تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,619 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,316,978 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,368,093 |
نظریّههای روانشناختی ثرندایک در سه اثر تعلیمی منثور فارسی (قابوسنامه، اخلاق ناصری، کلیله و دمنه) | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 19، شماره 57، آذر 1401، صفحه 189-206 اصل مقاله (456.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/bahar.2022.698008 | ||
نویسندگان | ||
مرجان غلامی1؛ اکرم گلشنی* 2؛ فاطمه گلشنی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اصول و روشهای تربیتی اگرچه امروزه در کتب مربوط به این رشته تدوین شدهاند، امّا در متون تعلیمی کلاسیک منثور فارسی نیز پارهای از این اصول و روشها را میتوان استخراج و بررسی کرد و بر زوایای پنهان ادبیّات کلاسیک ایران واقف گردید. بر همین اساس، در این مقاله که به روش کتابخانهای انجام شده است، نظریّات ثرندایک به عنوان یکی از مهمّترین اصول و مبانی تعلیم و تربیت در سه اثر تعلیمی: قابوسنامه، اخلاق ناصری و کلیله و دمنه مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این تحقیق استخراج اصول مربوط به یادگیری در کتب مورد مطالعه است. نتایج پژوهش نشان داد که در کتب مورد مطالعه، انواع نظریّات ثرندایک دیده میشوند و از میان این نظریّهها، نظریّۀ آمادگی، تمرین و آمایه بیشترین بسامد را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات تعلیمی؛ ثرندایک؛ قابوسنامه؛ اخلاق ناصری؛ کلیله و دمنه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
ب: مقالات
15. طغیانی، اسحاق و امرالله سلطان محمّدی، (1395)، «بررسی ساختاری معنایی ژانر تعلیمی و نمونهها با تکیه بر مثنوی معنوی» پژوهشنامۀ ادبیّات تعلیمی، سال 8، شمارۀ 30، صص: 1-30.
16. یلمهها، احمدرضا، (1390)، «بررسی تطبیقی اشعار تعلیمی فردوسی و حافظ»، پژوهشنامۀ ادبیّات تعلیمی، سال سوم، شمارۀ 11، صص: 153-174. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |