تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,373,886 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,409,189 |
انطباق کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفههای سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاهی به سازمان های یادگیری | ||
پژوهش های مدیریت راهبردی | ||
دوره 28، شماره 86، آذر 1401، صفحه 63-100 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: علمی _ پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بابک علیاءدونیقی1؛ محمد رحیم رسولی آزاد* 2؛ نجلا حریری3 | ||
1دانش آموخته مقطع دکترای تخصصی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | ||
2استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشکده حسابداری و مدیریت،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن، ایران | ||
3استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش فوق ارزیابی انطباق کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفه های سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاهی به سازمان های یاد گیرنده است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش آمیخته اکتشافی (کمّی و کیفی) انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش برای بخش کمّی کارکنان و مدیران کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور و در بخش کیفی 15 نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته با 29 گویه مستخرج از فرایند دلفی فازی و در بخش کیفی، پرسشنامه دلفی نیمه ساختاریافته بود. جهت ارائه مدل پژوهش، از روش تحلیل عاملی تأییدی، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شده است. بارهای عاملی شاخص های مدل الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان یادگیرنده، همگی بالاتر از محدوده 1/1 (قابل قبول) قرار داشتند که حاکی از تأثیرگذاری شاخص ها در شکل گیری مؤلفه های مدل میباشد. با توجه به ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، مقدار AVE برابر با 1/5 بود، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان پژوهش، در محدوده قابل قبول قرار دارند. با اطمینان99 درصد مناسب بودن وضعیت برازش مدلهای اندازه گیری مؤلفههای پژوهش مورد تایید قرار گرفتند. پس از اجرای فازهای دلفی، 7 مؤلفه و29 شاخص باقی ماند. نتایج آزمون tدر بخش کمّی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در همه مؤلفههای تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمانهای یادگیرنده، تفاوت معنا داری وجود دارد و وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب در محدوده پایینتر از متوسط قرار دارد. با توجه به برازش مناسب مدل، الگوی تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان های یادگیرنده با مولفه های یادگیری مداوم، یادگیری گروهی، توانمندسازی، رهبری راهبردی، پرسشگری و گفتگو، تفکر نظام گرا و ادغام سیستم ها ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابخانه های دانشگاهی؛ سازمان های یادگیرنده؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ یادگیری سازمانی | ||
مراجع | ||
- ابطحی، ح. و صلواتی، ع (1385)، مدیریت دانش در سازمان، تهران: انتشارات پیوند. - ابراهیمزاده، رضا (1391)، بررسی تأثیر مدیریت دانش بر سازمان یادگیرنده، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت. تهران:https://civilica.com/doc/65856 - اسماعیلی، محمود رضا (1392)، تحول سازمانی در سازمانهای یادگیرنده، چهارمین همایش منطقهای چالشها و راهکارهای توسعه در مناطق محروم، کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی. - ایرانزاده، س (1380)، جهانیشدن و تحولات استراتژیک در مدیریت و سازمان، تبریز: مرکز آموزش مدیریت دولتی. - بابایی، ایازالله (1383)، تلفیق مدیریت دانایی و یادگیری سازمانی، تهران: ماهنامه تدبیر، شماره 146، ص 68. - پریرخ، مهری و عباسی، زهره (1386)، بررسی تأثیر فرهنگسازمانی بر اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی وابسته به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش. - جلالی فراهانی، مجید، فریدونی، مسعود و ظفری، رویا (1396)، ارائه مدل تبیین تأثیر فرهنگسازمانی بر یادگیری سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی، فصلنامهی علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4(1)، 41-48. - حکمیان، حمید و همکاران (1397)، توسعه مدل نظری سازمانهای یادگیرنده پروژه محور (موردمطالعه: سازمانهای پروژه محور صنعت نفت و گاز و پتروشیمی)، رسالهی دکترای تخصصی، دانشگاه تربیت مدرس. - سبحانی نژاد، مهدی و یوزباشی، علی (۱۳۸۵)، سازمان یادگیرنده: مبانی نظری، الگوهای تحقق و سنجش، تهران: یسطرون. - سحرخیز، عیسی (1391)، سازماندهی مجدد بخشهای مهندسی طراحی بر پایه فرایندها با رویکرد به سازمانهای یادگیرنده مورد بخش طراحی پستهای فشار قوی در ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران. - سیستم یکپارچه کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی (1399)، قابلدسترسی در آدرس: http://sika.iau.ir/portal/tabid/176/Default.aspx - شهسواری، تهمینه، سلیمانپور عمران، محبوبه و حافظیان، مریم (1400)، اعتباریابی مدل مدارس یادگیرنده و یاد دهنده در آموزشوپرورش، دوماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(4)، 53-72. - فدایی، غلامرضا، نقشینه، نادر و اندایش، سیف اله (1397)، بررسی رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در دانشگاه تهران، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 10 (24)، 103-128. - قدمگاهی، م. (1383)، بررسی وضعیت مدارس شهر مشهد بر اساس ویژگیهای سازمان یادگیرنده، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد. - کاظمی، کاظم، امینی، محمد و بابایی فرد، اسدالله (1395)، بررسی میزان تحقق مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاه کابل از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان. - کاظمی، مجتبی، رحیمیان، حمید و عباسپور، عباس (1395)، طراحی مدل آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی: صنایع سیمانی ده هزار تنی)، پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، سال دوم، بهار، شماره 7، ص 95-123. - مارکوارت، مایکل (1385)، ایجاد سازمان یادگیرنده، ترجمهی محمدرضا زالی، تهران: مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران. - مشایخی، علینقی (1391)، رقص تغییر: چالشهای تغییر پایدار در سازمان یادگیرنده، تهران: آریانا (موسسهی عالی پژوهش تأمین اجتماعی، آسیا). - مشبکی، اصغر و زارعی، عظیم (1392)، مدیریت دانش با محوریت نوآوری، فصلنامهی مدیریت و توسعه، دورۀ 4، شمارۀ 16، ص 49-54. - ناصری، سعید، شهرکی پور، حسن و یادگاری، فردوس (1400)، ارائهی مدل سازمان یادگیرنده از منظر ساختار سازمانی حامی یادگیری در آموزشوپرورش با تأکید بر مدیریت دانش، تحقیقات مدیریت آموزشی، 149(49)، 13، ص160. -Adel Odeh, A.-H., Ammar, A., & Tareq, A. O (2021), The mediation role of the organizational memory in the relationship between knowledge capturing and learning organization. Cogent Business & Management, 8(1): 19-33. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |