تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,548,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,639,055 |
اثرات شاخص اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصاد کشورهای اسلامی ( مدل آزمون بارو سالای مارتین) The Effects of Knowledge-Based Economy Index on the Economic Growth of Islamic Countries (Martin Barrow Test Model) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 15، شماره 56، آبان 1400، صفحه 217-241 اصل مقاله (1.08 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/fed.2021.687876 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقداد محمودی1؛ مرجان دامن کشیده* 2؛ شهریار نصابیان2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه اقتصاد، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد دانش بنیان به دلیل تأکید بر مؤلفـه دانـش در مـسا ئل و امـور اقتـصادی اهمیتی مضاعف یافته است. در این مقاله تلاش شده است؛ تا با تبیین تئوریک و طراحی یک مدل و با استفاده از روشهای اقتصادسنجی به بررسی تاثیر اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی (آزمون مدل بارو سالای مارتین) پرداخته میشود بهگونهای که تأثیر تجربی این ارتباط مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد.جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش شامل کشورهای اسلامی و چندمذهبی (بخش کثیری از جمعیت مسلمان هستند) میباشد. بر اساس دسترس بودن اطلاعات کشورهای مورد مطالعه شامل؛ آذربایجان، ارودن، ازبکستان، اندونزی، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، تونس، سودان، قرقیزستان، قزاقستان، لبنان، مصر، هند میباشد.قلمرو زمانی تحقیق در بازه 2009 الی 2019 میباشد. برای جمعآوری آمار و اطلاعات کمی مورد نیاز از جداول آماری و بانکهای اطلاعاتی جهانی و صندوق بین المللی پول و ازمدل اقتصادی سنجی پانل خودرگرسیونی ساختاری استفاده شده است. با استفاده آزمون فیشر و آزمون هم انباشتگی جوهانسن ایستایی و روابط بلند مدت متغیرها مورد بررسی قرار گرفت نشان داده شد همه متغیرها در سطح صفر و بر اساس نتایج آمارهاثرو حداکثرمقدارویژهپنج رابطه بلند مدّت در سطح 0.95بین متغیرها وجود دارد. در ادامه با استفاده تحلیل شوکها و تجزیه واریانس نشان داده شد کهشاخص اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصاد کشورهای اسلامی تأثیر گذار میباشند The Effects of Knowledge-Based Economy Index on the Economic Growth of Islamic Countries (Martin Barrow Test Model) Maqdad Mahmoodi NematFalihi MarjanDamankeshideh ShahriarNessabian Knowledge is the source of economic growth and productivity growth, and its production and accumulation is at the top of the list of countries. Meanwhile, knowledge-based economics has become doubly important due to its emphasis on the knowledge component in economic issues. In this article, an attempt has been made; By theoretically explaining and designing a model and using econometric methods to investigate the impact of knowledge-based economy on the economic growth of Islamic countries (Barrow Salai Martin model test) so that the empirical effect of this relationship can be analyzed. . The statistical population of this study includes Islamic and multi-religious countries (a large part of the Muslim population). Based on the availability of information from the studied countries, including; Azerbaijan, Jordan, Uzbekistan, Indonesia, Iran, Pakistan, Tajikistan, Turkey, Tunisia, Sudan, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Lebanon, Egypt, India. The scope of the research is from 2009 to 2019. To collect the required statistics and quantitative information, statistical tables and global databases and the International Monetary Fund and the economical model of structural autoregression panel have been used. Using Fisher test and Johansen co-integration test, static and long-run relationships of variables were examined. It was shown that all variables are at zero level and based on the results of effect statistics and maximum eigenvalue, there are five long-term relationships at 0.95 level between variables. Then, using shock analysis and analysis of variance, it was shown that the knowledge-based economy index affects the economic growth of Islamic countries. Keyword: Economic index, knowledge base, economic growth, Islamic countries JEL Classification: O31 ، O32 ، O34، O50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: شاخص اقتصاد؛ دانش بنیان؛ رشد اقتصاد؛ کشورهای اسلامی. طبقه بندی JEL : O31؛ O32؛ O34؛ O50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اثرات شاخص اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصاد کشورهای اسلامی ( مدل آزمون بارو سالای مارتین)
مقداد محمودی[1]
مرجان دامن کشیده[2] شهریار نصابیان[3]
چکیده اقتصاد دانش بنیان به دلیل تأکید بر مؤلفـه دانـش در مـسا ئل و امـور اقتـصادی اهمیتی مضاعف یافته است. در این مقاله تلاش شده است؛ تا با تبیین تئوریک و طراحی یک مدل و با استفاده از روشهای اقتصادسنجی به بررسی تاثیر اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی (آزمون مدل بارو سالای مارتین) پرداخته میشود بهگونهای که تأثیر تجربی این ارتباط مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد.جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش شامل کشورهای اسلامی و چندمذهبی (بخش کثیری از جمعیت مسلمان هستند) میباشد. بر اساس دسترس بودن اطلاعات کشورهای مورد مطالعه شامل؛ آذربایجان، ارودن، ازبکستان، اندونزی، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، تونس، سودان، قرقیزستان، قزاقستان، لبنان، مصر، هند میباشد.