تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,556 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,647,072 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,703,437 |
بررسی و استفاده از OpenStreetMap برای ایجاد اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه در وقوع تصادفات | ||
کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در برنامهریزی | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 47، خرداد 1401، صفحه 18-29 اصل مقاله (576 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید امیرحسین کیائی1؛ محمد حسن وحیدنیا* 2؛ سعید بهزادی3 | ||
1گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات | ||
3گروه مهندسی نقشه برداری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
تصادفات و سوانح جادهای از حوادثی میباشند که در سالهای اخیر بیشترین خسارت جانی را نسبت به سوانحی مانند سیل و زلزله و غیره در کشور ما داشتهاند. بهطوریکه روزانه شاهد مرگ یا مجروح شدن عدهای از مردم در این سوانح هستیم. عوامل مختلفی در این تصادفات دخیل میباشند که یکی از آنها ناامن بودن راهها و وجود مشکلات در آنها میباشد. در این راستا، اگر اطلاعات کاملی در خصوص راههای ناامن و حادثهخیز در دسترس باشد و اقدامات لازم و کافی در خصوص رفع اشکالات انجام گیرد، قطعاً میزان تصادفات کاهش مییابند؛ بنابراین، جمعآوری دادههای تصادفات و دیگر اطلاعات مربوط به نقاطی که مستعد بروز حادثه هستند، مرحله بسیار مهمی در راستای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی راهها میباشد. یکی از راههای به دست آوردن اطلاعات جامع و بروز، استفاده از دادههای جغرافیایی داوطلبانه (VGI) میباشد. بر اساس این روش، افراد دادههای خود را که با هدف مشخصی جمعآوری شدهاند، در اختیار سیستم قرار میدهند. پس از این که دادههای مکانی داوطلبانه یا VGI جمعآوری شدند، اشتراکگذاری این دادهها مستلزم سیستمی در قالب یک برنامه تحت وب میباشد تا کاربران بتوانند اطلاعات مربوط به حوادث و یا خطرات موجود در راه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. OSM یکی از پورتالهای وب مکانی مناسب و بهصرفه برای اشتراکگذاری و بهرهمندی در مواقع بحران میباشد. ازاینرو، در این تحقیق بررسی و استفاده از OSM به همراه دادههای جغرافیایی داوطلبانه به منظور بررسی وقوع تصادفات در ایران انجام گردید. چهار روش ثبت داده مکانی بررسی شده و نهایتاً شیوه Edit with iD موثرتر از سایر روشها به لحاظ معیارهایی چون قابلیتها، کاربرپسندی و سرعت ثبت داده ارزیابی شد. نتایج به دست آمده بیانگر کارایی OSM در ثبت اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه مربوط به تصادفات میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصادفات؛ اطلاعات مکانی داوطلبانه؛ جمع سپاری؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |