تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,797,027 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,841,091 |
ارائه الگوی نقشآفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 57، شهریور 1401، صفحه 31-61 اصل مقاله (586.02 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رباب عزیزخانی1؛ فرشته سپهر* 2؛ زهره میرحسینی3؛ سعید غفاری4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم اطلاعات و دانششناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: شناخت توسعه عدالت اجتماعی و مؤلفههای وابسته به آن، راهبرد جدیدی را فراسوی چشمانداز کتابخانه ها گشوده تا بهصورت عملیاتی در این حوزهها وارد شوند. هدف از پژوهش انجام شده ارائه الگوی نقشآفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی است که بتوان آن را در کشور پیاده نمود. روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نوع روش اجرا میدانی و همبستگی است در واقع از روش ترکیبی استفاده شد. جهت گرداوری داده ها در بخش کیفی از پرسشنامه دلفی و در بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان استفاده شد و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (79/0) مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری شامل متخصصان موضوعی در حوزه کتاب و کتابداران کتابخانه های عمومی در ایران و کتابخانه های عمومی سراسر کشور است که به پنج بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقمسیم بندی شده اند و با روش غیرتصادفی در دسترس 22 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای سنجش نتایج حاصل از پرسشنامهها نرمافزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: ابعاد مدل شامل عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف های و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی بود که به ترتیب دارای ضرایب و مقدار T (655/0، 45/5)، (712/واضح است که 0، 48/7)، (489/0، 38/3)، (566/0، 78/4)، (576/0، 85/4) و (492/0، 57/3) هستند که بر روی نقشآفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان گفت که توجه به توسعه کتابخانه های عمومی میتوانند از طریق عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف های و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی به عنوان عواملی مؤثر در توسعه عدالت اجتماعی ظاهر شده و ایفای نقش نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارائه الگو؛ نقشآفرینی؛ کتابخانههای عمومی؛ عدالت اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 152 |