تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,261,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,315,667 |
تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 61، آذر 1402، صفحه 109-123 اصل مقاله (711 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jwsf.2022.1962725.1716 | ||
نویسندگان | ||
حمیده عباس زاده1؛ ملاحت امانی* 2؛ طیبه رحیمی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ( نویسنده مسئول ) (m.amani@ub.ac.ir) | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
این تحقیق به منظور بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین انجام شد. روش تحقیق از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، والدین دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر فاروج در سال1400 بودند. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از دو نمونه ی مجزا برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شد. تعداد نمونه در تحلیل اکتشافی ٣٢٩ نفر و در تحلیل عاملی تائیدی250 نفر بــودند. والـدین دانش آموزان مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین را تکمیل کردند. برای بررسی پایایی از روش همسانی درونی، باز آزمایی و دو نیمه سازی استفاده شد. مقادیر پایایی برای همسانی درونی، دو نیمه سازی و بازآزمایی به ترتیب، 82/0، 77/0 و 74/0 بدست آمد. برای روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شد. در تحلیل اکتشافی، دامنهی بارهای عاملی در سطح قابل قبولی قرار داشت. نتایج محاسبه آزمون KMO برابر با (٨٨٢/٠) و نتیجه آزمون بارتلت برابر( ٦٧٧/٣٧٧٥) بدست آمد. در تحلیل عاملی تائیدی، عامل های انتظارات و ارزش گذاری آموزش، آمادگی برای پیشرفت تحصیلی ،ارزش گذاری آموزشی و ثبات انتظارات و آرزوها مورد تائید قرار گرفت. نتایج مربوط به شاخص های برازش تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مدل برازش قابل قبولی داشت. بنابراین مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین دارای ویژگیهای روان سنجی لازم برای نمونه ایرانی می باشد. واژگان کلیدی: مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین، روایی، پایایی | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مقیاس انتظارات و آرزوهای آموزشی والدین؛ روایی؛ پایایی | ||
مراجع | ||
- ایمانی، محسن (١٣٨٢).ارائه شده در جمعی از نویسندگان (١٣٨٢).خانواده و تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان
میرزانیا، مهوش ؛ نقش توانمندی علمی والدین در پیشرفت تحصیلی فرزندان مقاله. مطالعات تاریخ و تمدن ایران و اسلام، زمستان ١٣٩٩، دوره پنجم - شماره٤.(٦٠-٤٧)
Aceves,L., Colbert, M., & Robins,R )2020). Longitudinal Linkages among Parents’ Educational Expectations, Youth’s Educational Expectations, and Competence in Mexican-origin Families. Journal of Youth and Adolescence volume 49, pages32–48 Aprile D., Celeste C., Hou,Y., & Chelsea ,S(2021). Parent and teacher educational expectations and adolescents' academic performance: Mechanisms of influence. https://doi.org/10.1002/jcop.22644 - Anandarajan, M., Igbaria, M.,&Anakwe, U.P. (2000). “Technology Acceptance in the Banking Industry: A Perspective from A Less Developed Country”. Information Technology & People. 13 (4), 298-312 - Benner, A. D., & Mistry, R. S. (2007). Congruence of mother and teacher educational expectations and low-income youth's academic competence. Journal of Educational Psychology, 99(1), 140–153. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.1.140 - Bowen,G.,Rose, R.,Powers,J.,&Glennie, E. (2008).The joint effects of neighbohoods,peers,families on changes in the school success of middle school students.Family Relations,57,504-516 - Briley,D., K. Paige Harden, & Elliot M. Tucker-Drob.(2014). Child Characteristics and Parental Educational Expectations: Evidence for Transmission With Transaction. Developmental Psychology © 2014 American Psychological Association. 2014, Vol. 50, No. 12, 2614–2632 - Fan, X., & Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A meta analysis. Educational Psychology Review, 13, 1-22 Fernanda, L ., Aixa D., & Villafuerte , D) 2019(.Academic socialization, parental educational expectations, and academic self-efficacy among Latino https://doi.org/10.1002/pits.22239 - Goyette, K., & Xie, Y. (1999). Educational expectations of Asian American youths: Determinants and ethnic differences. Sociology of Education, 72(1), 22–36. https://doi.org/10.2307/2673184 - Halle, T. G., Kurtz-Costes, B., & Mahoney, J. L.. (1997). achievement in low-income, African American children . Journal of Educational Psychology, 89, 527-537. - Haiyang Lu., Peng Nie & Alfonso Sousa-Poza). 2020(.The Effect of Parental Educational Expectations on Adolescent Subjective Well-Being and the Moderating Role of Perceived Academic Pressure: Longitudinal Evidence for China. Child Indicators Research. https://doi.org/10.1007/s12187-020-09750-8 Jung E., Hwang, W., & Zhang, Y (2018). Do Parents' Educational Expectations in Adolescence Predict Adult Life Satisfaction? https://doi.org/10.1111/fare.12323Citations -Jacob, M.,(2010). Parental Expectations and Aspirations for their Children's Educational Attainment: An Examination of the College-Going Mindset among Parents. dissertation. the university of Minnesota - Pinquart, M.,& Ebeling, M.(2020). Parental Educational Expectations and Academic Achievement in Children and Adolescents, Educational Psychology Review volume 32, pages463–480 - Spera, C. (2006). Adolescents’ perceptions of parental goals, practices, and styles in relation to their motivation and achievement. Journal of Early Adolescence, 26, 456-490 -Toston , L. (2013). Home and school factors and their influence on students academic goal orientation and motivation.University of Southern California. -Zhan, M. (2006). Assets, parental expectations and involvement and children s educational performance. Children and Youth Services Review, 28 , 961-975
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |