تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,226 |
شناسائی عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 15، شماره 57، فروردین 1402، صفحه 121-148 اصل مقاله (806.09 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/faar.2023.699787 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فرخ بوستانی؛ رویا دارابی* | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده این مقاله به عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از دیدگاه خبرگان حسابرسی میپردازد یکی از مهمترین راهکارهای ارتقای کیفیت حسابرسی کشور، شفافیت بیشتر از سوی حسابرسان و مقرراتگذاران و همکاری آنها با دانشگاهیان در هدف مشترک یعنی درک بهتر محرکهای مختلف کیفیت حسابرسی است. بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران، حسابرسی را یک فرایند ارتباطی میدانند که بهمنظور اثربخشی بر روی مخاطبانش انجام میگیرد، نقش حسابرسی بهعنوان مکانیزمی برای گواهی دادن بر پاسخگویی و مباشرت مدیریت میباشد. سازمان بورس و اوراق بهادر مؤسسات حسابرسی معتمد بورس را به چهار طبقه دستهبندی کرده است. رتبهبندی مؤسسات حسابرسی معتمد بورس بیانگر آن است که کیفیت مؤسسات حسابرسی معتمد طبقه "اول" بالاتر از مؤسسات حسابرسی معتمد سایر طبقاست. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی است. به منظور تحقق این هدف عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از جنبههای گوناگون شامل: ویژگیهای فردی حسابرسان و عوامل ساختار سازمانی مؤسسات حسابرسی و عوامل فرهنگی و زمینههای اجتماعی تأثیرگذار و عوامل اقتصادی و سایر عوامل مرتبط با رتبهبندی مورد بررسی قرارگرفته است. بدین منظور از روش پرسشنامه محقق ساخته و نظر خبرگان بهره گرفته شد. در این تحقیق جهت استخراج معیارهای اصلی و کلیدی مرتبط برای رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از روش دلفی فازی استفادهشده است با توجه به نتایج بدست آمده از بین 51 ویژگی مطرح شده، خبرگان پژوهش 24 ویژگی ازجمله تعهد، مسئولیتپذیری، استقلال حسابرس به عنوان معیارهای برتر برگزیدندکه درصد توافق تمام متغیرهای احصا شده بیش از 70 درصد میباشد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: رتبهبندی مؤسسات حسابرسی؛ خبرگان حسابرسی؛ دلفی فازی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسائی عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی
چکیده این مقاله به عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از دیدگاه خبرگان حسابرسی میپردازد یکی از مهمترین راهکارهای ارتقای کیفیت حسابرسی کشور، شفافیت بیشتر از سوی حسابرسان و مقرراتگذاران و همکاری آنها با دانشگاهیان در هدف مشترک یعنی درک بهتر محرکهای مختلف کیفیت حسابرسی است. بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران، حسابرسی را یک فرایند ارتباطی میدانند که بهمنظور اثربخشی بر روی مخاطبانش انجام میگیرد، نقش حسابرسی بهعنوان مکانیزمی برای گواهی دادن بر پاسخگویی و مباشرت مدیریت میباشد. سازمان بورس و اوراق بهادر مؤسسات حسابرسی معتمد بورس را به چهار طبقه دستهبندی کرده است. رتبهبندی مؤسسات حسابرسی معتمد بورس بیانگر آن است که کیفیت مؤسسات حسابرسی معتمد طبقه "اول" بالاتر از مؤسسات حسابرسی معتمد سایر طبقاست. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی است. به منظور تحقق این هدف عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از جنبههای گوناگون شامل: ویژگیهای فردی حسابرسان و عوامل ساختار سازمانی مؤسسات حسابرسی و عوامل فرهنگی و زمینههای اجتماعی تأثیرگذار و عوامل اقتصادی و سایر عوامل مرتبط با رتبهبندی مورد بررسی قرارگرفته است. بدین منظور از روش پرسشنامه محقق ساخته و نظر خبرگان بهره گرفته شد. در این تحقیق جهت استخراج معیارهای اصلی و کلیدی مرتبط برای رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از روش دلفی فازی استفادهشده است با توجه به نتایج بدست آمده از بین 51 ویژگی مطرح شده، خبرگان پژوهش 24 ویژگی ازجمله تعهد، مسئولیتپذیری، استقلال حسابرس به عنوان معیارهای برتر برگزیدندکه درصد توافق تمام متغیرهای احصا شده بیش از 70 درصد میباشد. واژههای کلیدی: رتبهبندی مؤسسات حسابرسی، خبرگان حسابرسی، دلفی فازی. 1- مقدمه بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران، حسابرسی را یک فرایند ارتباطی میدانند که بهمنظور اثربخشی بر روی مخاطبانش انجام میگیرد، نقش حسابرسی بهعنوان مکانیزمی برای گواهی دادن بر پاسخگویی و مباشرت مدیریت میباشد. درنتیجه افزایش در پیچیدگی ساختار تجاری، فعالیتهای جهانیشدن و جدایی مالکیت از مدیریت واحد تجاری و تقویتکننده صحت و قابلیت اعتماد گزارشگری مالی انتظار میرود حسابرسان اطمینان بیشتری نسبت به اطلاعات مالی ارائهشده بهوسیله شرکتها فراهم آورند. دانش حسابرسی در عصر حاضر با چالشهای مختلفی از قبیل تقلب، فاصله انتظاراتی، میزان مراقبت حرفهای، استقلال و از دست دادن مشتری، کیفیت حسابرسی، آیین رفتار حرفهای، خدمات اعتباردهی تعریفنشده، نرخهای پایین حقالزحمه و رقابت غیرحرفهای و ... روبهرو است، چالشهایی که میتوان بهعنوان نابهنجاریهای علمی از آن یادکرد (لطفیشیخرضی و کیهان، 1401). رتبهبندی مؤسسات بینالمللی حسابرسی بر اساس درآمد آنها معیاری اصولی برای شناسایی برترین میباشد، زیرا فرض بر این است که در یک بازار کارا که توانا در پاسخگویی متقاضیان خود میباشد، تقاضا بهسوی مؤسسات حسابرسی خواهد رفت که در ارائه خدمات حسابرسی از کیفیت بالاتری برخوردار است (خوشکار و همکاران، 1399). سازمان بورس و اوراق بهادار تهران بر طبق دستورالعمل طبقهبندی مؤسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده 10 این دستورالعمل که در سال 1391 به تصویب رسیده است هرسال یکبار این مؤسسات حسابرسی را بر طبق معیارهایی که شامل معیارهای عادی (مهربانپور و بطهائیپور، 1393): 1- ارزیابی شرکا 2- ارزیابی کارکنان مؤسسه حسابرسی 3- ارزیابی ساختار و سازمان مؤسسه 4- ارزیابی تنوع ارائه خدمات، اطلاعرسانی و موقعیت در بازار حرفهای 5- ارزیابی کیفیت کار خدمات حسابرسی. 6- معیارهای تخلفاتی شامل : الف) سوابق تخلفاتی مؤسسه حسابرسی طی پنج سال اخیر ب) سوابق تخلفاتی شریک مؤسسه حسابرسی طی پنج سال اخیر یکی از مهمترین راهکارهای ارتقای کیفیت حسابرسی کشور، شفافیت بیشتر از سوی حسابرسان و مقرراتگذاران و همکاری آنها با دانشگاهیان در هدف مشترک یعنی درک بهتر محرکهای مختلف کیفیت حسابرسی است. میتوان گفت که در نبود هیچ معیاری برای کیفیت حسابرس در ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار رتبهبندی را معیاری برای تمایز کیفیت حسابرسان در کشور مطرح کرده است؛ اما اینکه واقعاً مؤسسات حسابرسی معتمد گروه اول کیفیت حسابرسی بالاتری نسبت به مؤسسات حسابرسی معتمد سایر گروهها دارند یک سؤال پژوهشی که به نظر میرسد هنوز پاسخی به آن داده نشده است (میرزامحمدی و همکاران، 1399). عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی در کشورهای دیگر که متفاوت از عوامل یادشده در ایران میباشند عبارتند از شهرت حسابرس، استقلال حسابرس در ارائه خدمات حسابرسی، تجربه و مسئولیتپذیری حسابرسان در ارائه خدمات، مستندات حسابرسی و مشخصات حسابرس. عامل رتبهبندی مؤسسات حسابرسی در ایران موجب ایجاد تفاوت فاحش در عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی نسبت به کشورهای دیگر شده است؛ زیرا رتبهبندی مؤسسات حسابرسی در ایران به عواملی همچون ارزیابی شرکاء، ارزیابی کارکنان موسسه حسابرسی، ارزیابی ساختار و سازمان مؤسسه، ارزیابی تنوع ارائه خدمات و موقعیت مؤسسات حسابرسی در بازار حرفهای و نهایتاً ارزیابی کیفیت خدمات است. این در حالی است که مؤسسات حسابرسی در سایر کشورها برای ارائه خدمات حسابرسی به شرکتهای بزرگ بورسی از سوی نهادهایی همچون حسابداران رسمی و بورس و اوراق بهادار رتبهبندی نمیشوند. رتبهبندی مؤسسات حسابرسی در خارج از ایران از سوی نشریهها، مجلات و بولتنهای معتبر حسابداری و مالی صورت میگیرد که مؤسسات حسابرسی را بر اساس درآمدهای اعلامشده از سوی ایشان در طی یک سال رتبهبندی مینمایند (مهربانپور و بهطهائیپور، 1393). پژوهش حاضر به دنبال پاسخی به این پرسش است که عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی چیست؟
2- مبانی نظری طبقهبندی مؤسسات حسابرسی توسط یک واحد نظارت بهعنوان واحد کنترل کیفیت در جامعه حسابداران رسمی و یا واحد کیفیت بورس اوراق بهادار میباشد که طبق دستورالعمل ماده 10 سازمان بورس و اوراق بهادار مؤسسات معتمد بورس را به چهار طبقه تقسیمبندی کرده است. در ایران موضوع رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از سال 1383 مطرح گردید. اساس ارائه این بحث اینچنین بود که مؤسسههای حسابرسی فعال در ایران در اجرای کنترل کیفیت مربوط به خدمات حسابرسی بهطور یکسان عمل نمیکنند و طرح متمایز کردن مؤسسات حسابرسی بزرگ و کوچک مطرح شد. در ادامه افزودند که حسابرسی شرکتهای بزرگ بورسی به مؤسسات حسابرسی با حجم فعالیت و تعداد کارکنان بیشتر و در واقع مؤسسات حسابرسی بزرگتر واگذار گردد. پس از برگزاری جلسات متعدد در این خصوص، گزارش مکتوبی به سرپرست وقت شورایعالی جامعه حسابداران ارائه گردید. در این خصوص تحقیقاتی در رابطه با مؤسسات حسابرسی بزرگ دنیا و بورس آمریکا و سازمان نظارت بر شرکتهای عمومی انجام گردید که نتیجه آن عدم رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از سوی بورس و رتبهبندی بر اساس کنترل کیفیت اعلام گردید. رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از سوی خبرنامه بینالمللی حسابرسی و یا وبسایتهای معتبر بینالمللی حسابداری انجام میگیرد. همچون رتبهبندی که در سال 2009 بهوسیله خبرنامه بینالمللی حسابداری اعلام شد و در آن مؤسسات حسابرسی فعال در کشور انگلستان از لحاظ میزان درآمد در آن سال رتبهبندی شد، علاوه بر رتبهبندی بر اساس درآمد، مجلات، بولتنها و سایر مراکز معتبر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی و سایر نهادها بر طبق سایر مواردی همچون تعداد اعضای دانشجویان شاغل در مؤسسات حسابرسی و در دیگر اعضای انجمنهای حرفهای جهان و شاغل در انجمن حسابداران کشورهای مختلف و سایر موارد این چنینی را انجام میدهند و تنها محدود به رتبهبندی مؤسسات حسابرسی نمیباشند. برخی از حسابرسان معتقدند چنانچه درآمد مؤسسات حسابرسی، معیار رتبهبندی قرار گیرد، ممکن است صاحبکاران نسبت به انتخاب حسابرسانی اقدام کنند که کار باکیفیت ارائه ننمایند، در پاسخ به این دسته از حسابرسان باید گفت که نمیتوان اراده و حق صاحبکار را برای انتخاب حسابرس نقض کرد. به نظر نمیرسد که همه صاحبکاران به دنبال این اندیشه باشند که حسابرسان بدون کیفیت انتخاب کنند مگر اینکه کسانی باشند که چون صرفاً خود را باکیفیت میدانند عدم انتخاب خود را مستمسک این موضوع قرار دهند، عامل رتبهبندی مؤسسات حسابرسی در ایران موجب ایجاد تفاوت فاحش در عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی نسبت به کشورهای دیگر شده است؛ زیرا رتبهبندی مؤسسات حسابرسی در ایران به عواملی همچون ارزیابی شرکا، ارزیابی کارکنان مؤسسه حسابرسی، ارزیابی ساختار و سازمان موسسه، ارزیابی تنوع ارائه خدمات و موقعیت مؤسسات حسابرسی در بازار حرفهای و نهایتاً ارزیابی کیفیت کار خدمات حسابرسی است. این در حالی است که مؤسسات حسابرسی در سایر کشورها برای ارائه خدمات حسابرسی به شرکتهای بزرگ بورسی از سوی نهادهایی همچون حسابداران رسمی و بورس و اوراق رتبهبندی نمیشوند. رتبهبندی مؤسسات حسابرسی در خارج از ایران از سوی نشریهها، مجالت و بولتنهای معتبر حسابداری و مالی صورت میگیرد که مؤسسات حسابرسی را بر اساس درآمدهای اعلامشده از سوی ایشان در طی یک سال رتبهبندی مینمایند (رضوانی و برندک، 1398). رتبهبندی مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران بر اساس ارزیابی کیفیت خدمات حسابرسی که موضوعاتی مانند بررسی استقلال و پرونده مکاتباتی و پرونده دائمی و شناخت واحد مورد رسیدگی و محیط آن شامل کنترلهای داخلی موسسه حسابرسی و آزمونهای محتوا و برنامهریزی و کنترل و سرپرستی کار و چک لیستها و ... وارزیابی کنترل وضعیت موسسه حسابرسی میباشد که شامل: 1- رعایت ضوابط (مندرج در اساسنامه جامعه) 2- محل مؤسسه 3- شیوه نگهداری پروندههای حسابرسی 4- بیمه و مالیات 5- وضعیت کارها و کارکنان (تناسب تعداد کارکنان و عدم وابستگی موسسه به گروهی از سهامداران و ...) 6- استخدام کارکنان 7- آموزش کارکنان 8- ارتقاء کارکنان 9- نظاممندی کنترل کار ازنظر زمانبندی 10- نظام کنترل کیفیت مؤسسه 11- نظاممندی دستورالعملها و روشهای حسابرسی 12- سوابق انتظامی مؤسسه و شرکاء و مدیران میباشد. اگر ارزیابی مذکور را به ترتیب اولویت دستهبندی نماییم اکثر موارد مطرحشده جزو مدیریت مؤسسه حسابرسی در اجرای باکیفیت عملیات حسابرسی و سپس تخصص حسابرس و استقلال حسابرس و درنهایت وضعیت مالی مؤسسه حسابرسی دستهبندی میگردد و پس از ارزیابی فوق و امتیاز هر یک از عوامل متناسب با امتیاز کسبشده توسط مؤسسات حسابرسی دریکی از چهار رتبه (الف)، (ب)، (ج) و (د) قرار میگیرند. با توجه به اطلاعات فوق این سؤال مطرح میگردد که عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی ازدیدگاه خبرگان حسابرسی چیست ؟ به همین منظور عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی باید ازجنبههای گوناگون شامل: ویژگیهای فردی حسابرسان و عوامل ساختار سازمانی مؤسسات حسابرسی و عوامل فرهنگی و زمینههای اجتماعی تأثیرگذار و عوامل اقتصادی و سایر عوامل مرتبط با رتبهبندی مورد بررسی قرار گیرد.
3- پیشینه تحقیق تیچر[3] و همکاران (2022) در بررسی ویژگیهای مؤثر بر کیفیت حسابرسی در پرتو گزارشگری حسابرسی بیان میکنند، شاخصهای کیفیت حسابرسی (AQI) موضوع بحث مداوم بوده است تا کمیتههای حسابرسی را قادر سازد تا کیفیت حسابرسی غیرقابل مشاهده را ارزیابی کنند. با این حال، چارچوبهای اخیر برای شاخصهای کیفیت حسابرسی بهندرت بر ویژگیهای فردی حسابرسی تمرکز میکنند و مهمتر از همه، ماهیت ریسک محور حسابرسی را در نظر نمیگیرند. بر اساس نیازهای اطلاعاتی کمیته حسابرسی، شاخصهای کیفیت حسابرسی شناسایی میشوند که به شیوهای ساختاریافته از گزارشگری حسابرسی کلیدی در محیطی با ارزش اطلاعاتی بالای گزارش حسابرسی (بهعنوان مثال، آلمان) جمعآوری شود. نتایج بیان میکنند که مشارکت حسابرسان متخصصان بهطور مثبت و معناداری با کیفیت حسابرسی مرتبط است، زمانی که گزارشگری حسابرسی به موضوعات پیچیده حسابرسی اشاره میکند. علاوه بر این، ارتباط مثبت و معناداری بین شفافیت حسابرس در برجسته کردن ریسکهای حسابداری و کیفیت حسابرسی زمانی که گزارشگری حسابرسی با موضوعات حسابرسی مرتبط با قضاوت سروکار دارد، وجود دارد. یافتههای ما برای کمیتههای حسابرسی در هنگام شناسایی شاخصهای کیفیت حسابرسی بهعنوان نقطه شروعی برای بحث معنادار با حسابرس موردتوجه است. آکینیومی[4] و همکاران (2022) به بررسی عوامل تعیینکننده کیفیت حسابرسی پرداختند. نتیجه تحقیق یک رابطه آماری غیر معنادار اما مثبت را با اندازه هیئتمدیره بهعنوان شاخص حاکمیت شرکتی، اندازه مؤسسه حسابرسی و اندازه شرکت از یکسو و کیفیت حسابرسی از سوی دیگر نشان داد. بااینحال، یک رابطه منفی و از نظر آماری بیاهمیت بین دوره تصدی حسابرسی و کیفیت حسابرسی ایجادشده است. ساماگایو و فیلیسو[5] (2022) تأثیر ویژگیهای فردی حسابرس در کیفیت حسابرسی را با استفاده از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی و روشهای تحلیل تطبیقی کیفی مجموعه فازی، موردبررسی قرار دادند. نتیجه PLS-SEM نشان میدهد که ویژگیهای توافقپذیری، وظیفهشناسی و صراحت بهطور مثبت باکیفیت حسابرسی مرتبط است، درحالیکه وظیفهشناسی و روان رنجوری بر کاهش عملکردهای کیفیت حسابرسی تأثیر منفی میگذارد. نتایج fsQCA وجود پیکربندیهای متعددی از ویژگیهای شخصیتی را نشان میدهد که منجر به کیفیت حسابرسی بالا (پایین) میشود. علاوه بر این، شخصیت ترکیبی از ویژگیهای فردی است که به شیوهای متفاوت و پیچیده باکیفیت حسابرسی تعامل دارند. گازانی و عبدالکریم[6] (2021) به بررسی ارتباط ساختار مالکیت و کیفیت حسابرسی: اثر واسطهای استقلال هیئتمدیره پرداختند. یافتههای تجربی وی نشان میدهد که شرکتهایی با مالکیت خانوادگی بالاتر بهاحتمال کمتری نیاز به ارائه خدمات حسابرسی با کیفیت بهتر و درنتیجه هزینه حسابرسی پایینتر دارند. بالعکس، این مطالعه نشان میدهد که شرکتهایی با مالکیت نهادی فعالتر، احتمال بیشتری دارند که حسابرسان باکیفیت بالا را درگیر کرده و هزینههای حسابرسی بزرگتری را بپردازند؛ اما در مورد مالکیت دولت، تأثیر قابلتوجهی بر هزینههای حسابرسی ندارد. لی و لاینگ[7] (2015) به بررسی رابطه دوره تصدی حسابرسی و رتبه حسابرسی باکیفیت حسابرسی پرداختند؛ بهعبارت دیگر در این پژوهش سعی شده است به این سؤال پاسخ داده شود که آیا طول دوره تصدی و رتبهبندی حسابرس بر کیفیت حسابرسی تأثیر میگذارد؟ تنها متغیر مؤثر بر متغیر کیفیت حسابرسی متغیر کنترلی اظهارنظر سال قبل میباشد میتوان چنین نتیجه گرفت که شرکتها در عملکرد مالی و رعایت استاندارد یک ثبات رویه برخوردار هستند. لطفیشیخرضی و آزادی (1401) اقدام به شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر شکاف انتظارات عمومی از حسابرسی کردند. ازنظر آزمودنیها رتبهبندی وزنی عاملها، عامل «عدم انتقال مفاهیم مدنظر در حسابرسی» بر عدم درک مفاهیم حسابرسی و عامل «رقابت در بازار مالی، حسابرسی و ارائه قیمتهای رقابتی برخی از مؤسسات» بر فقدان اعتماد اجتماعی نسبت به سایر عاملها اهمیت بیشتری در ایجاد شکاف انتظارت عمومی از حسابرسی دارد. بر اساس نظر خبرگان حسابرسی همه عوامل شناساییشده در ایجاد شکاف انتظارات عمومی از حسابرسی بین حسابرسان و استفادهکنندگان از صورتهای مالی مؤثر میباشند. دلبریراغب و همکاران (1400) به ارائه مؤلفههای کیفیت حسابرسی مستقل با تأکید بر رفع نیازهای ذینفعان پرداختند. استراتژی پژوهش "رویکرد ظاهر شونده با رهیافت گلیزر" است که با نمونهگیری نظری (نمونهگیری هدفمند) از جامعه متخصصان دانشگاهی و حرفه حسابرسی مستقل و انجام مصاحبه عمیق با مشارکتکنندگان (با توجّه مداوم به شاخص اشباع