تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,994 |
تعداد مقالات | 83,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,174,494 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,225,587 |
چگونگی ادراک، شناخت و تعامل در پرفورمنس تسخیر با رویکرد دلوزی | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
دوره 11، شماره 23، شهریور 1401، صفحه 25-43 اصل مقاله (361.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پریا چوبک1؛ محمد اکوان* 2 | ||
1گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران- ایران | ||
2گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی | ||
چکیده | ||
دلوز، از فلاسفه پستمدرن قرن بیستم، با دیدگاه عمیق، جزئینگر و جسمگرایانه به حیات، رویکردی مناسب جهت تحلیل رفتار ارائه میدهد که به درک چگونگی کنش و شناخت میان افراد میانجامد. خوانش پرفورمنسها بهعنوان هنرهای تعامل محور، که جایگاه ارزشمندی میان هنرهای مدرن داشته و توانستهاند هنر را پویا وتعاملات انسانی را به خلق اثری گروهی منجرکنند، با شیوۀ دلوزی موفقیتآمیز هستند. درپویش حاضر به بررسی پرفورمنس تسخیر پرداخته و به این سؤالات پاسخ میدهیم که آیا میتوان قواعد زیباییشناسانه را به اجرا نسبت داد؟ آیا میتوان اجرا را با رویکرد دلوز در رابطه با بدن-ماشین بازخوانی کرد؟ و اینکه در اجرای حاضر مفهوم ریزوم قابل بازیابی است؟ برمبنای روش تحقیق بکار گرفته شده، ابتدا اطلاعات پایه مورد نیاز از منابع کتابخانهای و دیجیتال استخراج، سپس با بهکارگیری مستندات، به شیوه تحلیلی-توصیفی با رویکرد دلوزی به پرسش-ها پرداختهایم. درنهایت مشخص شد که پرفورمنس تسخیر بهعنوان یک رویداد هنری فرصت زیستن درلحظه را برای مخاطب فراهم میآورد و ازآنجاکه یک اثر تمامیت یافته نیست، پس صدور حکم زیباییشناسانه دررابطه با آن بیمعناست. برخورد مخاطب با اثر بدنمندانه است و مخاطب بنابر تعریف بدن ماشین، با اتصال به ابزار و افراد در لحظه، ماشین منحصربهفردی را تشکیل میدهد که دارای بالقوگیهای خاص نیز هست و انتخاب مخاطب(ان)، روند رویداد را هدایت میکند؛ بنابراین فضای پرفورمنس درلحظه ساخته شونده است و براساس ریزوم، جهت-گیری اتفاقی دارد. ضرورت انجام پویش حاضر استفاده از یک ابزار تحلیلی کارآمد برای تحلیل آثار هنری به کمک فلسفه است که میتواند در پژوهشهای آتی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرفورمنس تسخیر؛ تعامل؛ ریزوم؛ ژیل دلوز؛ مخاطب | ||
مراجع | ||
الییز، اریک، (1394)، موقعیت بدن بدون اندام یا سیاست حساس،ترجمه مهدی رفیع، چاپ اول، تهران : نشر نی.
دلوز، ژیل، (1390)، میانجیها، ترجمه پویا رفویی، چاپ اول، تهران: انتشارات رشد آموزش.
دلوز، ژیل و گاتری، فیلیکس، (1391)، فلسفه چیست؟ ترجمه: پیمان غلامی و زهره اکسیری، تهران: رخداد نو.
دیو، ریدر، (1396)، دلوز، ترجمه فریبرز مجیدی، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ژیژک، اسلاوی و بدیو، آلن، (1391)، فلسفه در عصر حاضـر، ترجمـه جلیـل محمـودی، تهـران: نقش و نگار.
کولبروک، کلر، (1387)، ژیل دلوز، ترجمه رضا سیروان، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
کورنر، اشتفان، (1380)، فلسفه کانت، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران: انتشارات خوارزمی.
رامیننیا، مریم، (1394)، رویکرد ریزوماتیک و درختی: دو شیوة متفاوت در آفرینش و خوانش اثر ادبی، مجله ادبیات پژوهشی، شماره 32، صص 31-61.
قادری، عرفان و مراثی، محسن، (1393)، پژوهشی در تعریف و تحدید انواع هنرهای مشارکتی تعاملی، مجله جهانی رسانه- نسخه فارسی، دانشگاه تهران، دوره 9، شماره 1، صص 88-112.
هارت، مایکل، (1393)، ژیل دلوز نوآموری در فلسفه، ترجمه رضا نجفزاده، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
Ambrose, D. (2009), Deleuze: Philosophy and The Materiality of Painting, edited by Constantin V. Boundas, London: Continum Derrida, Jacques. (1987). The Truth in Painting, Trans Geoff Bennington, Lan McLeod: The University of Chicago Press. Deleuze, G. Guattari, F. (2005). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, B. Massumi, Minneapolis: University of Minnesota (Text in Persian) Fischer Lichte, Erika (2004) PDF Address: ww3.fl.ul.pt/centros_invst/teatro/ pagina/ Publicacoes/ Actas/erika Lopes, D. M. (2010). A Philosophy of Computer Art. Routledge. London and New York. May, Todd (2005) Gilles Deleuze: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press. منبع پرفورمنس: https://www.youtube.com/watch?v=M41oiVGIo-U | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |