تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,619 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,316,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,368,047 |
تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی سواد رسانهای و تعیین اثربخشی آن بر کاهش اعتیاد به اینترنت و بهبود کیفیت زندگی نوجوانان شهر کرج | ||
فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی | ||
دوره 17، شماره 50، خرداد 1401، صفحه 41-72 اصل مقاله (21.24 M) | ||
نوع مقاله: علمی_ پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشته بهرامی1؛ اسماعیل سعدی پور* 2؛ اکبر نصراللهی3 | ||
1دانشجو ی دکتری علوم ارتباطات، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد .تهران.ایران | ||
2استاد، روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. ایران ( مدعو ,واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران) | ||
3استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تأکید بر آموزش سواد رسانهای در دوران نوجوانی به دلیل حساس بودن این دوران در شکل یافتن شخصیت آینده نوجوانان مهم هست از همین رو در حال حاضر توفیق نوجوانان در استفاده مؤثر از اینترنت و کیفیت زندگی نوجوانان مستقیماً متکی به بهکارگیری علوم رفتاری کاربردی است. در پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزشی، بخش کیفی و بررسی اثربخشی برنامه آموزشی بخش کمی را تشکیل داده بود. در بخش کیفی از نوع تحلیل مضمون با طرح اکتشافی متوالی و در بخش کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال کرج در سال ۱۳۹۷ بود که نمونه ۴۰۰ نفر از نوجوانانی بودند که با استفاده از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت، تعداد ۹۰ نفر دارای اعتیاد به اینترنت تشخیص داده شد که از بین این تعداد ۴۰ نفر بهصورت تصادفی انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای نوجوانان گروه آزمایش، برنامه آموزشی سواد رسانهای طی ۱۰ جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش سواد رسانهای بهطور معناداری موجب کاهش اعتیاد به اینترنت در شرکتکنندگان گروه آزمایش شد. همچنین آموزش بر کیفیت زندگی و مؤلفههای آن تأثیر معناداری داشت؛ اما در مؤلفههای عملکرد اجتماعی، مشکلات هیجانی و درد جسمانی بهطور معناداری مؤثر نبود. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که برنامه آموزش سواد رسانه میتواند بهعنوان یک مداخله مؤثر جهت کاهش اعتیاد به اینترنت و افزایش کیفیت زندگی نوجوانان مورداستفاده گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه آموزش سواد رسانه؛ اعتیاد به اینترنت؛ کیفیت زندگی؛ نوجوانان؛ اینترنت | ||
مراجع | ||
رضایی، سمانه، فرهادی، هادی (1397 ) بررسی اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر احساس تنهایی و عزت نفس دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم دارای اعتیاد به اینترنت، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره19 ،شماره1 ،ص37 -49. سپاسی، ندا، نریمانی، محمد، موسی زاده، توکل، تکلوی، سمیه (1399 ) تأثیر معنویت درمانی در بهبود علائم اعتیاد به اینترنت و ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان، مجله سلامت و مراقبت، سال22 ،شماره3 ،ص225-235. شریفی، پیمان، اکبری، نگار، اسدی، نازنین (1399) تدوین مدل پیشبینی اعتیاد به اینترنت براساس کیفیت زندگی و رضایت از زندگی، مجله علوم روانشناختی، دوره19، .541-551ص، 89شماره شریفی، مهدی، کرمی، سجاد (1397) بررسی ابعاد آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور، فصلنامه علمی- پژوهشی دین و ارتباطات، سال25 ،شماره2 ،ص111-140. صدری، اسماعیل، درگاهی، شهریار، قاسمی، رضا، اعیادی، نادر (1399) نقش تاب آوری ادراکشده خانواده و تنظیم هیجان در پیشبینی اعتیاد به اینترنت دانش آموزان،مجله روانشناسی مدرسه، ص54-237. صراطی شیرازی، منصوره، گل تاجی، مرضیه (1397) مطالعه آلتمتریک مقالات علمی حوزه "سواد سلامت" در رسانه های اجتماعی، نشریه پایش، (17)3 ،252-266 . عطایی، فاطمه، حمدی، عبدالجواد، کیامنش، علیرضا، سیف، علی اکبر (1399) اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان، فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره46 ،ص21-39. فرقانی، محمد مهدی، خدامرادی، یاسین (1398).نقش سواد رسانه ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال20 ،شماره40 ،ص85-102. فلسفی، سید غلامرضا (1393). بررسی رابطه سواد رسانه ای با سبک زندگی (مورد مطالعه: نوجوانان 15 تا 18ساله دبیرستانی منطقه شش تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق)، ص1-121. قاسمی، رامین، رجبی، نادر، رشادت، سهیلا، همتی، علی (1398). بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت و استفاده از تکنولوژیهای رسانه ای در نوجوانان، مجله دانشگاه علوم پزشکی، دوره29 ،شماره171 ،ص81 -91. نورانی، زهرا، حسینی، سیدبشیر، گودرزی، اکرم، کشاورز، سوسن (1400)مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانه ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، دوره6 ،شماره2 ،ص133-164. هاشم نژاد ابرس، فاطمه (1395) تحلیل تأثیر سواد رسانه ای بر رفتار اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدای شهرستان قائم شهر، سومین کنفرانس جهان روانشناس و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم شیراز، پژوهش دانش پژوهان همایش آفرین، 4 .12-3 ،(4) نیازی، محسن، صدری، عباس، سرحدی، سجاد، مرادی، سجاد (1396).خوانشی جامعه شناسی در پژوهش های اعتیاد به اینترنت در ایران، مطالعات میان فرهنگی، سال12،شماره 31، 39-9 Aydemir, H (2018), Examining the internet addiction levels of high school senior students. Journal of Education and Training Studies, 6(4), 17-25 Festl, R, & Gniewosz, G (2019), Role of mothers’ and fathers’ Internet parenting for family climate. Journal of Social and Personal Relationships, 36(6), 1764–1784. Przybylski, A. R., & Weinstein, N (2019), Digital screen time limits and young children’s psychological well-being: Evidence from a population-based study. Child Development, 90(1), e56–e65. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 645 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 415 |