نظری) انجامشده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده نوزده مؤلفه اصلی مؤثر بر کیفیت حسابرسی است که با بهکارگیری روش خوشهبندی در سه سطح شامل سطح استفادهکنندگان (چهار مؤلفه)؛ سطح مؤسسات حسابرسی و حسابرسان (پنج مؤلفه) و سطح نهادهای ناظر بر حسابرسان (هفت مؤلفه) طبقهبندی شدند. همچنین، سه مورد از مؤلفهها، در سطوح مذکور مشترک هستند. بختیاری و همکاران (1400) اقدام به شناسایی عوامل مؤثر بر ویژگیهای حسابرسان در قضاوت حسابرسی کردند. نتایج پژوهش، نشاندهنده استخراج بالغ بر 107 مفهوم اولیه از مصاحبهها و نیز احصاء 20 مفهوم و 6 مقوله است که در قالب مدل پارادیمی شامل شرایط علّی با خرده مقولات: ویژگیهای فردی، عواطف و سلامت روانی حسابرسان و عوامل دموگرافیکی، شرایط زمینهای با خرده مقولات خانواده، عوامل قانونی، عوامل محیطی، فرهنگ و محیط سیاسی، مقوله محوری با خرده مقولات: استرس ناشی از کار، استقلال و بیطرفی، شرایط مداخلهگر: عوامل سازمانی و محیط اقتصادی، راهکار/تعاملی با خرده مقولات: مهارتها، دانش حسابرس، احساس تعلق به حرفه و قدرت تصمیمگیری به نهادهای تصمیمگیر و ناظر و پیامد با خرده مقوله: قضاوتهای حرفهای میباشد. میرزامحمدی و همکاران (1399) به بررسی تأثیر محافظهکاری حسابرس و رتبهبندی مؤسسات حسابرسی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی پرداختند. نتایج پژوهش نشان میدهد که محافظهکاری حسابرس بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی تأثیر ندارد. رتبهبندی مؤسسات حسابرسی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی تأثیر منفی دارد؛ یعنی در شرکتهایی که حسابرسی آنها توسط مؤسسات رتبه برتر انجامشده است مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی کمتری داشتهاند. مشایخ و شمس (1397) به بررسی رابطه کیفیت حسابرسی و ارتباط با ارزش سود و ارزش دفتری سرمایه با نگاهی بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پرداختند. به این منظور ارتباط با ارزش سود و ارزش دفتری سرمایه شرکتهایی که توسط حسابرسان معتمد بورس (دارای رتبه الف در رتبهبندی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران) حسابرسی میشوند و سایر شرکتها مورد مقایسه قرار میگیرند. نتایج بیانگر آن است که اعلام سود و ارزش دفتری سرمایه در خصوص شرکتهایی که توسط شرکتهای معتمد بورس مورد حسابرسی واقع میشوند، نسبت به سایر شرکتها، نوسان بیشتری در بازده سهام آنها ایجاد میکند. درنتیجه اطلاعات مربوط به سود و ارزش دفتری سرمایه در خصوص شرکتهایی که کیفیت حسابرسی بالاتری دارند، ارتباط با ارزش بیشتری نسبت به سایر شرکتها دارا میباشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که انجام حسابرسی توسط مؤسسات رتبه الف موجب افزایش ارتباط با ارزش شرکتها میگردد. مغنیزاده و همکاران (1396) در پژوهشی به بررسی رتبهبندی مؤسسات حسابرسی و اثرات آن پرداختند. این پژوهش بر تأثیر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی بر اندازه حسابرس، کیفیت و استقلال حسابرسان پرداخت و به این نتیجه رسید که مؤسسات حسابرسی بزرگ کیفیت حسابرسی صورتهای مالی را افزایش میدهند و ادغام مؤسسات حسابرسی مزایایی مانند قدرت تمرکز بالا، افزایش کارایی و کاهش هزینهها را در پی دارد. غفوریانشاگردی و موسوی (1396) در پژوهشی به بررسی رابطه رتبهبندی مؤسسات حسابرسی با اندازه مؤسسه حسابرسی پرداختند به این نتیجه دستیافتند که رتبهبندی مؤسسات حسابرسی با متغیر اندازهگیری کیفیت حسابرسی (اندازه مؤسسه حسابرسی) رابطه منفی و معناداری دارد. صلاحی (1395) به بررسی رابطهی بین رتبه مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار و حقالزحمه حسابرسی پرداختند. یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در زمینه حسابرسی و اعتباربخشی به صورتهای مالی، بحث کیفیت کار حسابرسی و به دنبال آن تعیین حقالزحمه حسابرسان است. سازمان بورس و اوراق بهادار مؤسسات حسابرسی معتمد را به چهار طبقه "اول"، "دوم"، "سوم" و "چهارم" رتبهبندی کرده است و این رتبهبندی مؤسسات حسابرسی بیانگر آن است که کیفیت کار مؤسسات طبقه "اول" نسبت به سایر طبقات بالاتر است. با این وجود پژوهشهای قبلی انجامشده در زمینه کیفیت کار حسابرسان بر مبنای این رتبهبندی بیانگر آن است که کیفیت کار حسابرسان طبقه "اول" بالاتر از سایر طبقات نیست. با تحلیل پیشینه های پژوهش خلا تحقیقی که عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی را از دیدگاه خبرگان بررسی کرده باشد وجود داردکه دراین پژوهش انجام شده است.
