| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,581,624 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,277,419 |
اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور | ||
| فصلنامه روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی | ||
| مقاله 3، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، مرداد 1401، صفحه 31-46 اصل مقاله (688.96 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/hpsbjourna.2022.1952358.1068 | ||
| نویسندگان | ||
| سید مجتبی عقیلی* 1؛ اکرم وکیلی بسطام2 | ||
| 1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران. | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پریشانی هیجانی به عنوان یک اختلال هیجانی در طولانی مدت می تواند عملکرد اجتماعی و زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد درماندگی در آن ها شود. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور گرگان در سال تحصیلی 1401_۱400 بود که از این میان 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه تحمل پریشانی گاهر (2005)، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (1991) و معنای زندگی استگر و همکاران (2006) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه درمان ذهن آگاهی قرار گرفت و گروه کنترل تا پایان پژوهش هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده های پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 انجام شد. یافته ها نشان داد درمان ذهن آگاهی تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی را افزایش داده است (001/0>p). درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند درتحمل پریشانی، تنظیم هیجان و معنای زندگی دانشجویان موثر واقع شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ذهنآگاهی؛ تحمل پریشانی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ معنای زندگی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |
||