تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,356,274 |
اثربخشی آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان در مقابله شناختی افراد مبتلابه سوءمصرف مواد: مطالعه تک آزمودنی | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 8، شماره 28، شهریور 1395، صفحه 51-69 اصل مقاله (873.16 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان در مقابله شناختی افراد مبتلابه سوءمصرف مواد مخدر و محرک بود. در قالب یک طرح تجربی تک آزمودنی دو نفر مبتلابه سوءمصرف ماده شیشه و دو نفر مبتلابه سوءمصرف ماده تریاک مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و تحت آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان به مدت ده جلسه به صورت فردی قرار گرفتند، که با 4 نفر مبتلابه ماده محرک شیشه و تریاک همتاسازی شدند و طی 6 بار (1 بار خط پایه، 4 بار تدبیر، 1 بار پیگیری) به وسیلهی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ) ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای تغییرات روند، شیب، اندازه اثر و شاخص کوهن و بازبینی فراز و فرود نمودارها استفاده شد. نتایج نشان داد که راهبردهای سازش نایافته مقابله شناختی (ملامت خویش، فاجعه سازی، نشخوار فکری، ملامت دیگران) آزمودنیهای مبتلابه سوءمصرف مواد کاهش و راهبردهای سازش یافته مقابله شناختی (تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز بر برنامهریزی، پذیرش، دیدگاه گیری) افزایش قابلتوجهی نسبت به آزمودنیهای گروه گواه داشتهاند که این نشاندهنده اثربخشی درمان بوده است. آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان میتواند سبب بهبود راهبردهای مقابله شناختی افراد مبتلابه سوءمصرف مواد گردد که بازگشت به رفتارهای مصرفی و اجباری در سوءمصرف مواد را کاهش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان؛ مقابله شناختی؛ سوءمصرف مواد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196 |