تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,550 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,450,354 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,471,820 |
کاربرد نظریه بازی در بهینهسازی مسئله حملونقل سبز چندسطحی با ذینفعان چندگانه | ||
فصلنامه مدیریت راهبردی در سیستم های صنعتی (مدیریت صنعتی سابق) | ||
دوره 17، شماره 61، آبان 1401، صفحه 198-215 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/imj.2022.1961617.1780 | ||
نویسندگان | ||
محمود درویش صفت1؛ جواد رضاییان* 2؛ محمد مهدی پورپاشا3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، ایران | ||
2دانشیار، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران | ||
3استادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، ایران | ||
چکیده | ||
تئوری بازی حوزه ای از ریاضیات کاربردی است و به مطالعه رفتار راهبردی یعنی شرایطی که مطلوبیت هرعامل، به انتخاب خود و بازیگران دیگر همبستگی دارد می پردازد. زندگی روزمره ما، مثال هایی بیشمار از چنین وضعیتی دارد. هدف از انجام این تحقیق مدل سازی و حل مسله حمل و نقل سبز چند سطحی و ذینفعان متعدد به کمک تئوری بازی با مطرح کردن سناریو های مختلف به نحوی که کلیه ذینفعان حاضر در بازی به حدکثر منافع خود دست یابند می باشد. لذا یک مدل جامع چند سطحی زنجیره تأمین متشکل از چند ذینفع همزمان، در نظر گرفته شده است، در مرحله اول با توجه به فاکتور های حمل و نقل و توزیع محصول بین اعضای زنجیره، مدل بهینه جهت دستیابی به کمترین هزینه در سطوح مختلف شامل، کمترین هزینه های خرید و تولید، نگهداری، کمبود و انبار همچنین کمینه سازی میزان دی اکسید کربن تولید شده در مراحل مختلف تولید و حمل برای طرفین بدست می آوریم، در ادامه رقابتی در چهار چوب یک بازی جهت انتخاب حالتی بهینه بین ذینفعان زنجیره تامین ارائه خواهد شد تا بهترین تصمیم در شرایط یک بازی مشارکتی با در نظر گرفتن سناریو های مختلف اتخاذ گردد. در این راستا از نرم افزار اکسل و گمز جهت مدل سازی و حل مثال عددی مطرح شده استفاده شد و نتایج بدست آمده برتری مقادیر بهینه مدل تئوری بازی را تایید کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل سبز چند سطحی؛ ذینفعان چند گانه؛ نظریه بازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |