فرهادی, محسن, دعائی, میثم. (1400). مدلسازی تمایلات سرمایه گذاران با تأکید بر عوامل روانشناختی با استفاده روش دلفی فازی و دیمتل. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 2(5), 144-113. doi: 10.30495/afi.2022.1952652.1107
محسن فرهادی; میثم دعائی. "مدلسازی تمایلات سرمایه گذاران با تأکید بر عوامل روانشناختی با استفاده روش دلفی فازی و دیمتل". نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 2, 5, 1400, 144-113. doi: 10.30495/afi.2022.1952652.1107
فرهادی, محسن, دعائی, میثم. (1400). 'مدلسازی تمایلات سرمایه گذاران با تأکید بر عوامل روانشناختی با استفاده روش دلفی فازی و دیمتل', نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 2(5), pp. 144-113. doi: 10.30495/afi.2022.1952652.1107
فرهادی, محسن, دعائی, میثم. مدلسازی تمایلات سرمایه گذاران با تأکید بر عوامل روانشناختی با استفاده روش دلفی فازی و دیمتل. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 1400; 2(5): 144-113. doi: 10.30495/afi.2022.1952652.1107
مدلسازی تمایلات سرمایه گذاران با تأکید بر عوامل روانشناختی با استفاده روش دلفی فازی و دیمتل
1گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2گروه مدیریت مالی، واحد اسفراین، دانشگاه آزاد اسلامی، اسفراین، ایران
چکیده
نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه تأمین مالی بر اساس رویکرد رفتاری، حاکی از آن است که ممکن است سرمایه گذاران، غیر منطقی باشند؛ در نتیجه، سوگیری شناختی یا عوامل روانی سرمایه گذاران، می تواند بر روی تصمیمات آنان، تأثیرگذار باشد. بنابراین، نوسان قیمت سهام، نه تنها به ارزش ذاتی نشان داده شده توسط اطلاعات حسابداری وابسته است، بلکه بر رفتار غیر منطقی سرمایه گذاران نیز متکی می باشد، که می تواند با تمایلات سرمایه گذار، سنجیده شود. از این رو با توجه به اهمیت این حوزه پژوهش حاضر به ارائه مدل تمایلات سرمایهگذاران با تأکید بر عوامل روانشناختی با روش دلفی فازی و دیمتل میپردازد. این پژوهش از نوع پژوهشهای داده بنیاد میباشد. همچنین این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد که در آن از دو رویکرد مورد استفاده در علوم رفتاری یعنی کمی (دیمتل) و کیفی (دلفی فازی) استفاده میشود. بر اساس نتایج به دست آمده میتوان بیان نمود که تعلق خاطر، ابهام گریزی، خود استنادی، اطمینان بیش از حد، محافظه کاری، حسابداری ذهنی، توهم کنترل، پشیمان گریزی، بهینه بینی، داشته بیش نگری، بدبینی، رفتار گلهای، کوتاه نگری و واکنش افراطی از جمله عوامل تاثیرگذار تمایلات سرمایه گذاران با تأکید بر عوامل روانشناختی میباشند که به عنوان مدل نهایی تمایلات روانشناختی سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار شناخته شدهاند.