قلمرو زمانی تحقیق در بازه 2009 الی 2019 میباشد. برای جمعآوری آمار و اطلاعات کمی مورد نیاز از جداول آماری و بانکهای اطلاعاتی جهانی و صندوق بین المللی پول و ازمدل اقتصادی سنجی پانل خودرگرسیونی ساختاری استفاده شده است. با استفاده آزمون فیشر و آزمون هم انباشتگی جوهانسن ایستایی و روابط بلند مدت متغیرها مورد بررسی قرار گرفت نشان داده شد همه متغیرها در سطح صفر و بر اساس نتایج آمارهاثرو حداکثرمقدارویژهپنج رابطه بلند مدّت در سطح 0.95بین متغیرها وجود دارد. در ادامه با استفاده تحلیل شوکها و تجزیه واریانس نشان داده شد کهشاخص اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصاد کشورهای اسلامی تأثیر گذار میباشند. واژههای کلیدی: شاخص اقتصاد، دانش بنیان، رشد اقتصاد، کشورهای اسلامی. طبقه بندی JEL : O31 ، O32 ، O34، O50 1- مقدمه واژه اقتصاد دانشبنیان نخستین بار توسط سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی[i] (۱۹۹۶) ابداع و برای اقتصادهایی که بر اساس تولید، توزیع و استفاده از دانش و اطلاعات قرار دارند تعریف شد. در اقتصاد دانشپایه دانش محرک اصلی رشد، ایجاد ثروت و اشتغال در همه رشته فعالیتهاست. بر اساس این تعریف، اقتصاد دانشپایه تنها به تعداد محدودی صنایع مبتنی بر فناوری بسیار پیشرفته وابسته نیست؛ بلکه در این نوع اقتصاد، همه فعالیتهای اقتصادی به شکلی بر دانش متکی است (داهلمن[ii]، ۲۰۰۰). با ورود این مفهوم به گستره اقتصاد، دانش بهعنوان عامل اصلی تولید، رفاه و موتور رشد اقتصادی در جوامع دانشمحور و درحالتوسعه شناخته شده است (بورکه[iii]، ۲۰۰۰). توجه به نقش دانش در اقتصاد و رشد و توسعه اقتصادی موضوع جدیدی نیست و در نظریههای رشد اقتصادی دانش و فناوری همواره مبحث مهمی بوده است. جوزف شومپیتر به نقش دانش در نوآوری و پویایی اقتصاد توجه کرده و آن را اساس کارآفرینی و تحول اقتصادی معرفیمیکنند (شومپیتر[iv]، ۱۹۳۴). گری بکر[v] (۱۹۷۵) اهمیت آموزش و پژوهش در رشد سرمایه انسانی و بهبود کار آیی اقتصادی را تحلیل میکند. رومر (۱۹۸۷، ۱۹۹۰) نیز با گسترش مدلهای رشد پیشین،مدل پیشرفت درونزای خود را معرفی میکند که مشابه مدل سولو است؛ با این تفاوت که در تابع رومر ذخیره سرمایه و نیروی کار برای تولید با استفاده از ذخیره اندیشه و دانش ترکیبمیشوند(حسینی و همکاران،1397). دانش در عصر حاضر به محرک کلیدی توسعه اقتصادی و اجتماعی مبدل شده است. در سال ۲۰۱۲ صنایع دانش بر، ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را شامل شده است (سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی،2016).بانک جهانی در گزارشی با عنوان «دانش برای توسعه اظهار میکند که در سال ۲۰۰۷، همبستگی ذخیره دانش و توسعه اقتصادی ۸۷ درصد بوده است. هرچند امروزه بهکارگیری دانش بهعنوانیک عامل تولید مهم در اقتصاد نوین شناخته میشود، اما درگذشته تمرکز بر نقش و اهمیت سرمایه و نیروی کار در ادبیات توسعه مسلط بود و این اعتقاد وجود داشت که سطح متفاوت توسعهیافتگی کشورها، ناشی از منابع انسانی و سرمایهای (فیزیکی) آنها است؛ بنابراین، انتظار میرفت، دستیابی کشورهایفقیرتر به این منابع به توسعه بینجامد. هنگامیکه اینبنیانگرایی سرمایه به دلیل عدم تائید توسط شواهد تجربی (ازجمله کشورهای دارای جمعیت و منابع نفتی و معدنی فراوان) مقبولیت خود را از دست داد، سنگ بنای طرح ایجاد محیط مناسب برای توسعه در اقتصاد نوین گذاشته شد.مشاهدات تاریخی و تفاوتهای بین کشورینشاندهنده اختلاف قابلملاحظهای در پسماند مدلهای رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه و کار است(ولیان و همکاران،1392). اینمسئلهبهخصوص با ورود به دوران اخیر که شاهد رشد شتابان فناوری بهصورت خاص و دانش بهصورت عام هستیم، بیشتر قابل ملاحظه است و همانطور که رومر میگوید: «در سطح عمومی، دانش را میتوان مهمترین عامل بالاتر بودن استاندارد زندگی امروز نسبت به قرنهای گذشته دانست؛ مطالعات رشد اقتصادی نشان داده است بخش اعظم افزایش در تولید سرانه در طول زمان ناشی از جزء پسماند یا همان پیشرفت فناوری است.» (منکیو، گرگوری، رومر و ویل[vi]، ۱۹۹۲). اقتصاد دانشبنیان نقش بسیار مهمی در کشورهای مختلف دنیا داشته است. رشد شتابان اقتصادی، رشد تکنولوژی، رشد صنایع تک و رشد اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهها و رشد صادرات (کالایی یا خدمات فنی مهندسی) از دستاوردهای اقتصاد دانشبنیان بوده است. در بررسیهای انجام شده توسط بانک جهانی، کشورهای دانمارک، سوئد، فلاند، هلند، نروژ، کانادا، سوئیس، آمریکا، استرالیا، آلمان، برزیل، روسیه و چین بالاترین شاخص اقتصاد دانشبنیان را در دهه اخیر داشتهاند و کشورهای ایران، هند در ردههای متوسط به پایین و کشورهای سیرا لئون، آنگولا و مالی کمترین شاخص اقتصاد دانشبنیان را به خود اختصاص دادهاند. مسئله تحقیق حاضر، به این صورت شرح داده میشود که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد بینالملل به لحاظ توجه وافر بسیاری از کشورها به کالایباارزشی به نام دانش و نیز فرایند روزافزون جهانیشدن و عضویت تعداد زیادی از کشورها در سازمان تجارت جهانی که نتیجهاش برداشته شدن موانع از سر راه تجارت آزاد و قطع حمایتدولتها از صنایع داخلی است. بارو سالای مارتین این چهارچوب تئوریک را طراحی کرده و هدف اینمقاله آن است که صحت یا عدم صحت مدل بارو[vii]و مارتین[viii]را در کشورهای اسلامی آزمون کند؛ و همچنین حرکت بسیاری از کشورهای اسلامی به سمت اقتصاد دانشبنیان و تولید محصولات دانشبنیان با ارزش افزوده بالا، این سؤال مطرح میشود که آیا رشد اقتصادکشورهای اسلامی از مؤلفههای اقتصاد دانشبنیانتأثیرپذیرفته است؟ برای نیل به پاسخگویی به سؤال در ادامه مقاله بهصورت زیر سازماندهی شده است:در بخش دوم مرور ادبیات، در بخش سوم روششناسی و در بخش چهارم برآورد مدل و تحلیل یافتهها و بخش پنجم نتیجهگیری میباشد.
2- ادبیات تحقیق 2-1- رشد اقتصادی از دیدگاه گورنار میردال، رشد اقتصادی به صورت افزایش در تولید ناخالص ملی تعریف میشود. امروزهباوجودشرایط نامطلوب داخلی و مسائل حاد اقتصادی، بسیاری از کشورهای در حال توسعه در صدد دست یافتن به یک رشد اقتصادی مستمر و پایدار هستند. کنترل از طرف دولت در این کشورها، باعث کاهش کارآیی در اقتصاد گردیده و در حالیکه دولتها به بهره برداری از امکانات موجود در جهت افزایش سرمایه گذاری اهتمام میورزند، چون این قبیل سرمایه گذاری ها در بخش هایی از اقتصاد انجام می شود که در سطح کمی از کارآیی قرار دارند، امکان یک رشد پایدار، آسان نیست. در حالیکه یک رشد اقتصادی پایدار محتاج به انباشت منابع بهرهور است، خود می تواند به بهره وری و کارآیی در استفاده از منابع مزبور کمک کند. تجربه کشورهای در حال توسعه نشان داده که رشد بهرهوری در بخش صادرات معمولا بیشتر است و یک رژیم صادراتی آزاد و بدون محدودیت، میتواند نقش مؤثری در رشد بهرهوری ایفا کند. بنابراین پیش از هر گونه سرمایه گذاری جدید در کشورهای در حال توسعه، باید سیاستهای تجاری این کشورها مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد (رحیمی بروجردی،۱۳۷۴).
2-2- بررسی عوامل مؤثر بر رشد اقتصاد امروزه اقتصاددانان بر این نظرند که وجود تصمیمسازانی چون نهادهای کارآمد پولی، مالی و یک سیستم نظارتی کارآمد که قواعد بازی معاملات اقتصادی را رقم زند، برای داشتن رشد تولید ملی بالا و پایدار ضروری است. وجود نهادهای قوی در جهت حمایت از حق مالکیت و ساز و کار اجرای قراردادها، مهمترین عاملی است که میتواند به بسط و توسعه سرمایهگذاریها و افرایش کارایی و حمایت عقلانی از دو عامل کلیدی ،یعنی کار و سرمایه در جامعه کمک کند. جوامع در حال توسعه تقریبا فاقد این عنصر نهادی هستند اما بسیاری از این کشورها با وجود این ضعف توانستهاند به رشد اقتصادی مطلوبی دست یابند. نتایج یک تحقیق توسط صندوق بینالمللی پول برای 47 کشور در حال توسعه که رشد تولید ملی پایدار را برای یک دوره زمانی 7 ساله بیش از 3 درصد مبنا قرار داده بودند، حاکی از آن است که کشورهایی که رشد تولید ملی بالایی را دارند، بر ضعف نهادی که مانع تحقق اهداف کلان اقتصادی همچون اشتغال بالا و تورم پایین شود، فائق آمدهاند. دومین عامل تحول در ترکیب صادرات این کشور ها بوده است. اساسا در ادبیات رشد اقتصادی، توجهی خاص به تجارت خارجی به عنوان عامل رشد معطوف شده است. توسعه تجارت بین الملل، منجر به افزایش تخصص و کارایی در بخشهای صادراتی شده و در نهایت، باعث تخصیص مجدد منابع از بخش های غیرتجاری و غیرکارآ به بخش های تجاری می گردد که این پدیده می تواند به رشد تولید کمک نماید. پس از سال 1970 ، کشورهایی نظیر هنگ کنگ، مالزی و سنگاپور، به رغم کوچک بودن، از بالاترین نسبت صادرات به تولید ناخالص داخلی برخوردار بوده اند. کره جنوبی، اندونزی و تایلند با سیاستهای جایگزینی واردات، توسعه خود را شروع اما همگی به سوی گسترش صادرات روی آورده اند. این امر که به همراه افزایش سهم سرمایه گذاری در تولید ناخالص داخلی نیز همراه بوده است، در رشد اقتصادی این کشورها به ویژه در دو دهه اخیر حایز اهمیت بسیار بوده است. (علمخواه و صادقی شاهدانی،1394). همانگونه که تولید یک کالای خاص تابع عوامل تولید به کار رفته در تولید آن کالا است، تولید ملی نیز تابع عوامل تولید در سطح ملی میباشد. عوامل تولید به طورکلی به چهار گروه تقسیمبندی میشوند که در تابع تولید ملی در زیر مشخص شدهاند: GNP= F(R , K , L , T) (2-1)
در تابع بالا GNPتولیدناخالص ملیR , K , L , Tبه ترتیب منابع طبیعی ( زمین) ،سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی هستند .
2-3- مدل رشدتحقیق و توسعه این مدل نسخه ساده شده مدل هایR & D و رشد است که توسط پل رومر(۱۹۹۰)، گراسمن و هلپمن (۱۹۹۱) و آقیون و هوویت (۱۹۹۲) توسعه داده شده است. این مدل شامل چهار متغیر است: کار (L)، سرمایه (K)، فناوری و تولید یا محصول (Y). در این مدل، زمان را پیوسته در نظر میگیریم. در اینجا دو بخش داریم: یکی بخش تولید کننده کالا که محصول Y را تولید می کند و دیگری بخش R & D است که به موجودی دانش اضافه می کند. نیروی کار به دو قسمت تقسیم می شود؛ درصدی از آن که با نشان می دهیم به بخش R & D و بخش دیگر (یعنی -1) نیز به بخش تولید کننده کالا اختصاص مییابد. مشابه آن، سرمایه نیز بین این دو بخش تقسیم می شود؛ به تولید دانش و -1به تولید کالا اختصاص مییابد. و برونزا هستند. فرض می شود که هر دو بخش از کل موجودی دانش (A) استفاده می کنند، در واقع فرض بر این است که موجودی دانش (A) به گونهای است که برای هر دو بخش قابل استفاده است؛ لذا بین این دو بخش تقسیم نمی شود. تابع تولید کالاها (Y) در زمان برابر است با: (2-2-)
تابع تولید فوق، مشابه تابعی است که در مدلهای قبلی استفاده کردهایم، با این تفاوتی: بخشی از کار و سرمایه به تولید کالا اختصاص مییابد. تولید ایدههای جدید یا انباشت دانش معادل با تغییر در موجودی دانش ( ) است انباشت دانش ( ) بستگی به اختصاص نهاده های کار، سرمایه و دانش دارد. تابع تولید دانش جدید با ایده های جدید عبارت است از: (3-2) پارامتر انتقال می باشد. توجه کنید که تابع تولید دانش متضمن هیچ فرض خاصی در مورد بازده به مقیاس نیست. در ، واقع در معادلة (2-26) فرض کردهایم که برای تولید کالاها، بازه به مقیاس ثابت برقرار است، امابرای تولید دانش چنین فرضی را به کار نمی بریم. بازده به مقیاس ثابت بدان معنا است اگر نهاده ها را دو برابر کنیم، تولید نیز دو برابر می شود. این بدان معنا است که نهاده های جدید دقیقا به اندازه نهاده های قبلی می توانند محصول تولید کنند. اگر برای تولید دانش، این فرض را به کار ببریم بدان معنا است که دانش جدید دقیقا مشابه دانش قبلی است. به عبارت دقیقتر ، ایده های جدید مشابه دانش قبلی می تواند منجر به تولید دانش گردد. بدیهی است که فرض بازده به مقیاس ثابت را نمیتوان برای ( ) به کار برد. زیرا دو برابر شدن موجودی دانش (A) الزاما منجر به دو برابر شدن کشف دانش ( ) نمیشود؛ ممکن است آن را بیش از دو برابر با کمتر از دو برابر، افزایش دهد. ضریب اثر موجودی دانش را بر موفقیتR & D نشان می دهد. این اثر میتواند در هر جهتی عمل کند. از یک طرف، اکتشافات قبلی ممکن است ایده ها و ابزاری را ارائه دهد که اکتشافاتآتی را سادهتر کنند. در این حالت، مثبت است. از طرف دیگر، ممکن است ساده ترین و اکتشافات، ابتدا حاصل شوند. در این حالت، هنگامی که موجودی دانش بیشتر می شود، اکتشافاتجدید دشوارتر می شوند و لذا منفی خواهد بود. به دلیل چنین مباحثی، هیچ فرض خاصی در مورد مطرح نمیکنیم. مانند مدل سولو، نرخ پس انداز برونزا و ثابت است. علاوه بر این، فرض میکنیم که استهلاک: وجود ندارد. فرض برابری انباشت سرمایه ( ) با پس انداز (sY) را به صورت زیر می نویسیم: (4-2)
نرخ رشد جمعیت (n) را برونزا و ثابت در نظر میگیریم. برای سادگی فرضمیکنیم که نرخ رشد جمعیت نمیتواند منفی باشد: n (5-2) همچنین فرض می کنیم که مقادیر اولیه LوK , Aمعین و ثابت هستند. آنجا که این مدل دارای دو متغیر وضعیتA و K است که رفتار آنها درونزا است، لذا را در مقایسه با مدل سولو، پیچیدهتر است. بنابراین، بحث را با بررسی مدل بدون سرمایه کنیم،یعنی و را برابر صفر میگیریم. این حالت ساده می تواند بسیاری از نتایجاصلی این مدل را ارائه کند.
هنگامی که سرمایه را از مدل حذف می کنیم، تابع تولید را به صورت زیر می نویسیم: (2-6)
تابع تولید دانش نیز به ازای عبارت است از:معادله (2-9-) دلالت بر آن دارد که تولید سرانه نیروی کار متناسب با A بوده و نرخ رشد تولید آن برابر با نرخ رشد A است. بنابراین، بحث را بر پویاییA متمرکز می کنیم که توسط معادله (2-9) توصیف می شود. با تقسیم طرفین (2-9) بر A خواهیم داشت: با تعریف خواهیم داشت: (7-2)
نرخ رشد در زمانt است. ابتدا لگاریتم معادله فوق را حساب می کنیم:
با مشتق گیری نسبت به طرفین معادله فوق و تعریف خواهیم داشت: (8-2)
با ضرب طرفین در خواهیم داشت: (9-2)
برای توصیف جزئیات این مدل و نحوه تعیین نرخ رشد A (یعنی ) که نرخ رشد بلندمدت درآمد سرانه را تعیین میکند.
2-4- بررسی اثرات شاخص اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصاد کشورهای اسلامی توجه به نقش دانش در اقتصاد و رشد اقتصادی موضوع جدیدی نیست، به نحوی که آدام اسمیت[ix]در قرن هجدهم به نقش تخصص در تولید و اقتصاد توجه داشته و فردریک لیست[x] تأکید میکند که خلق و توزیع دانش به بهبود کارایی در اقتصاد کمک شایان توجهی میکند. طرفداران شومپیتر[xi] نظیر هیرشمن[xii] گالبرایت[xiii] و گودوین[xiv] به نقش ابداع و نوآوری در پویایی اقتصاد توجه خاصی داشته و رومر و گروسمن[xv] نیز با ارایه نظریه جدید در زمینه سرمایه انسانی، نقش عمده ای برای علم و دانش در رشد بلند مدت اقتصادی قائل میشوند(محمدزاده،2005). بعضی از اقتصاددانان با توجه به استدلالهایی که دارند و شواهدی که میآورند فاز جدید توسعه را اقتصاد دانش مینامند. بعضی دیگر از اقتصاددانان با عنایت به ظهور اقتصاد دانش به عنوان فاز جدید توسعه اقتصادی و مبتنی بر دانش شدن سیستم های اقتصادی، نظریه اقتصاد مبتنی بر دانش یا نظریه اقتصاد یادگیری را مطرح کردهاند. جامعه جهانی به طور عام و جوامع توسعه یافته به طور خاص در حال ورود به مرحله جدیدی از توسعه هستند که اصطلاحا جامعه دانش و سامانه اقتصادی آن را اقتصاد دانش میگویند. به هر سامانه اقتصادی در این مرحله از توسعه اصطلاح اقتصاد مبتنی بر دانش میگویند(انتظاری،2004). از نظر OECD (۱۹۹۶) اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که مستقیماً بر اساس تولید، توزیع و مصرف دانش شکل گرفته باشد و سرمایهگذاری در دانش و صنایع دانش پایه مورد توجه خاص قرار گیرد (مرنرنژاد،2005).در اقتصاد دانش بنیان، دانش محرک اصلی رشد، ایجاد ثروت و اشتغال در تمامی رشته فعالیتها است. براساس این تعریف اقتصاد دانشبنیانتنها بستگی به تعداد محدودی صنایع مبتنی بر فناوری بسیار پیشرفته ندارد بلکه در این نوع اقتصاد، کلیه فعالیت های اقتصادی به شکلی بر دانش متکی است، حتی فعالیت هایی نظیر معدن و کشاورزی که اقتصاد قدیمی خوانده می شوند(وحیدی،2002). در این اقتصاد که سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی از رشته فعالیتهای مبتنی بر دانش و دانش بر مانند صنایع با فناوری برتر و متوسط و خدمات مالی و تجاری دانش بنیان است، دانش بیش از عوامل ستی نظیر، کار و سرمایه موجب تولید میشود و ارزش بسیاریاز شرکت های نرم افزاری و فناوری زیستی، نه ناشی از دارایی های فیزیکی آنان، بلکه ناشی از سرمایه هایی غیر آنها یعنی دانش، مجوزها و امتیازهای علمی آنها می باشد (عمادزاده،2006). دانش را می توان ذخیره انباشته شده ای از اطلاعات و مهارت ها دانست که از مصرف اطلاعات توسط گیرنده اطلاعات حاصل می شود . در تعریفی دیگر بیان شده که دانش شامل جریانی از تجربیات، ارزش ها، اطلاعات موجود و نگرش های کارشناسی نظام یافته است که چارچوبی برای ارزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات جدید به دست می دهد. سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (2000 ,APEC) دستیابی، ایجاد، انتشار و مصرف دانش را از اجزای اصلی اقتصاد دانش بنیان میداند، در حالی که سازمان اقتصادی همکاریهای توسعهای (1996 ,OECD)به سه مرحله تولید، توزیع و مصرف دانش اشاره می کند. در تقسیم بندی دیگری، استیونس[xvi] دانش را به دو نوع نظری و عملی تقسیم می کند؛ دانش نظری را دانش رمزبندی شده قابل تبدیل به اطلاعات و دانش عملی را شامل مهارت هایی از قبیل پینش و آفرینش تعریف می نماید(استیونس،1998). 2-5- پشینه تحقیق پایتختی اسکویی واکبری (1397)در مقالهای به بررسی تأثیر اقتصاد دانشبنیان بر توسعه بازارهایمالی: یک مطالعه هم انباشتگی پانلی با رویکرد الگوی خودتوضیح با وقفههای گسترده پرداختند. نتایج برآوردها حاکی از آن است که تأثیر تمامی شاخصهای اقتصاد دانش بنیان بر شاخص بازار سرمایه (نسبت ارزش سهام معامله شده در بازار بورس بر تولید ناخالص داخلی و بازار پول اعتبارات ارائه شده توسط سیستم بانکی) مثبت است. راغفر و همکاران(1397) در مقالهای به بررسی تأثیر مؤلفههای اقتصاد دانش بر کارآفرینی در کشورهای منتخب پرداختند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان در چارچوب تعریف بانک جهانی (آمـوزش و منـابع انسـانی، نظـام نوآوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رژیمهای اقتصادی و نهادی) بر کارآفرینی نوپا در گروهـی از کشورهای منبع محور (10 کشور از جمله ایـران) و نـوآوری محـور (18کشـور) بـا اسـتفاده از تکنیک پانلدیتا و به روش گشتاورهای تعمیم یافته(GMM)طی دورهی زمـانی 2015-2008 است. نتایج پژوهش نشان میدهـد کـه در کشـورهای منبـع محـور ، تمـام مؤلفـههـای اقتصـاد دانشبنیان به غیر از متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اثری مثبت و معنادار بر کارآفرینی طی دوره مورد مطالعه دارند. درکشورهای نوآوری محور نیز تمام مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان تـأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی داشتهاند. کیم و همکارانش[xvii] (۲۰۱7) کار خود با عنوانتفاوت بین تاثیر گذاری دانش علمی و دانش تکنولوژیک بر رشد اقتصادی؛ مقایسه سیاست های علمی و تکنولوژیک در شرق آسیا و آمریکای لاتین به مقایسه تطبیقی ارتباط بین انواع دانش و رشد اقتصادی در منطقه شرق آسیا و آمریکای لاتین پرداختهاند. این محققان با بررسی داده های تابلویی ۵۸ کشور در دو منطقه ذکر شده و با استفاده از تکنیکهای اقتصاد سنجی نشان دادند که در هر دو منطقه، دانش به عنوان یک مولفه تاثیر گذار بر رشد تولید ناخالص ملی، دارای اثر مثبت و معنی دار هست، اما آنچه باعث تفاوت در رشد اقتصادی این دو نقطه و پیشی گرفتن شرق آسیا نسبت به آمریکای لاتین شده، تمرکز بر دانش تکنیکال در مقابل دانش بنیادی است. آنتونلی و همکارانش[xviii] (۲۰۱8) در مطالعه خود با عنوان «دانش آکادمیک و رشد اقتصادی» به بررسی چگونگی تاثیر شاخص دانش بر رشد اقتصادی پرداختهاند. آنها با بهرهگیری از تابع تولید کاب داگلاس و تعداد فارغ تحصیلان دانشگاهها در رشته های مختلف به بررسی میزان اثر گذاری رشد این مولفه ها بر رشد اقتصادی پرداخته اند. آنها با استفاده از داده های تابلویی ۱۶ کشور OECD طی دوره ۲۰۰۸–۱۹۹۸از روش اقتصادسنجی به تخمین ضرایب تاثیر گذار بر رشد اقتصادی پرداختند. جمع بندی آنها بر این واقعیت مهر تایید گذاشته که دانش نقش قابل توجهی در رشد اقتصادی کشورهای مورد بررسی داشته است، اما از میان رشته های علوم طبیعی، اجتماعی، پزشکی و انسانی دو گروه اول بیشترین تاثیر بر رشد اقتصادی را نشان میدهند.
3- روش تحقیق این مطالعه از حیث هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها و اطلاعات توصیفی از نوع علی میباشد.روش ﺷﻨﺎﺳﻲ از ﻧﻮع ﭘﺲ روﻳﺪادی اﺳﺖ. در این تحقیق تلاش شده است؛ تا با تبیین تئوریک و طراحی یک مدل و با استفاده از روشهای اقتصادسنجی به بررسی تاثیر اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی (آزمون مدل بارو سالای مارتین) پرداخته میشودبهگونهای که تأثیر تجربی این ارتباط مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد.جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش شامل کشورهای اسلامی و چندمذهبی (بخش کثیری از جمعیت مسلمان هستند) میباشد. بر اساس دسترس بودن اطلاعات کشورهای مورد مطالعه شامل؛ آذربایجان، ارودن، ازبکستان، اندونزی، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، تونس، سودان، قرقیزستان، قزاقستان، لبنان، مصر، هند میباشد. قلمرو زمانی تحقیق در بازه 2009 الی 2019 میباشد. برای جمعآوری آمار و اطلاعات کمی مورد نیاز نیز، از جداول آماری و بانکهای اطلاعاتی جهانی و صندوق بین المللی پول استفاده شده است.
3-1- تعریف مدل تحقیق هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تاثیر اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی میباشد برای بررسی فرضیههای پژوهش از مدل پایهای اقتصاد سنجی برگرفته ازمطالعات رشد اقتصادی مدل بارو سالای مارتین به شرح زیر است استفاده خواهد شد:
:رشد اقتصادی (تولیدناخالصداخلی)، :آموزش و منابع انسانی، :زیر ساختهای اطلاعات و ارتباطات، : رژیم نهادی و اقتصادی، : موجودی سرمایه خالص : تسهیلات و اعتبارات بانکی
4- تجزیه و تحلیل برای بررسی تاثیر اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی ازمدل اقتصادی سنجی پانل خودرگرسیونی ساختاری استفاده خواهد شد.که به شرح زیر است: 4-1- بخش اول آمار توصیفی اولین گام در تحلیل آماری، تعیین مشخصات خلاصهشده دادهها و محاسبه شاخصهای توصیفی میباشد به شرح و نمودارهای زیر میباشد:
نمودار(4-1) نمودار رشد اقتصادی کشورهای اسلامی مورد مطالعه در بازه زمانی 2009 الی 2019 رانشان میدهد؛ بیشترین و کمترین رشد اقتصادی کشورهای اسلامی مورد مطالعه مربوط به کشور مصر و کشور سودان میباشد.
نمودار(4-1): نمودار رشد اقتصادی کشورهای مورد مطالعه منبع: یافتههای پژوهشگر
نمودار(4-2): نمودار رشد آموزش و منابع انسانی در کشورهای اسلامی مورد مطالعه منبع: یافتههای پژوهشگر
نمودار(4-3) نمودار رشد زیر ساختهای اطلاعات و ارتباطات در کشورهای اسلامی مورد مطالعه در بازه زمانی 2009 الی 2019 رانشان میدهد؛ بیشترین و کمترین رشد زیر ساختهای اطلاعات و ارتباطات در کشورهای اسلامی مورد مطالعه مربوط به کشورهای سودان و مصر میباشد. نمودار(4-3): نمودار رشد زیر ساختهای اطلاعات و ارتباطات در کشورهای اسلامی مورد مطالعه منبع: یافتههای پژوهشگر
نمودار(4-4) نمودار رشد رژیم نهادی و اقتصادی(سهولت کسب و کار) در کشورهای اسلامی مورد مطالعه در بازه زمانی 2009 الی 2019 رانشان میدهد؛ بیشترین و کمترین رشد رژیم نهادی و اقتصادی (سهولت کسب و کار) در کشورهای اسلامی مورد مطالعه مربوط به کشور اذربایجان میباشد.
نمودار(4-4):رشد رژیم نهادی و اقتصادی(سهولت کسب و کار) در کشورهای اسلامی مورد مطالعه منبع: یافتههای پژوهشگر
نمودار(4-5) نمودار رشد موجودی سرمایه خالص در کشورهای اسلامی مورد مطالعه در بازه زمانی 2009 الی 2019 رانشان میدهد؛ بیشترین و کمترین رشد موجودی سرمایه خالص در کشورهای اسلامی مورد مطالعه مربوط به کشورهای قیرقزستان و ازبکستان میباشد.
نمودار(4-5) نمودار رشد موجودی سرمایه خالص در کشورهای اسلامی مورد مطالعه منبع: یافتههای پژوهشگر
نمودار(4-6) نمودار رشدتسهیلات و اعتبارات بانکی در کشورهای اسلامی مورد مطالعه در بازه زمانی 2009 الی 2019 رانشان میدهد؛ بیشترین و کمترین رشدتسهیلات و اعتبارات بانکی در کشورهای اسلامی مورد مطالعه مربوط به کشورهای مصر و پاکستان میباشد.
نمودار(4-6) نمودار رشدتسهیلات و اعتبارات بانکی در کشورهای اسلامی مورد مطالعه منبع: یافتههای پژوهشگر
4-2- آزمون مانایی متغیرها بهمنظور توضیح دادن ارتباطهای بلندمدت در یک مدل اقتصادسنجی کلان مناسب باید قبل از انجام هرگونه برآوردی میبایست به این سال اساسی جواب داده شود: آیا متغیرهای مدل ایستا هستند؟ یا خیر؟ در این پژوهش ایستایی متغیرها با استفاده از آزمون فیشر مورد بررسی قرار گرفت که به شرح جدول(4-1) میباشد.
جدول(4-1): بررسی مانایی متغیرهای تحقیق
منبع: یافتههای پژوهشگر
جدول(4-1) نشان میدهد ، با استفاده از آزمونفیشر ایستایی یا مانایی متغیرههای تحقیق بررسی شد. با توجه به نتایج جدول(4-1) آماره آزمون(t) محاسبه شده برای متغیرهای پژوهش؛ رشد اقتصادی ، رشد آموزش و منابع انسانی ، رشد زیر ساختهای اطلاعات و ارتباطات ، رشد رژیم نهادی و اقتصادی (سهولت کسب و کار) ، رشد موجودی سرمایه خالص و رشدتسهیلات و اعتبارات بانکی سطح خطا کمتر از 0.05 می باشد و ایستا بودن متغیرها در سطح صفر مورد قبول واقع میشود. پس نتیجه گرفته میشود تمام متغیرهای تحقیق در سطح ایستا میباشند.
4-3- تعیین طول وقفه مناسب در مدل از آنجایی که بهترین معیار برای تعیین وقفه بهینه معیار شوارتز بیزین میباشد. ولی در این پژوهش معیار شوارتز بیزین وقفه بهینه صفر را نشان میدهد، لذا برای تعیین وقفه بهینه از معیار آکائیک (AIC) استفاده میشود. در جدول(4-2) معیار آکائیک (AIC) وقفه بهینه یک را نشان میدهد، پس نتیجه گرفته میشود بر اساس معیار آکائیک (AIC)بهترین وقفه یک میباشد.
4-4- آزمون هم انباشتگی مدل برای انجام آزمون همانباشتگی، از آزمون هم انباشتگی جوهانسن آماره اثر و حداکثر مقدار ویژه استفاده میشود. با توجه تعیین وقفه بهینه یک نتایج آزمون جوهانسن در جدول(4-3) بر اساس آماره اثرو آماره حداکثر مقدار ویژه نشان میدهد؛ پنج رابطه بلند مدّت در سطح 0.95بین متغیرها وجود دارد.
جدول(4-3): نتایج آزمون تعیین مرتبه همگرایی در مدل
4-5- برآورد مدل تحقیق براساس روش خود رگرسیون برداری پنل مدل را با روش خودرگرسیونی برداری پنل با وقفه بهینه یک مورد برازش قرار می دهیم ، نتایج و معادله مدل در جدول زیر(4-5)آمده است. برای تفسیر نتایج به این نکته باید توجه کرد که اساساً در تخمین دستگاه معادلات ضرایب و درصد توضیح دهندگی پارامترهای الگو ، اهمیت روشهای تک معادله را ندارند و انتظار نمیرود که کلیه ضرایب برآورده شده مربوط به وقفه متغیرها از نظر آماری معنادار باشند. اما ممکن است که ضرایب در مجموع براساس آماره Fمعنادار بوده باشند. به عبارتی در حالت کلی آماره آزمون Fمعنیدار بودن ضرایب را در مجموع تأیید میکنند نتایج معادله بدست آمده بر اساس آزمون خود رگرسیونی(VAR) به شرح جدول(4-4) میباشد: جدول (4-4): نتایج برآورد الگوی رگرسیون خود برداری VAR
منبع: یافتههای پژوهشگر
نتایج جدول (4-4) نشان میدهد آماره F بیانگر معناداری کل رگرسیون بدست آمده است. به عبارتی این فرضیه که ضرایب متغیرهای مستقل مدل میتوانند صفر باشند رد میشود ولی کل رگرسیون معنیدار است. آماره R2 که بیانگر قدرت توضیح دهندگی مدل ها را بیان میکند که ضریب تعدیل شده برابر با 98 درصد است. به عبارتی 98درصد از تغییرات متغیر وابسته(رشد اقتصادی) به وسیله متغیرهای مستقل (رشد اقتصادی یک دوره گذشته ، رشد آموزش و منابع انسانی یک دوره گذشته ، رشد زیر ساختهای اطلاعات و ارتباطات یک دوره گذشته ، رشد رژیم نهادی و اقتصادی (سهولت کسب و کار) یک دوره گذشته ، رشد موجودی سرمایه خالص یک دوره گذشته ، رشد تسهیلات و اعتبارات بانکی یک دوره گذشته توضیح داده شده است. 4-6- تحلیل شوک داده ها و مدت استهلاک آنها معمولاً در استنتاج مربوط به یک الگوی خود رگرسیونبرداری پنل، به توابع واکنش ضربهای و تجزیه واریانس توجه میشود یک واکنش ضربهای مولفههای مربوط به متغیرهای درونزا را به شوکها با جهشهایی که متغیرهای خاصی وارد می شود تفکیک میکند سپس تأثیر تغییر در جهش به اندازه یک انحراف معیار شوکهای مقادیر جاری و آینده متغیرهای درونزا را مشخص میکند. ما تأثیر این شوک را طی برنامه 10 ساله مورد بررسی قرار میدهیم. نتایج نمودارها نشان میدهد که هرگاه تکانه یا شوکی به اندازه یک انحراف معیار بر متغیر رشد اقتصادی (تولید ناخالص داخلی) اعمال گردد چه تأثیری بر روی متغیرها تحقیق دارد. در نمودار(4-7) اثر شوک بر روی خود متغیر رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد؛ از سال اول الی سال سوم با اثر شوک مثبت ولی بصورت نرخ کاهنده در حال کاهش میباشد، از سال سوم الی پنجم اثر شوک منفی ولی بصورت نرخ کاهنده در حال کاهش میباشد، از سال پنجم الی هفتم اثر شوک منفی ولی بصورت فزاینده در حال افزایش است، از سال هفتم الی سال هشتم اثر شوک مثبت ولی یکنواخت میباشد از سال هشتم الی سال دهم اثرشوک که رفته رفته اثر این شوک کاهش یافته و ناپدید میشود. در نمودار(4-7) اثرشوک متغیر رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) بر روی رشد آموزش و منابع انسانی کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد؛ از سال اول الی سال دوم اثر شوک مثبت ولی بصورت نرخ فزاینده در حال افزایش میباشد، از سال دوم الی پنجم اثر شوک مثبت ولی بصورت نرخ کاهنده در حال کاهش میباشد، از سال پنجم الی دهم اثر شوک ثابت است که رفته رفته اثر این شوک کاهش یافته و ناپدید میشود.اثرشوک متغیر رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) بر روی رشد آموزش و منابع انسانی کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد؛ اثر شوک مثبت دارد. در نمودار(4-7) اثرشوک متغیر رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) بر روی رشد زیرساختهای اطلاعات و ارتباطات کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد؛ از سال اول الی سال دوم اثر شوک مثبت ولی بصورت نرخ فزاینده در حال افزایش میباشد، از سال دوم الی سوم اثر شوک مثبت ولی بصورت نرخ کاهنده در حال کاهش میباشد، از سال سوم الی چهارم اثر شوک منفی ولی در حال افزایش میباشد، از سال چهارم تا پنجم اثر شوک مثبت ولی ثابت و یکنواخت است، از سال پنجم الی ششم اثر شوک منفی در حال کاهش میباشد، از سال ششم الی هفتم اثر شوک منفی ولی در حال افزایش است، از سال هفتم الی دهم اثر شوک ثابت میباشد که رفته رفته اثر این شوک کاهش یافته و ناپدید می شود. در نمودار(4-7)اثرشوک متغیر رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) بر روی رشد رژیم نهادی و اقتصادی (سهولت کسب و کار) کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد؛ از سال اول الی سال سوم اثر شوک منفی ولی بصورت نرخ کاهنده در حال کاهش میباشد، از سال سوم الی چهارم اثر شوک منفی ولی بصورت نرخ فزاینده در حال افزایش میباشد، از سال چهارم الی پنجم اثر شوک مثبت ولی در حال افزایش میباشد، از سال پنجم الی ششم اثر شوک مثبت ولی کاهنده در حال کاهش است، از سال ششم الی الی دهم اثر شوک ثابت میباشد که رفته رفته اثر این شوک کاهش یافته و ناپدید میشود. در نمودار(4-7)اثرشوک متغیر رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) بر روی رشد موجودی سرمایه خالص کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد؛ از سال اول الی سال سوم اثر شوک تقریبا ثابت و یکنواخت و خیلی اندک میباشد، از سال سوم الی چهارم اثر شوک مثبت ولی بصورت نرخ فزاینده در حال افزایش میباشد، از سال چهارم الی پنجم اثر شوک مثبت ولی در حال کاهش میباشد، از سال پنجم الی ششم اثر شوک منفی ولی در حال افزایش است، از سال ششم الی دهم اثر شوک ثابت میباشد که رفته رفته اثر این شوک کاهش یافته و ناپدید میشود. در نمودار(4-7) اثرشوک متغیر رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) بر روی رشد تسهیلات اعطایی بانکهای کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد؛ از سال اول الی دوم اثر شوک مثبت ولی با نرخ فزاینده در حال افزایش میباشد، از سال دوم الی سوم اثر شوک مثبت ولی در حال کاهش میباشد، از سال سوم الی چهارم اثر شوک مثبت ولی با نرخ فزاینده در حال افزایش میباشد، از سال چهارم الی هفتم اثر شوک مثبت ولی در حال کاهش و از سال هفتم الی دهم اثر شوک ثابت میباشد که رفته رفته اثر این شوک کاهش یافته و ناپدید میشود.