4- روش تحقیق در این تحقیق جهت استخراج معیارهای اصلی و کلیدی مرتبط برای رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از روش دلفی فازی استفادهشده است هدف بسیاری از کاربردهای دلفی، قابلیت اطمینان و کشف خلاقانه ایدهها یا اطلاعات مناسب برای تصمیمگیری است. اساس روش دلفی یک فرایند ساختارمند برای جمعآوری و مختصرسازی دانش بهدستآمده از گروه خبرگان است که این دانش از راه توزیع سؤال با بازخورد نظری کنترلشده به دست میآید. هدف از این روش دسترسی به مطمئنترین توافق گروهی خبرگان درباره موضوعی خاص است که با استفاده از پرسشنامه و نظرخواهی از خبرگان و تجزیهوتحلیل آماری، به دست میآید. در این روش دادههای ذهنی افراد خبره به دادههای تقریباً عینی تبدیل میشود. در این روش استفاده از متغیرهای زبانی برای خبرگان متداولتر و راحتتر است. این نکته موجب پدید آمدن دلفی فازی شده است (منتظر و جعفری، 1387). نقطه قوت این روش انعطافپذیری آن است که مشکلات مربوط به عدم دقت و صراحت را تحت پوشش قرار میدهد. ازآنجاکه انتخابهای خبرگان بر اساس صلاحیتهای فردی آنان و کاملاً ذهنی است بنابراین از اعداد فازی استفاده میشود. جامعه آماری حسابداران رسمی شاغل عضو جامعه حسابداران رسمی میباشدکه دارای حداقل 10سال سابقه کار و شاغل در مؤسسات حسابرسی بهعنوان شریک و دارای حداقل مدرک کارشناسیارشد باشند. از جامعه آماری مذکور 20 نفر از خبرگان حرفه حسابرسی به عنوان نمونه انتخاب گردیده است.
1-4- تحلیل نتایج آمار توصیفی در جدول 1 ویژگیهای گروه مخاطبان ازجمله سن، سابقه حرفهای و میزان تحصیلات موردبررسی قرارگرفته است.
جدول 1: ویژگیهای نمونه موردمطالعه
منبع: یافتههای پژوهشگر
بر اساس نتایج بهدستآمده، 20 خبره مورد بررسی مرد و سمت حرفهایشان شریک مؤسسه میباشند. سن بیشتر خبرگان معادل با 55 درصد بالای 50 سال میباشد. سابقه حرفهای 35 درصد پاسخدهندگان بین 10 تا 20 سال و 65 درصد بالای 20 سال میباشد. میزان تحصیلات 85 درصد خبرگان کارشناسی ارشد، 5 درصد دانشجوی دکتری و 10 درصد دکتری میباشند.
4-2- نتایج روش دلفی فازی برای استخراج معیارهای اصلی و کلیدی مرتبط برای رتبهبندی مؤسسات حسابرسی از روش دلفی فازی استفادهشده است. در این پژوهش دلفی فازی در یک راند صورت گرفته است که در ادامه آورده شده است. یکی از بزرگترین مزیتهای تکنیک دلفی فازی نسبت به تکنیک دلفی سنتی، برای غربال شاخصها، آن است که میتوان از یک مرحله برای تلخیص و غربال متغیرها استفاده کرد (حبیبی و همکاران، 1393). الگوریتم اجرای تکنیک دلفی فازی شامل گامهای زیر است:
در الگوریتم اجرای تکنیک دلفی فازی برای غربالگری، نخست باید طیف فازی مناسبی را برای فازی سازی عبارات کلامی پاسخدهندگان توسعه داد.
جدول 2. اعداد فازی مثلثی معادل طیف لیکرت 5 درجه
منبع: یافتههای پژوهشگر
در این پژوهش از روش میانگین فازی برای تجمیع دیدگاه خبرگان استفادهشده است. اگر دیدگاه هر کارشناس بهصورت عدد فازی مثلثی (l,m,u) نمایش داده شود، میانگین فازی n عدد فازی مثلثی بهصورت رابطه 1 محاسبه میشود: (1)
پس از تجمیع فازی دیدگاه خبرگان باید به فازی زدایی مقادیر بهدستآمده پرداخت. روشهای مختلفی برای فازی زدایی وجود دارد که در این پژوهش از رابطه 2 و 3 استفاده شده است. (2)
(3)
پس از انتخاب روش مناسب و فازی زدایی مقادیر، برای غربال آیتمها باید یک آستانه تحمل در نظر گرفت که در این پژوهش آستانه پژوهش 7/0 در نظر گرفتهشده است (حبیبی و همکاران، 1393).
4-3- نتایج دلفی فازی مدل مفهومی در ارتباط با شاخصهای تأثیرگذاری بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی به شرح ذیل میباشد:
منبع: یافتههای پژوهشگر
منبع: یافتههای پژوهشگر
منبع: یافتههای پژوهشگر
منبع: یافتههای پژوهشگر
در این مرحله، پرسشنامهای شامل 51 شاخص تأثیرگذار بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی در اختیار 20 نفر خبره قرار گرفت و از آنها درخواست شد نظرشان را دربارهی هر معیار در قالب متغیرهای کلامی مندرج در پرسشنامه بیان کنند. نتایج اولیه ازنظرات خبرگان در جدول 3 آمده است.
جدول 3: نتایج شمارش پاسخهای خبرگان
منبع: یافتههای پژوهشگر
در جدول 3، شمارش نظرات خبرگان به معیارهای پژوهش آورده شده است. برای فازی سازی اعداد، ابتدا بر اساس طیف جدول 2، به عدد فازی تبدیل میشوند سپس بر اساس رابطه 1 میانگین فازی از امتیازات اخذ میشود و توسط روابط 2 و 3 میانگین فازی به عدد قطعی تبدیل میشود نتایج کلیه محاسبات فازی سازی، در جدول 3 آورده شده است. در این پژوهش عدد آستانه 7/0 در نظر گرفته میشود که نتایج نشان از تأیید تعدادی از شاخصها دارد که در جدول 4 نتایج آورده شده است.
جدول 4: نتایج دلفی فازی
منبع: یافتههای پژوهشگر
در روش دلفی فازی که حالت غربالگری دارد متغیرهایی تأیید میشود که حداقل توافق روی آنها 70 درصد باشد و چنین متغیرهایی تأیید میشود و نیازی به تکرار نیست. در این مرحله 24 متغیر تأیید شده است. درصد موافقت خبرگان بر اساس جدول 3 و اینکه چند درصد از خبرگان میزان اهمیت این 24 عامل را زیاد و خیلی زیاد انتخاب کردهاند، بهدستآمده است که به شرح جدول 5 میباشد.
جدول 5. عوامل تأیید شده ازنظر خبرگان
منبع: یافتههای پژوهشگر
بر اساس نتایج بهدستآمده از جدول 5 درصد موافقت در تمام این 24 عامل بیشتر از 70 درصد میباشد؛ که این نتیجه نیز تأییدکننده نتیجه بهدستآمده از دلفی فازی میباشد.
5- بحث و نتیجهگیری در این ارتباط لیستا و سوکریسنو[8] (2014) نشان دادند که استقلال حسابرس تأثیر مثبتی بر کیفیت حسابرسی دارد؛ اما این ارتباط برای اندازه حسابرسی و تخصص حسابرس در صنعت، معنادار نبود. زحمتکش و رضازاده[9] (2017) نشان دادند ویژگیها حسابرس اثرات قابلتوجهی بر روی کیفیت حسابرسی دارد. یانگ[10] و همکاران (2017) و روخمانیا[11] (2013) در پژوهش خود نشان دادند که هوش هیجانی حسابرسان، بهطور مؤثر گرایش آنان به دخالت در رفتار ناکارآمد و بهبود کیفیت حسابرسی را کاهش میدهد. علاوه بر این، آنان بیان کردند که هوش هیجانی حسابرس یک مکانیزم قابلتوجهی است که تأثیرات انواع فشارهای مختلف را بر قضاوت حسابرسان تعدیل میکند. امیر و همکاران (2018) نیز بر این باورند که هوش هیجانی و تجربه حسابرس بر کیفیت حسابرسی تأثیر معناداری دارد و استقلال حسابرس بهعنوان یک تعدیلکننده در این رابطه عمل مینماید. صلاحی (1395) نیز به رابطهی اخلاق حرفهای حسابرس و کیفیت حسابرسی پرداخت. نتایج تحقیق وی نشان داد که تعهد حسابرس به یکپارچگی و صداقت، استقلال حسابرس و بیطرفی حرفهای او، تعهد حسابرس به رفتار حرفهای در حرفه حسابرسی، تعهد حسابرس به رازداری و عملکرد حرفهای حسابرس اثر مثبت و معناداری دارد. ورشکستگی شرکتهای بزرگ که باعث بدنامی برخی از مؤسسات بزرگ حسابرسی جهان و انحلال یکی از آنها گردید و فساد بزرگ اقتصادی اخیر در ایران اهمیت نقش حسابرسان را بیشازپیش کرده است. طی سالهای اخیر، جامعه حسابداران رسمی اقدام به رتبهبندی مؤسسات حسابرسی نموده است. رتبهبندی مؤسسات به شیوهای که طی سالهای اخیر در ایران صورت میپذیرد روشی جدید میباشد که میزان دقت و صحت آن از دغدغههای استفادهکنندگان است (فلاح رمضانی، 1393). لذا، این تحقیق به دنبال تحلیل عوامل مؤثر بر رتبهبندی مؤسسات حسابرسی و سنجش میزان مطابقت رتبههای ارائهشده برای مؤسسات است. در روش دلفی فازی که حالت غربالگری دارد متغیرهایی تأیید میشود که حداقل توافق روی آنها 70 درصد باشد و نیازی به تکرار نیست. با توجه به نتایج بدست آمده از بین ویژگیهای مطرح شده، خبرگان پژوهش تعدادی از ویژگی ازجمله تعهد، مسئولیتپذیری، استقلال حسابرس به عنوان معیار های برتر برگزیدند. ویژگیهایی که حائز اهمیت بیشتری بودهاند به ترتیب ارزش کسب شده به شرح زیر میباشند:
بنابراین از مقایسه معیارهای تعیینشده توسط خبرگان با معیارهای در حال اجرای جامعه حسابداران رسمی میتوان به میزان پوشش متغیرهای تأثیرگذار به میزان موفقیت جامعه در تأمین یک ارزیابی همهجانبه (که اکثر متغیرهای لازم و کافی را در برمیگیرد) دستیافت. به همین منظور عوامل مطرحشده در دو پرسشنامه کنترل کیفیت کار حسابرسی و پرسشنامه کنترل وضعیت مؤسسه حسابرسی را بین 24 متغیر مرتبط با رتبهبندی تعیینشده توسط خبرگان تقسیم گردید تا هدف مذکور بررسی شود که تا چه اندازه پرسشنامههای مذکور ملاکهای ارزیابی تعیینشده توسط خبرگان را تأمین مینماید. در بررسی انجامشده از 24 متغیر مدنظر خبرگان حرفه فقط 9 متغیر را پرسشنامههای کنترل کیفیت و کنترل وضعیت مؤسسات حسابرسی مدنظر قرار داده است و متغیرهایی مانند تعهد حسابرس و مسئولیتپذیری حسابرس و تعادل و بهداشت روانی حسابرس و تجربه و مهارت حسابرس و تخصص حسابرس و تحصیلات شرکاء و شهرت و درستکاری حسابرس و بهروز بودن اطلاعات تخصصی و رعایت اخلاق و رفتار حرفهای و روابط و مناسبات بین شرکاء و پیچیدگی صنعت کارفرما و وجود سازمانهای ناظر و کنترلکننده و وجود محدودیتها در فرآیند رسیدگی و کیفیت ارائه خدمات به صاحبکار در رتبهبندی مؤسسات حسابرسی مدنظر قرار نگرفته است. از نظر خبرگان حرفه متغیرهایی مانند محل مؤسسه و بیمه و مالیات در پرسشنامه کنترل وضعیت مؤسسات حسابرسی بهعنوان متغیرهای غیر مرتبط با رتبهبندی مؤسسات حسابرسی تلقی میگردد. نکته قابلتوجه در رتبهبندی مؤسسات حسابرسی تعیین امتیاز بر اساس انجام کاملتر عوامل تعیینشده در امتیازبندی میباشد. لذا فرق رتبه (الف)، (ب)، (ج) و (د) در انجام با کیفیتتر عوامل تعیینشده در پرسشنامههای مذکور میباشد نه در قابلیت و توانایی بالاتر رتبه (الف) نسبت به (ب)، (ج) و (د). این نقص ازآنجایی نشأت میگیرد که رتبهبندی بر اساس میزان توانایی بالاتر انجام نگرفته است و بر اساس انجام بهتر و کاملتر عوامل تعیینشده انجامگرفته است و این مبنای تعیین رتبهبندی تفاوت زیادی را بین مؤسسات رتبه (الف)، (ب)، (ج) و (د) ایجاد نمینماید نتیجه اینگونه رتبهبندی غیرقابل رقابت نمودن مؤسسات حسابرسی ایرانی با رتبه بالا با مؤسسات حسابرسی همتراز آن در سایر کشورهای پیشرفته میباشد. بنابراین از پژوهش حاضر میتوان نتایج زیر را استنتاج نمود:
تعهد، مسئولیتپذیری، تعادل و بهداشت روانی، تجربه و مهارت و تخصص حسابرسان، تحصیلات، شهرت در درستکاری، روابط و مناسبات بین شرکاء، بروز بودن اطلاعات تخصصی و استقلال حسابرسان، رعایت اخلاق و رفتار حرفه ای در کار، مدیریت مؤسسات حسابرسی (رعایت ضوابط مندرج در اساسنامه جامعه)، مدیریت مؤسسات حسابرسی (شیوه نگهداری پرونده حسابرسی)، مدیریت مؤسسات حسابرسی (آموزش و استخدام و ارتقاء کارکنان مؤسسه حسابرسی)، مدیریت مؤسسات حسابرسی (نظاممندی کنترل کار از نظر زمانبندی)، مدیریت مؤسسات حسابرسی (برقراری نظام کنترل کیفیت)، مدیریت مؤسسات حسابرسی (نظاممندی دستورالعملها و روشهای حسابرسی)، مدیریت مؤسسات حسابرسی (سوابق انتظامی مؤسسه و شرکا و مدیران)، رعایت استانداردهای انجام کار حسابرسی، نوع صنعت کارفرمایان (پیچیدگی)، وجود سازمانهای ناظر و کنترلکننده ، وجود محدودیت در انجام فرآیند رسیدگی ، حقالزحمه مؤسسه حسابرسی ،کیفیت ارائه خدمات به صاحبکار .
پیشنهادات مطرح شده در این مقاله به شرح زیر است:
[1]- گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. boostani_f@yahoo.com [2]- گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. نویسنده مسئول. Royadarabi110@yahoo.com [3] Teucher, Christoph [4] Akinyomi, Oladele [5] AntOnio Samagaio &Teresa Felício [6] Moncef Guizani, Gaafar Abdalkrim [7] Lee and Laing [8] Listya Yuniastuti Rahmina, Sukrisno Agoes [9] Zahmatkesh, S., & Rezazadeh, J. [10] Yang Ling, [11] Rokhmania, N | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 862 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 477 |