تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,150,190 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,196,071 |
بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی (با تاکید بر سواد دیجیتال) با سطح علمی دانشجویان (مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال) | ||
مطالعات رفتاری در مدیریت | ||
دوره 6، شماره 12، بهمن 1394، صفحه 1-13 اصل مقاله (653.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نازنین بنی اسدی* 1؛ فروغ کیهانی نسب2 | ||
1عضو هیات علمی گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی (با تاکید بر سواد دیجیتال) با سطح علمی دانشجویان (مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت واحد تهران شمال) صورت گرفت. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال) در سال تحصیلی 1398-1399، بود که از این میان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها بر اساس دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، انجام گرفت که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه بالای 0.7 به دست آمد. از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد و پرسشنامهها مورد بررسی و تائید متخصصین مربوطه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS-21 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی (با تاکید بر سواد دیجیتال) با سطح علمی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر بین نیاز اطلاعاتی، یافتن اطلاعات، ارزشیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات با سطح علمی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اطلاعاتی؛ سواد دیجیتال؛ سطح علمی؛ تحصیلات تکمیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |