تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,033 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,492 |
پیش بینی میزان قلدری بر اساس شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در دانش آموزان ابتدایی منطقه یک شهر تهران | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 8، شماره 29، اسفند 1395، صفحه 75-85 اصل مقاله (721.15 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین میزان قلدری، شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در دانش آموزان ابتدایی منطقه یک شهر تهران بوده است و همچنین به پیش بینی میزان قلدری بر اساس شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در دانش آموزان پرداخته شده است. روش طرح تحقیق حاضر توصیفی است و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان دوره ابتدایی منطقه یک شهر تهران تشکیل داده است. تعداد 160 از دانش آموزان دوره ابتدایی منطقه یک شهر تهران نمونه پژوهش را تشکیل داد. این تعداد بر اساس جدول مورگان تعیین شد. روش نمونه گیری در این پژوهش خوشهای چند مرحلهای بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد و از آمار استنباطی مانند همبستگی و رگرسیون استفاده شد. دادهها از طریق نرم افزار 16 spss- تحلیل شد. یافتهها نشان داد که تنها بین دو مؤلفه ارتباط و بیگانگی با قلدری همبستگی مثبت وجود دارد و این که 4/11 درصد از واریانس متغیر قلدری توسط 2 مؤلفه اعتماد و ارتباط و 4 مؤلفه بیگانگی، شیوه سهل گیرانه، شیوه استبدادی و شیوه قاطع تبیین میشود. به عبارت دیگر؛ 4/11 درصد از پراکندگی مشاهده شده در متغیر قلدری توسط این متغیرها توجیه میشود. نتیجه گیری: عوامل مختلف و متعددی بر میزان قلدری کودکان دبستانی وجود دخیل است که بسیاری از آنها ریشه در تربیت و محیط خانواده دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: قلدری؛ شیوههای فرزندپروری؛ سبکهای دلبستگی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |