه معصوم و این بخشی از میراث فکری و فرهنگی جامعۀ ماست که از نسلی به نسل دیگر میرسد و هر نسل به تناسب نیازمندیهایش تفاسیری برای آن عرضه میکند. به مقتضای پیشرفت علوم، نیاز است برداشت ما از متون مقدس نیز متناسب و همگام با آن مطرح شود. کتب مقدسی مانند نهج البلاغه وقتی به عنوان «متن» مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند، میتوانند هرچه بیشتر به واقعیات ملموس زندگی انسان نزدیک شوند و قابلیت تطبیق بر آن را پیدا کنند و بدین ترتیب، فهم بهتر و بهرهبرداری بیشتری از آنها به دست آید. زمانی ضرورت بررسی این مسأله وضوح بیشتری پیدا میکند که جایگاه امام علی(ع) به عنوان اسوهای فکری، فرهنگی مدنظر قرار گیرد. تا امروز، پژوهشهای زیاد راجع به نهج البلاغه صورت گرفته؛ اما متأسفانه مسألۀ فهم آن بهعنوان یک متن، زمینۀ تاریخیاش، فرهنگ و شرایط زمانۀ آن و سبک بیانی در نهج البلاغه کمتر بهصورت متمرکز در نظر گرفته شده است؛ حال آنکه توجه به این مسائل در کنار بررسیهای سندی و فقه الحدیثی زمینهای فراهم میکند تا بتوان به «درکی علمی» از متن رسید. پژوهش حاضر نامۀ 28 نهج البلاغه را از این منظر بررسی میکند و تکیۀ اصلی آن بر متنپژوهی است تا بتواند در مجموعهای مرکب از دادههای نقلی و عقلی و تحلیل زبانی، اعتبار متن را تعیین کند و از زمینۀ فکریفرهنگی آن، بهره برداری نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
متون مقدس؛ نهج البلاغه؛ فهم حدیث؛ عمل؛ فرهنگ | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |