تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,363,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,401,459 |
تحلیل ابعاد مدیریت دانایی محور و بررسی ارتباط آن با خلاقیت و نوآوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی | ||
فصلنامه آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی | ||
دوره 5، سال دوم شماره چهارم زمستان 1400، اسفند 1400، صفحه 1-17 اصل مقاله (2.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نبی مصطفی زاده1؛ جواد کیهان* 2؛ محمد حسنی3؛ مریم سامری4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحدارومیه ،دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه - استاد یار گروه علوم تربیتی | ||
3دانشگاه ارومیه -دانشیار گروه علوم تربیتی | ||
4گروه علوم تربیتی - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه | ||
چکیده | ||
امروزه سازمانها که دانشگاهها نیز از مستثنی نیستند، دریافتهاند که عمرآنها تداوم نخواهد یافت. مگر اینکه یک راهبرد برای مدیریت و ارزشگذاری سرمایههای فکری کارکنان و دانش سازمانی خود داشته باشند مدیریت دانایی فرهنگ مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است. هدف این پژوهش تعیین رابطه مدیریت دانایی با خلاقیت و نوآوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود. این پژوهش در دو مرحله شامل شناسایی ابعاد مدیریت دانایی محوربه روش تحلیل مضمون و آزمون آن به روش پیمایشی انجام شده است. در مرحله کیفی تعداد21 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند و به روش تحلیل مضمون، مدل پژوهش طراحی شد. در مرحله پیمایش، جامعه آماری پژوهش شامل 1251 نفر کارکنان دانشگاه بودند که تعداد 240 نفربه عنوان نمونه آماری با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. به منظورگردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، و دوربچی استفاده شده است. براساس نتایج این پژوهش مدیریت دانایی محور در دانشگاه آزاد تبریز شامل شش بعد، نیاز به دانایی، مدیریت ایده پردازی، مدیریت دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و عملکرد دانایی محور میباشد. همچنین بین مدیریت دانایی محور با خلاقیت و نوآوری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت؛ دانایی محور؛ خلاقیت؛ نوآوری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 |