تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,360,291 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,398,822 |
اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه سبکهای فرزندپروری چهار عاملی در مادران دانش آموزان دوره ابتدایی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 23، شماره 3 - شماره پیاپی 89، آذر 1401، صفحه 109-121 اصل مقاله (763.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1913954.2705 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی رحیمی1؛ حسین مولوی* 2؛ مجتبی انصاری شهیدی3؛ اکرم دهقانی3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
2استاد گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
3استادیار گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه سبک فرزندپروری چهارعاملی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادرانی بود که دانش آموز ابتدایی داشتند و به مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان مراجعه کردند و از میان آنها 200 نفر به عنوان نمونه به شیوه دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند Baumrind)) و پرسشنامه سبک فرزندپروری چهار عاملی بود که توسط شینی ( (shyny, 2017 متناسب با سنتهای فرزندپروری شرقی ساخته شده است. به منظور تعیین روایی از تحلیل عاملی تاییدی، روایی همزمان و روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون پرسشنامه برای چهار عامل استبدادی، اقتداری، سهل گیر و غافل بدست داد (P =0.0). همچنین نتایج روایی همزمان نشان داد پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار است. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که پایایی عوامل چهارگانه از 819/0 تا 853/0 می باشد که نشان می دهد پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. یافته ها تایید می کنند این پرسشنامه، ابزار مناسبی برای سنجش سبکهای فرزندپروری در جامعه ایران می باشد و می توان از آن برای اهداف درمانی و پژوهشی استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبارسنجی؛ هنجاریابی؛ سبکهای فرزند پروری؛ پایایی | ||
مراجع | ||
Abar, B., Carter, K. L., & Winsler, A. (2009). The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among African-American parochial college students. Journal of adolescence, 32(2), 259-273.
Abdul Gafor K, Kurukkan A. Construction and Validation of Scale of Parenting Style. Guru Journal of Behavioral and Social Sciences. 2014; 2(4):315-23.
Arusubila, M., & Subasree, R. (2016). Parenting styles influencing personality development of catering students. International Journal of Indian Psychology, 4, 20-35.
Batool, S. S., & Mumtaz, A. N. (2015). Development and validation of parenting style scale. Pakistan Journal of Psychological Research, 225-248.
Bornstein, M. H., & Genevro, J. L. (Eds.). (2014). Child development and behavioral pediatrics. Psychology Press.
Chen, W. W. (2015). The relations between perceived parenting styles and academic achievement in Hong Kong: The mediating role of students' goal orientations. Learning and Individual Differences, 37, 48-54.
Collins, W. A., Maccoby, E. E., Steinberg, L., Hetherington, E. M., & Bornstein, M. H. (2000). Contemporary research on parenting: The case for nature and nurture. American psychologist, 55(2), 218.
Curtner-Smith, M. E., Culp, A. M., Culp, R., Scheib, C., Owen, K., Tilley, A., ... & Coleman, P. W. (2006). Mothers' parenting and young economically disadvantaged children's relational and overt bullying. Journal of Child and Family Studies, 15(2), 177-189.
Desjardins, J., Zelenski, J. M., & Coplan, R. J. (2008). An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-being. Personality and individual differences, 44(3), 587-597.
Diaz, Y. (2005). Associations between parenting and child behavior problems among Latino mothers and children (Doctoral dissertation).
Doctoroff, G. L., & Arnold, D. H. (2017). Doing homework together: The relation between parenting strategies, child engagement, and achievement. Journal of Applied Developmental Psychology, 48, 103-113.
García, O. F., Serra Desfilis, E., Zacarés González, J. J., & García, F. (2018). Parenting styles and short-and long-term socialization outcomes: A study among Spanish adolescents and older adults. Psychosocial Intervention, 2018, vol. 27, num. 3, p. 153-161.
Goldstein, L. H., Harvey, E. A., & Friedman-Weieneth, J. L. (2007). Examining subtypes of behavior problems among 3-year-old children, part III: Investigating differences in parenting practices and parenting stress. Journal of Abnormal Child Psychology, 35(1), 125-136.
Gorostiaga, A., Aliri, J., Balluerka, N., & Lameirinhas, J. (2019). Parenting styles and internalizing symptoms in adolescence: A systematic literature review. International journal of environmental research and public health, 16(17), 3192.
Hooman, Haidar Ali. (1384). Structural Equation Modeling With LISREL Application. Tehran [Persian]
Hollenstein, T., Granic, I., Stoolmiller, M., & Snyder, J. (2004). Rigidity in parent—child interactions and the development of externalizing and internalizing behavior in early childhood. Journal of abnormal child psychology, 32(6), 595-607.
Joppe, M. (2000). The Research process. The Quantitative Report. Understanding Reliability and Validity in qualitative Research Journal, 8(4), 597-607.
Martínez, I., & García, J. F. (2007). Impact of parenting styles on adolescents' self-esteem and internalization of values in Spain. The Spanish Journal of Psychology, 10(2), 338-348.
Martínez, I., Garcia, F., Musitu, G., & Yubero, S. (2012). Family socialization practices: Factor confirmation of the Portuguese version of a scale for their measurement. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 159-178.
Minaei, Asghar & Nikzad, Sepideh. (2017). The Factor Structure and Validity of the Persian Version of the Baumrind Parenting Style Inventory. Journal of Family Research. Vol.13(1): 91-108; 2017
Miller-Lewis, L. R., Baghurst, P. A., Sawyer, M. G., Prior, M. R., Clark, J. J., Arney, F. M., & Carbone, J. A. (2006). Early childhood externalising behaviour problems: Child, parenting, and family-related predictors over time. Journal of abnormal child psychology, 34(6), 886-901.
Musitu, G., & García, J. F. (2001). ESPA29. Escala de socialización parental en la adolescencia. Madrid: TEA ediciones.
Kapungu, C. T., Holmbeck, G. N., & Paikoff, R. L. (2006). Longitudinal association between parenting practices and early sexual risk behaviors among urban African American adolescents: The moderating role of gender. Journal of Youth and Adolescence, 35(5), 783-794.
Kenney, S. R., Lac, A., Hummer, J. F., Grimaldi, E. M., & LaBrie, J. W. (2015). Pathways of parenting style on adolescents’ college adjustment, academic achievement, and alcohol risk. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 17(2), 186-203.
Kopko, K. (2007). Parenting styles and adolescents. Retrieved Nov, 20, 2011.
Pardini, D. A., Fite, P. J., & Burke, J. D. (2008). Bidirectional associations between parenting practices and conduct problems in boys from childhood to adolescence: The moderating effect of age and African-American ethnicity. Journal of abnormal child psychology, 36(5), 647-662.
Perry, R. A., Daniels, L. A., Bell, L., & Magarey, A. M. (2017). Facilitators and barriers to the achievement of healthy lifestyle goals: Qualitative findings from Australian parents enrolled in the peach child weight management program. Journal of nutrition education and behavior, 49(1), 43-52.
Rhee, K. E., Lumeng, J. C., Appugliese, D. P., Kaciroti, N., & Bradley, R. H. (2006). Parenting styles and overweight status in first grade. Pediatrics, 117(6), 2047-2054.
Ritchie, L. D., Welk, G., Styne, D., Gerstein, D. E., & Crawford, P. B. (2005). Family environment and pediatric overweight: what is a parent to do?. Journal of the American Dietetic Association, 105(5), 70-79.
Schudlich, T. D. D. R., & Cummings, E. M. (2007). Parental dysphoria and children’s adjustment: Marital conflict styles, children’s emotional security, and parenting as mediators of risk. Journal of abnormal child psychology, 35(4), 627-639.
Shyny, T. Y. (2017). Construction and Validation of PS-FFQ (Parenting Style Four Factor Questionnaire). International Journal of Engineering Development and Research, 5(3), 426-437.
Smetana, J. G. (2010). Adolescents, families, and social development: How teens construct their worlds. John Wiley & Sons.
Steinberg, L., & Silk, J. S. (2002). Parenting adolescents.
Sun, J. (2005). Assessing goodness of fit in confirmatory factor analysis. Measurement and evaluation in counseling and development, 37(4), 240-256.
Tellegen, C. L., & Sanders, M. R. (2012). Using primary care parenting interventions to improve outcomes in children with developmental disabilities: A case report. Case reports in pediatrics, 2012.
Wake, M., Nicholson, J. M., Hardy, P., & Smith, K. (2007). Preschooler obesity and parenting styles of mothers and fathers: Australian national population study. Pediatrics, 120(6), e1520-e1527.
Zubrick,S. Parenting and families Australia. Department of Families, Housing, Community Services and Indigenous Affairs: LSAC Research Consortium Social Policy Research Paper 2008; 34:1-216 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 305 |