نمودار(4-7): نمودار اثر تحلیل شوکها منبع: یافتههای پژوهشگر
4-7- تجزیه واریانس مدل تجزیه واریانس، مقولهای است که بعد از واردآمدن شوک مطرح میشود که یکی از کاربردهای مدل های رگرسیون برداری است. در ستون اول جدول SE که خطای پیشبینی متغیرهای مربوطه را طی دورههای مختلف (10)ساله نشان میدهد به دلیل اینکه خطای پیش بینی هر سال، روی خطای پیش بینی سال بعد تأثیر میگذارد، طی دوره زمانی با گذشت زمان، خطای پیش بینی در حال افزایش است. جدول(4-5)10 خطای پیشبینی برای 10دوره را نشان میدهد؛ به این معنی که در طول این10 دوره، اثر هر یک از متغیرهای توضیحی بر روی متغیر ر رشد اقتصادی( رشدتولید ناخالص داخلی) چقدر است. جدول(4-5) اثر تجزیه واریان سرشد اقتصادی(رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه را نشان میدهد در سال اول 100 درصد متغیر توسط خود متغیر توضیح داده میشود. در سال دوم166/94درصد تغییرات، سال سوم 852/92درصد از سال چهارم 64/91 درصد، سال پنجم35/91 درصد، سال ششم 155/91 درصد، سال هفتم 135/91درصد، سال هشتم 130/91درصد، سال نهم 10/91 درصد، سال دهم09/91 درصد میزان توضیحدهی از سوی خود متغیر(رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد. اثر رشد آموزش و منابع انسانی بر روی رشد اقتصادی(رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه در جدول(4-5) نشان میدهد در سال اول100درصد متغیر توسط خود متغیر وابسته رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود. در سال دوم125/1 درصد، سال سوم 306/1درصد، سال چهارم393/1درصد، سال پنجم424/1 درصد، سال ششم426/1درصد، سال هفتم 429/1درصد، سال هشتم431/1درصد، سال نهم 432/1درصد و سال دهم432/1درصد تغییرات رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) توسط متغیر رشد آموزش و منابع انسانی کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود.اثر رشد زیرساختهای اطلاعات و ارتباطات بر روی رشد اقتصادی(رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه در جدول(4-5) نشان میدهد در سال اول در سال اول100درصد متغیر توسط خود متغیر وابسته رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود. در سال دوم093/4درصد، سال سوم 826/4درصد، سال چهارم697/4 درصد، سال پنجم671/4درصد، سال ششم746/4درصد، سال هفتم 745/4درصد، سال هشتم745/4درصد، سال نهم 752/4درصد و سال دهم753/4درصد تغییرات رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) توسط متغیر رشد زیرساختهای اطلاعات و ارتباطات کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود. اثر رشد رژیم نهادی و اقتصادی (سهولت کسب و کار) بر روی رشد اقتصادی(رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه درجدول(4-5) نشان میدهد در سال اول در سال اول100درصد متغیر توسط خود متغیر وابسته رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود. در سال دوم038/0درصد، سال سوم 311/0درصد، سال چهارم973/0درصد، سال پنجم155/1درصد، سال ششم165/1درصد، سال هفتم 169/1درصد، سال هشتم168/1درصد، سال نهم 172/1درصد و سال دهم172/1 درصد تغییرات رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) توسط متغیر رشد رژیم نهادی و اقتصادی (سهولت کسب و کار) کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود.اثر رشد موجودی سرمایه خالص بر روی رشد اقتصادی(رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه در جدول(4-5) نشان میدهد در سال اول در سال اول100درصد متغیر توسط خود متغیر وابسته رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود. در سال دوم0215/0درصد، سال سوم 0214/0درصد، سال چهارم097/0درصد، سال پنجم096/0درصد، سال ششم120/0درصد، سال هفتم 123/0 درصد، سال هشتم125/0درصد، سال نهم 125/0درصد و سال دهم125/0درصد تغییرات رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) توسط متغیر رشد موجودی سرمایه خالص کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود. اثر رشد تسهیلات اعطایی بانکها بر روی رشد اقتصادی(رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه درجدول(4-5) نشان میدهد در سال اول در سال اول100درصد متغیر توسط خود متغیر وابسته رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود. در سال دوم553/0درصد، سال سوم681/0درصد، سال چهارم188/1درصد، سال پنجم297/1درصد، سال ششم385/1درصد، سال هفتم396/1درصد، سال هشتم398/1درصد، سال نهم407/1درصد و سال دهم416/1درصد تغییرات رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) توسط متغیر رشد تسهیلات اعطایی بانکها کشورهای اسلامی مورد مطالعه توضیح داده میشود. جدول(4-5): اثر نتایج تجزیه واریانس متغیرها
منبع: یافتههای پژوهشگر
5- نتایج و پیشنهادات تحقیق منابع انسانی مهمترین رکن رشد و پیشرفت پایدار جوامع محسوب می شود سرمایه انسانی هم در "تولید ثروت" و هم در "حفظ ثروت" در کشورها نقش کلیدی ایفا میکند. اصولاً رشد اقتصادی یک کشور تا آنجا که روند استفاده از روشهای مدرن ادامه دارد، همیشه میسر خواهد بود و روشهای مدرن فقط به معنای در اختیار داشتن ابزارهای جدید نیست؛ در حقیقت، روشهای مدرن به دنبال افکار نوین و مدرن به وجود خواهد آمد و منشأ شکلگیری این افکار نیز غالباً آموزش منابع انسانی است. به همین دلیل، آموزش هر کشور در فراهم آوردن زمینه مناسب برای رشد اقتصادی آن کشور نقش محوری و اساسی دارد زیرا افراد تحصیلکرده موجب افزایش بهرهوری در تولید میشود. اثرشوک متغیر رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) بر روی رشد زیرساختهای اطلاعات و ارتباطات کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد؛ اثر شوک مثبتی دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات، بدون شک تحولات گستردهای را در تمامی عرصههای اجتماعی و اقتصادی بشریت به دنبال داشته و تاثیر آن بر جوامع بشری بگونه ای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی است. جامعهای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش، دارای نقشی محوری و تعیین کننده است. بسیاری از اقتصاددانان که در قالب بهره وری مشغول به تحصیل هستند، فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان هسته اصلی تغییرات فنی زمان حاضر میدانند و سعی در کمی کردن اثر آن دارند. دسترسی و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، منجر به ایجاد ظرفیتی بیسابقه در اشاعه دانش و اطلاعات شده است. در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، جزء مؤلفههای اصلی رشد اقتصادی بشمار میآید. جریان فنآوری در فرآیندهای مختلف اقتصادی مؤثر است، به گونه ای که این فناوری ها، از لحاظ اقتصادی و در کنار عوامل تولید، منجر به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در تولید و نهایتاً افزایش رشد اقتصادی در کشورهای اسلامی میگردد. متغیر رشد رژیم نهادی و اقتصادی (سهولت کسب و کار) به خودی خود باعث رشد اقتصادی نمیشوند، بلکه به واسطه اثر گذاری روی عوامل مستقیم تولید و برخی عوامل دیگر باعث بهبود در رشد اقتصادی میشوند. میبینیم اثر شوک رشد اقتصادی بر روی رشد رژیم نهادی و اقتصادی (سهولت کسب و کار)کشورهای اسلامی مورد مطالعه در سالهای اولیه منفی میباشد این علت به ضعف واسطههای اثر گذاری کشورهای اسلامی روی عوامل مستقیم تولید بر میگردد. نتایج اثرشوک متغیر رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) بر روی رشد موجودی سرمایه خالص کشورهای اسلامی مورد مطالعه نشان میدهد در سالهای اولیه تقریبا بی اثر است. نقش سرمایه در سیر تکاملی الگوهای رشد تا اندازه زیادی تطور پیدا کرده است. تکامل الگوهای رشد علاوه بر پیشرفت در حوزه نظری، انعکاسی از تغییر در حقایق آشکارشده اقتصادی و به ویژه حقایق رشد و توسعه است. همان گونه که در الگوی رشد هارود دومار سرمایه نقشی محوری در رشد اقتصادی دارد، در اوایل عصر صنعت نیز سرمایه یکه تاز تولید اقتصادی است. هرچه جلوتر می رویم نقش دانش و فناوری پررنگ تر میشود و همان گونه که در الگوهای رشد سولو در توضیح اختلاف رشد میان کشورها کاسته می شود، تا جایی که سرمایه نقش محوری خود را از دست داده و همان گونه که الگوهای رشد درو ن زا روایت میکنند، میدان داری عرصه رشد اقتصادی را به تحقیق و توسعه و دانش می سپارد. هر چه به عصر اطلاعات و اقتصاد دانش بنیان نزدیک تر می شویم، نقش سرمایه فیزیکی در تولید اقتصادی کمرنگ تر می شود. همچنین افزایش رشد تسهیلات اعطایی بانکها در کشورهای اسلامی باعث افزایش عرضه خدمات مالی را در پی دارد . این موضوع به نوبه خود باعث گسترش تقاضا برای بخش حقیقی اقتصاد میشود. در خصوص چگونگی تأثیر رشد تسهیلات اعطایی بانکها از طریق دو کانال انباشت سرمایه و ابداعات تکنولوژیکی اشاره میکند. وی بیان می کند که کاستی های بازار شامل هزینه های اطلاعات و مبادلات باعث به وجود آمدن بازارها و واسطههای مالی می شود. بازارها و واسطه های مالی نیز با انجام وظایف خود از قبیل تجمیع و تجهیز پس اندازها، تخصیص منابع، کنترل مشارکتی، تسهیل مدیریت ریسک و تسهیل مبادلات کالاها، خدمات و قرادادها، از طریق کانالهای انباشت سرمایه و تغییرات تکنولوژیکی بر رشد اقتصادی تاثیر می گذارند. در این چارچوب، مدل های رشد در دو گروه طبقه بندی میشوند: گروه اول شامل مدل های رومره (۱۹۸۶)، لوکاس (۱۹۸۸) و ربلو (۱۹۹۱) است. که بر پیامدهای خارجی سرمایه تاکید دارند. در این مدل ها سیستم مالی از طریق تغییر نرخ پس انداز و تخصیص پس انداز در بین تکنولوژی های مختلف تولید بر نرخ رشد تاثیر می گذارد. گروه دوم شامل مدل های رشد رومر (۱۹۹۰) و گروسمن و هلپمن (۱۹۹۱) است که در آنها سیستم مالی از طریق تغییر نرخ ابداعات تکنولوژیکی (از طریق تخصیص پس انداز به تکنولوژی های کاملا جدید و با تکنولوژی هایی که باعث بهبود تکنولوژی های دیگر می شود) بر نرخ رشد تاثیر میگذارد. با توجه نتایج بدست آمده پیشنهاد میشود اصولاً پیشرفت یک کشور تا آنجا که روند استفاده از روشهای مدرن ادامه دارد همیشه میسر خواهد بود و روشهای مدرن به معنای در اختیار داشتن ابزارهای جدید نیست؛ در حقیقت ، روشهای مدرن به دنبال افکار نوین و مدرن به خواهد آمد و منشأ شکل گیری این افکار نیز غالبا توسعه شاخصهای دانش بنیان از جمله آموزش منابع انسانی است. به همین دلیل آموزش منابع انسانی در سطح بالاتر هر کشور در فراهم آوردن زمینه مناسب برای رشد اقتصادی آن کشور نقش محوری و اساسی دارد و از این رو ، توجه به گسترش آموزش منابع انسانی در سطح عالی و با کیفیت و دانش محور در کشورهای اسلامی پیشنهاد این مقاله است.
[1]- گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. meghdad411@gmail.com [2]- گروه اقتصاد، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) m.damankeshideh@yahoo.com [3]- گروه اقتصاد، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. sh_nessabian@iauctb.ac.ir
[i]. OECD [ii]. Dahlman [iii] .Burke [iv]. Schumpeter [v]. GariBecker [vi].Mankiw, Gregoty, Romer, and Weil [vii].Barro [viii].Martin [ix] Adam Smith [x] Friedrich List [xi] Schumpeter [xii] Hirschman [xiii] Galbraith [xiv] Godwin [xv] .Romer and Grossman [xvi] Stevens [xvii].kimet al [xviii]. Antonelli et al [xix]-آذربایجان، ارودن، ازبکستان، اندونزی، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، تونس، سودان، قرقیزستان، قزاقستان، لبنان، مصر، هند | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
یادداشتها
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,002 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |