تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,797,008 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,841,076 |
رتبه بندی موانع نظریه پردازی علم اطلاعات و دانش شناسی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی تهران | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 57، شهریور 1401، صفحه 74-90 اصل مقاله (591.98 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا محمودی* 1؛ نازیلا محرابی2 | ||
1گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام این پژوهش رتبهبندی موانع نظریهپردازی در رشته علم اطلاعات و دانششناسی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف تحقیقی کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، پژوهشی کتابخانه ای است که از تکنیکه ای میدانی نیز بهره برده است. این تحقیق به لحاظ روش انجام در زمره پژوهشی توصیفی ـ پیمایشی قرار گرفته است. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه ی محقق ساخته جمع آوری شد. دانشجویان رشتهی علم اطلاعات و دانش شناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های دولتی تهران، جامعه ی آماری این پژوهش را تشکیل داده اند. در این پژوهش روش نمونه گیری تلفیقی متوالی مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه بین 80 نفر از دانشجویان رشته ی مزبور توزیع شدکه تعداد 51 پرسشنامه برگردانده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش، از آزمون فریدمن استفاده شد. نرمافزار spss25 به منظور تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان از آن دارد که از میان موانع نظریه پردازی، به ترتیب موانع فردی با میانگین رتبه 84/6 در اولویت اول، موانع فرهنگی با میانگین رتبه ی 85/5 در اولویت دوم، موانع سیاسی با میانگین رتبه ی 62/4 در اولویت سوم، موانع مدیریتی با میانگین رتبه ی 95/3 در اولویت چهارم، موانع اجتماعی با میانگین رتبه ی 73/2 در اولویت پنجم، موانع آموزشی با میانگین رتبه ی 23/2 در اولویت ششم و موانع اقتصادی با میانگین رتبه ی 78/1 در اولویت هفتم قرار گرفته اند. اصالت / ارزش: در بیان اصالت و ارزش این پژوهش، میتوان گفت که از نظر جامعه مورد مطالعه و همچنین به لحاظ موضوعی دارای اصالت است. | ||
کلیدواژهها | ||
موانع نظریه پردازی؛ علم اطلاعات و دانش شناسی؛ دانشگاه های تهران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |